از کمبود واحدهای تولیدی دام و طیور تا شیوع انواع بیماری ها در دوران پهلوی / ایجاد چندین واحد پرورش و تکمیل زنجیره دام و طیور پس از انقلاب اسلامی


ساعت: 08:49
تاریخ انتشار: 14/11/1400
کد خبر: 1806900

دستاوردهای انقلاب اسلامی در دامپزشکی قابل مقایسه با دوران پهلوی نیست.

عسگرزاده گفت: در دوره پهلوی کارخانه مرغ، کارخانه جوجه کشی و واحدهای صنعتی مثل الان وجود نداشت. کارخانه های خوراک دام، مراکز جمع آوری شیر، کارخانه های فرآوری لبنیات، کشتارگاه های صنعتی و حتی سنتی وجود نداشت و ذبح دام به صورت عادی و سنتی و بدون رعایت بهداشت صورت می گرفت.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ دهه فجر با توجه به مشرق زمین فرصت مناسبی برای بررسی و تبیین دستاوردهای انقلاب اسلامی ایران در عرصه های مختلف است. یکی از حوزه های مهمی که می تواند مورد بررسی قرار گیرد و نقش مهمی در تامین سلامت جامعه ایفا می کند، حوزه وسیع دامپزشکی است که خود زیرشاخه های فراوان و گسترده ای را در بر می گیرد.

البته دامپزشکی در سلامت جامعه و ارتقای سلامت جامعه نقش موثر و مسلمی دارد که بدون رعایت قوانین و اقدامات بهداشتی این سازمان سلامت جامعه به خطر می‌افتد.

حضور و نظارت مستمر دامپزشکان در چرخه دام، کشتارگاه ها، مراکز برش و بسته بندی مواد پروتئینی، شیلات و دام و طیور، منجر به تولید محصولات سالم و رفع نگرانی مردم از مصرف انواع حیوانات شده است. محصولات

فعالیت ها و نظارت های سازمان دامپزشکی قبل و بعد از انقلاب اسلامی به قدری متفاوت است که می توان ادعای یک اتفاق انقلابی در دستاوردها در این حوزه داشت.


دامداری و طیور به روش کاملا سنتی قبل از انقلاب

محمد عسگرزاده، مدیرکل دامپزشکی خراسان جنوبی در گفت و گو با خبرنگار خاورستان اظهار داشت: مقایسه وضعیت دامپزشکی استان (منطقه خراسان جنوبی) قبل و بعد از انقلاب اسلامی قیاسی با تفاوت قابل مقایسه است.

وی افزود: در دوره قبل از انقلاب اسلامی 100 درصد دامداری در این منطقه سنتی بوده و اصلاً دام صنعتی وجود نداشته است.

مدیرکل دامپزشکی خراسان جنوبی گفت: در حوزه مرغداری کل واحدهای تولیدی استان حدود 25 واحد با ظرفیت حداکثر 7 تا 10 هزار واحد بوده است.

عسگرزاده گفت: در آن زمان کارخانه جوجه، کارخانه جوجه کشی و واحدهای صنعتی مثل الان وجود نداشت. کارخانه های خوراک دام، مراکز جمع آوری شیر، کارخانه های فرآوری شیر، کشتارگاه های صنعتی و حتی سنتی وجود نداشت و کشتار دام به صورت عادی و سنتی و بدون رعایت بهداشت در منازل انجام می شد.

وی با بیان اینکه تعداد کل دامپزشکان استان یا منطقه جنوب خراسان جنوبی تنها 5 نفر بوده است، گفت: خدمات دامپزشکی در دوره پهلوی بسیار محدود بوده و مانند الان تشدید هدفمند و تخصصی وجود ندارد. بنابراین بیماری هایی مانند مالاریا، آفت، آبله، تب، هاری و سرخک بسیار شایع بودند و این بیماری ها به هیچ وجه تشخیص داده نشد.

وی افزود: در حوزه خدمات در دوران پهلوی تنها یک داروخانه دامپزشکی در کل منطقه وجود داشت و از سوی دیگر آزمایشگاه تخصصی وجود نداشت.

مدیرکل دامپزشکی خراسان جنوبی گفت: متأسفانه در دوره پهلوی، سلامت انسان برای مدیریت اهمیت چندانی نداشت و کشت، کشتار، کشت و فروش محصولات سنتی و بدون نظارت بود. در واقع هیچ نظارتی وجود نداشت. قدرت برای نظارت مناسب.

وی تاکید کرد: اما از زمان پیروزی انقلاب اسلامی و تمرکز بر اصول بهداشتی و برنامه ریزی برای جامعه ای سلامت محور، پیشرفت های چشمگیری در حوزه دامپزشکی در خراسان جنوبی حاصل شده است.


پیشرفت گسترده در راه اندازی واحدهای تولیدی دام و طیور

عسگرزاده گفت: در حال حاضر 70 هزار راس دام سنگین، 2 میلیون راس دام سبک، 25 هزار راس شترمرغ، 700 واحد صنعتی مرغ گوشتی با 45 میلیون جوجه کشی در سال، دو واحد مرغداری، یک مرغداری تخمگذار، دو دستگاه جوجه کشی 2.5 میلیون، سه واحد سایر طیور در استان وجود دارد.

وی با بیان اینکه یک کشتارگاه صنعتی در استان وجود دارد و 5 کشتارگاه صنعتی تیپ 4 در حال ساخت است، گفت: دو کشتارگاه برای سایر طیور در استان وجود دارد و به زودی یک کشتارگاه تخصصی شترمرغ بخش خصوصی افتتاح می شود.


13 کارخانه دام و طیور در استان وجود دارد

مدیرکل دامپزشکی خراسان جنوبی گفت: در حال حاضر 13 کارخانه دام و طیور در استان فعال است که 2 کارخانه دارای کد بین المللی IR و 3 کارخانه دیگر در حال ساخت هستند. همچنین 4 کشتارگاه صنعتی طیور وجود دارد که یکی از آنها دارای کد بین المللی IR می باشد.

عسگرزاده با اشاره به وجود حداقل 2 تا 3 کلینیک دامپزشکی در هر شهرستان در استان، گفت: در حال حاضر بیش از 35 داروخانه در استان وجود دارد و امکانات کامل واکسیناسیون در سراسر استان وجود دارد.

وی با تاکید بر اینکه اقدامات بسیار خوبی در بحث تولید، فرآوری، بسته بندی و صادرات فرآورده های خام دامی از جمله ایجاد مجتمع های تخصصی بسته بندی و سردخانه ها انجام شده است، گفت: روزانه 130 تن شیر در کشور تولید می شود. استان .. در پرورش ماهی خراسان جنوبی یکی از چهار استانی است که ماهی تیلاپیا پرورش می دهد. عسل تولید شده در استان نیز به دلیل وجود گیاهان سازگار مانند زرشک، زعفران و عناب از بهترین کیفیت برخوردار است.

وی گفت: خوشبختانه در حال حاضر اداره کل دامپزشکی استان حدود 180 مسئول دولتی دارد که 45 نفر از آنها دامپزشک و متخصص در رشته های مختلف هستند و دامپزشکی استان نیز به عنوان دستگاهی کاملا تخصصی در حوزه محورها فعالیت می کند.


توانایی انجام تست های تخصصی از تولید تا مصرف

عسگرزاده با اشاره به وجود آزمایشگاه PCR یا تشخیص مولکولی در استان گفت: در حال حاضر 4 آزمایشگاه خصوصی و یک آزمایشگاه همکار در استان وجود دارد و تمامی شبکه های دامپزشکی استان دارای آزمایشگاه هستند که شامل 11 آزمایشگاه است.

وی گفت: امروز تمامی آزمایشات در زمینه مواد غذایی، فرآورده های خام دامی، بیماری های دام و طیور، زنبور عسل، ماهی، خوراک دام و طیور، شیر، عسل و. در روستاها در حال انجام است.


در دوران پهلوی صادرات معنی نداشت

مدیرکل دامپزشکی خراسان جنوبی با بیان اینکه قبل از انقلاب چیزی به نام صادرات در دامپزشکی وجود نداشت و مرز به جای فرصت، تهدید بود، گفت: اما امروز صادرات دام و طیور تازه و منجمد است. مرغ، خوراک و طیور، گوشت شترمرغ، کبک، تخم مرغ، کرک و … در سطح بالایی با میانگین ارزش سالانه 300 میلیون دلار تهیه می شود.

عسگرزاده گفت: در بحث تشخیص، پایش و پایش هم اکنون با کمک نرم افزار GIS پرونده ها به صورت آنلاین، فوری، رصد و پایش می شود و در صورت وجود، تیم های واکنش سریع در منطقه اعزام می شوند.

وی یادآور شد: در مواقع بحران و پدافند دامپزشکی دستگاه بسیار پیشرفته ای است و در این راستا در هر شهرستان حداقل دو تیم واکنش سریع و در مجموع 25 تیم واکنش سریع در استان با تجهیزات کامل وجود دارد. برای نظارت و مقابله با انواع تهدیدات بیولوژیکی اقدام می کند.


قطب پرورش خراسان جنوبی برای تکمیل زنجیره شتر

مدیرکل دامپزشکی خراسان جنوبی گفت: خوشبختانه خراسان جنوبی دومین شترداری در کشور است و اقدامات تخصصی از جمله اصلاح نژاد، ایجاد صنایع مرتبط و تکمیلی در حال اجراست.

وی گفت: در حوزه آموزشی و پژوهشی استان آینده بسیار خوبی به ویژه در زمینه پرورش شتر و ایجاد صنایع تبدیلی دارد و به دنبال افزایش صادرات است.

عسگرزاده یادآور شد: دامپزشکی استان نیز وارد عرصه مسائل علمی و تخصصی شده و در جهت بهبود شرایط تلاش می کند. در این راستا تجهیزات تخصصی مانند دستگاه سونوگرافی پرتابل در استان ارائه شده است.

وی با اشاره به ساخت آزمایشگاه تخصصی دامپزشکی شرق کشور در بیرجند گفت: این آزمایشگاه در حال حاضر حدود 90 درصد پیشرفت کرده است و در صورت راه اندازی، خراسان جنوبی مرکز آزمایشگاه تخصصی شرق کشور خواهد بود. کشور. در واقع این مرکز به عنوان یکی از مراکز تخصصی و تشخیصی در زمینه دامپروری و طیور به دامپروری و مرغداری، صادرات و همچنین تهدیدات بیولوژیکی و حفاظت غیرعامل کمک خواهد کرد.


نظارت کامل دامپزشکی از مزرعه تا چنگال

مدیرکل دامپزشکی خراسان جنوبی با تاکید بر اینکه سلامت انسان خط قرمز دامپزشکی است و به همین دلیل نظارت های بهداشتی از مزرعه تا سفره به صورت جامع و دقیق اعمال می شود.

عسگرزاده گفت: در راستای این هدف در حال حاضر ناظر بهداشتی دائمی در تمامی واحدهای طیور، دام، کشتارگاه ها و بسته بندی حضور دارد و تمامی مراحل زیر نظر مستقیم شبکه دامپزشکی است.

وی گفت: اگر دامپزشکی به وظیفه خود به خوبی عمل کند و شعار دام سالم، غذای سالم و انسان سالم محقق شود 25 درصد افزایش تولید خواهد داشت.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید