مبارزه با بیماری های منتقله بین انسان و حیوان چالش بزرگی در استان های غربی کشور است.


ساعت: 10:11
تاریخ ارسال: 1301/04/13
کد خبر: 1880701

رئیس دبیرخانه کارگروه بهداشت دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه:

حسین بیگلری گفت: از آنجایی که استان کرمانشاه و استان های غربی کشور قطب های کشاورزی و دامپروری کشور هستند، مبارزه با بیماری های منتقله بین انسان و دام چالش های بیشتری دارد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ حسین بیگلری در گفتگو با خبرنگار مرصاد نیوز گفت: ۲۲ تیرماه به عنوان روز ملی مبارزه با بیماری های قابل انتقال بین انسان و دام در تقویم ملی سلامت کشور اعلام شده است.

وی افزود: از آنجایی که حدود 60 درصد عوامل میکروبی عامل بیماری‌های عفونی جزء گروه بیماری‌های قابل انتقال بین انسان و حیوان هستند، اطلاع‌رسانی به افراد جامعه و به‌ویژه گروه‌های شغلی در معرض خطر ابتلا به این بیماری‌ها بسیار حائز اهمیت است. بیماری ها است

دکتر بیگلری درباره نام این روز گفت: 13 تا 20 ژوئیه مصادف با 6 ژوئیه 1885 یعنی حدود 137 سال پیش در چنین روزی به دلیل کشف واکسن هاری توسط فرانسوی لوئی پاستور، اولین نفر از این بیماری مرد، هری نجات می یابد.

وی بیان کرد: بیماری زئونوز یکی از مهم ترین بیماری های قابل انتقال بین انسان و دام است که شامل انواع باکتری ها، ویروس ها، قارچ ها و انگل ها می شود.

رئیس دبیرخانه کارگروه سلامت دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه گفت: از مهم ترین بیماری های قابل انتقال بین انسان و دام در کشورمان می توان به تب مالت، تب کریمه کنگو، هاری، سیاه زخم و … اشاره کرد.

بیگلری خاطرنشان کرد: بیش از 832 گونه باکتری، ویروس، قارچ و انگل می توانند بیماری های مشترک بین انسان و حیوان را انتقال دهند.

وی افزود: تماس محافظت نشده بین انسان و حیوان و مصرف مواد غذایی آلوده یکی از راه های اصلی انتقال بیماری های مشترک بین انسان و دام است.

وی با تاکید بر اینکه در درجه اول حیواناتی که برای مصرف انسان استفاده می شوند باید سالم و ایمن باشند، تصریح کرد: تقویت همکاری های بین بخشی بین سازمان های دامپزشکی، شهرداری ها، مراکز بهداشتی و درمانی و مشارکت فعال مردم در مبارزه با بیماری ها. بین انسان و حیوان نقش بسیار مهمی دارد.

وی گفت: واکسیناسیون دام ها توسط سازمان دامپزشکی، تهیه کشتارگاه های صنعتی مجهز به درجه پیش سرد توسط شهرداری ها، جلوگیری از ذبح غیربهداشتی دام در اماکن عمومی، خودداری از خرید گوشت در معابر و خیابان از مردم، از جمله راه‌های دیگر کنترل بیماری‌های مشترک بین انسان‌ها و حیوانات مهم است.

رئیس دبیرخانه کارگروه سلامت دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه تصریح کرد: برای پیشگیری از تب مالت (تب مالت یا بیماری هزار نفری) مصرف شیر و فرآورده های شیر پاستوریزه سالم با استفاده از تجهیزات حفاظت فردی مناسب تضمین می شود. تماس با حیوانات نیاز به توجه مداوم دارد.

بیگلری خاطرنشان کرد: همچنین در پیشگیری از تب خونریزی دهنده کریمه کنگو (CCHF) از له کردن هیالوم بر روی دام توسط پرورش دهندگان و نوجوانانی که آگاهی کافی ندارند، قبل از مصرف گوشت تازه مرحله قبل از سرماخوردگی را رعایت کنند. همچنین بسیار مهم است که گوشت را حداقل 24 ساعت قبل از غذا در یخچال قرار دهید و سپس مصرف کنید.

وی افزود: در پیشگیری از هاری که به صورت حیوان گزیدگی خود را نشان می دهد، شستشوی به موقع محل گزش، مراجعه به مراکز کنترل و پیشگیری هاری برای واکسیناسیون که بصورت شبانه روزی و رایگان در هر شهر از مراکز بهداشتی و درمانی ارائه خدمات عمومی مورد توجه خاص است.

بیگلری بیان کرد: در پیشگیری از بیماری سالک که معمولا در مناطق گرمسیری اهمیت دو چندان می یابد و در فصل تابستان، پوشیدن لباس های بلند مناسب برای جلوگیری از نیش پشه فلوبوتوم، ناقل این بیماری، جمع آوری زباله ها و نخاله های ساختمانی است. باید از بین برود مرکز جوندگان به عنوان مخزن بیماری و درمان افراد مبتلا به زخم های ناشی از بیماری سالک (لیشمانیوز جلدی) مهم است.

وی افزود: از آنجایی که استان کرمانشاه و استان های غربی کشور قطب های کشاورزی و دامپروری کشور هستند، مبارزه با بیماری های منتقله بین انسان و دام با چالش های بیشتری مواجه است و نقش هماهنگی بین بخشی در این امر اهمیت بیشتری دارد. فعالیت گروه های سلامت در استان ها برای هماهنگی مناسب بین بخشی بسیار مهم است.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید