راه اندازی طرح واکسیناسیون طیور بومی و روستایی علیه بیماری نیوکاسل / واکسیناسیون 500 قطعه طیور روستایی سیستان و بلوچستان

زمان: 09:03:00
تاریخ انتشار: ۱۳۰۰/۱۰/۰۴
کد خبر: 1794685

در راستای پیشگیری و کنترل بیماری نیوکاسل 500 هزار قطعه طیور روستایی سیستان و بلوچستان توسط اداره کل کشور واکسینه می شوند.

بیماری نیوکاسل یک بیماری بسیار مسری پرندگان است که در بین بوقلمون ها، غازها، اردک ها، قرقاول ها، کبک ها، مرغان دریایی و سایر پرندگان وحشی و اسیر از جمله شترمرغ شایع است. مردم معمولاً تحت تأثیر قرار نمی‌گیرند، اما افرادی که در تماس مستقیم با پرندگان آلوده هستند می‌توانند به عفونت کوتاه‌مدت چشم مبتلا شوند که بدون درمان از بین می‌رود.

علائم بالینی بیماری در پرندگان با عطسه، آبریزش بینی، سرفه، اسهال مایل به سبز و آبکی، افسردگی، لرزش عضلانی، افتادگی بال، فلج کامل، تورم بافت های اطراف چشم و گردن و مرگ ناگهانی و احتمال تخمگذاری در پرندگان بروز می کند. پرندگان کاهش نسبی در تولید تخم وجود دارد، اگرچه این علائم ممکن است متفاوت باشد.

بر اساس این تفاسیر، نیوکاسل یکی از بیماری های ویروسی است که سالانه برخی از مرغداری های صنعتی و طیور محلی روستاها را درگیر می کند که دلیل اصلی آن عدم واکسیناسیون طیور و سهل انگاری در حفظ مشکلات بهداشتی قرنطینه است.

محمدکریم پورمند رییس اداره صحت عامه و مدیریت طیور، زنبورعسل و کرم ابریشم اداره کل دامپزشکی کشور گفت: بیماری نیوکاسل یکی از مهم ترین بیماری های ویروسی در صنعت طیور است که کنترل آن نیازمند واکسیناسیون به موقع و موثر است. نظارت و گزارش. بیماری به سرعت پیشرفت می کند.

وی افزود: این بیماری بسیار مسری و خطرناک است و در صورت گسترش، کنترل آن بسیار پرهزینه، سخت و نیازمند اقدامات قرنطینه ای است و از علائم این بیماری می توان به علائم تنفسی، سرگیجه، فلج بال و پا، اسهال اشاره کرد. تخم مرغ های علامت گذاری شده را تکان داده و کم کنید.

پورمند گفت: در این راستا طی یک طرح 3 ماهه تعداد حدود 500 هزار قطعه طیور بومی و روستایی استان در برابر بیماری نیوکاسل واکسینه می شوند.

به گفته این مقام مسئول، طرح مذکور از هفته گذشته آغاز شده و به مدت سه ماه ادامه خواهد داشت و در این مدت عملیات واکسیناسیون توسط دستگاه های دولتی به صورت رایگان انجام می شود.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید