دامداری 50 درصد از بیماری های مشترک بین انسان و دام را تشکیل می دهد/ 60 هزار بازدید از مراکز توزیع طیور گیلان


ساعت: 15:43
تاریخ انتشار: ۱۳۰۱/۰۷/۲۰
کد خبر: 1902885

مدیرکل دامپزشکی گیلان با اشاره به وجود بیش از 1700 بیماری عفونی مشترک بین انسان و دام گفت: 50 درصد این بیماری ها توسط دام ها ایجاد می شود.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ سهراب عاقبتی 17 آذرماه در گفت و گوی ویژه خبری با اشاره به وجود بیش از 1700 بیماری عفونی مشترک بین انسان و دام گفت: عامل 50 درصد این بیماری ها دام است.

وی افزود: هاری، آنفولانزای پرندگان، برفک، آبله گاوی و آنفولانزای فوق حاد پرندگان.

مدیرکل دامپزشکی گیلان با اشاره به اینکه علت بروز بیماری حاد پرندگان در گیلان وجود تالاب ها و مخازن زیاد و طیور بومی استان است، افزود: همچنین از آنجایی که گیلان در مسیر مهاجرت قرار دارد. پرندگان مهاجر، شیوع این بیماری در استان زیاد است.

احبتی با بیان اینکه آنفولانزای فوق حاد پرندگان معمولا در نیمه دوم سال شیوع بیشتری دارد، گفت: برای مقابله با شیوع این بیماری ستادی در تمام شهرهای کشور تشکیل شده است تا با این بیماری مقابله کنند. استان و امسال هیچ موردی از این نوع آنفولانزا در استان ثبت نشده است.

وی با بیان اینکه کل فرآیند تهیه و توزیع طیور توسط دامپزشک انجام می شود افزود: علاوه بر بازدیدهای مشترک با سایر دستگاه های ذیربط، 60 هزار بازدید از مراکز توزیع طیور داشته ایم که 360 مورد غیربهداشتی شمارش و تحویل داده شده است. به مراجع قضایی

مدیرکل دامپزشکی گیلان با اشاره به ضبط و خروج 60 تن فرآورده های خام دامی آلوده گفت: در یک سال گذشته 12 مورد پلمب نیز انجام شده است.

وی با بیان اینکه تب کریمه کنگو یکی از مهم ترین بیماری های ویروسی مشترک بین دام و انسان است، گفت: این بیماری معمولاً از اوایل بهار تا اواخر پاییز شایع است و از طریق گزش کنه، له کردن کنه ها با دست، تماس با ترشحات حیوان آلوده منتقل می شود. یا تماس با افراد مشکوک به ابتلا به این بیماری.

وی با اشاره به اینکه امسال 7 مورد ابتلا به تب کریمه کنگو در گیلان گزارش شده است، تصریح کرد: این گزارش ها از دو شهرستان استان است اما این بیماری امسال فوتی نداشته است.

احباتی در تشریح روند تولید مرغ بدون آنتی بیوتیک گفت: ساختارهای بهداشتی سایت تولید مرغ باید مناسب بوده و در طول پرورش آن سه بار از محل بازدید شود تا استانداردهای بهداشتی و دامپزشکی بررسی شود و کشتار به عنوان آنتی بیوتیک صادر شود. مرغ.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید