مراقب شیوع بیماری های دام در فصل زمستان باشید/ مهمترین نکات برای نگهداری دام در فصل سرما چیست؟


ساعت: 10:26
تاریخ انتشار: ۱۳۰۱/۱۱/۱۰
کد خبر: 1921246

توصیه های دامپزشکی برای پرورش دهندگان در فصل سرد

رئیس اداره کل دامپزشکی سیستان و بلوچستان گفت: با توجه به افزایش عوامل بیماری زا در فصل زمستان، دامداران باید با رعایت نکات بهداشتی و مراقبت مناسب از تلفات غیرضروری دام خودداری کنند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به نقل از شام ما; پرورش دام در فصول سرد یکی از مهمترین و چالش برانگیزترین شرایط دامپروری است که اگر دامدار نتواند حداقل امکانات و تجهیزات را فراهم کند دام ها بیمار می شوند و بسیاری از آنها تلف می شوند.

با توجه به کاهش دما، فصل زمستان بستر بسیار مناسبی برای شیوع انواع بیماری ها است، زیرا با کاهش دما، عملکرد سیستم ایمنی بدن کاهش می یابد و سلول ها نمی توانند به درستی با عوامل بیماری زا مبارزه کنند، مگر اینکه فعال باشند. و شرایط مناسب. علاوه بر این، در فصول سرد، حیوانات کمتر در فضای باز هستند، این تغییر در فعالیت و نحوه زندگی آنها باعث ایجاد تنش های روحی در حیوان می شود.

همه افرادی که در زمینه پرورش و پرورش دام فعالیت می کنند به خوبی می دانند که پرورش دام در فصل سرما امری بسیار مهم و دشوار است و باید برای جلوگیری از بروز انواع بیماری ها اهتمام ویژه ای داشته باشند زیرا این مشکل بر قیمت گوسفند تاثیر می گذارد. و خرید گاو بسیار موثر است

نحوه نگهداری از دام در هوای سرد و زمستان

غلامرضا سرگزی رئیس اداره کل دامپزشکی سیستان و بلوچستان در گفت و گو با خبرنگار ما با بیان اینکه فصل زمستان است و حیوانات به عنوان موجودات زنده ای که در سبک زندگی غیرطبیعی و تحت مراقبت مردم زندگی می کنند نیاز به مراقبت بی نظیری دارند، گفت: به این امر توجه شود. مشکل می تواند باعث ایجاد استرس منجر به بیماری و کاهش وزن شود و در برخی موارد تولید و در شرایط بحرانی باعث مرگ حیوانات شود.

وی خطاب به دامداران برای حفظ سرمایه های دامی با تامین سلامت دام و پیشگیری از بیماری ها، افزود: وسایل گرمایشی لازم برای افزایش دمای بدن دام ها در منطقه نگهداری شده و با توجه به احتمال سرمازدگی تامین آب ضروری است. آب آشامیدنی برای نیازهای روزانه دام

این مسئول با بیان اینکه برای کاهش ابتلا به بیماری های گوارشی در فصل سرما باید از مصرف خوراک دام منجمد پرهیز شود، گفت: در صورت استفاده از وسایل مولد گرما در محل نگهداری دام، گازهای ناشی از سوختن دام ها به شدت پرهیز شود. وسایل گرمایشی برداشته شوند و از سالن خارج شوند

با توجه به او؛ در ساعات گرم روز، حیوانات را باید از انبار خارج کرد و درهای انبار را برای مدتی باز گذاشت تا گازهای موجود خارج شود و هوای تازه وارد آن شود.

سرغزی با تاکید بر اینکه در فصل سرما باید از داروهای ضد انگلی برای دام استفاده شود، افزود: حفظ حرارت لازم برای اطمینان از دمای بدن بره های تازه متولد شده ضروری است.

وی بیان کرد: از علائم سرمازدگی سردی شدید تا حد سرمازدگی در انتهای گوش، بی حالی، خمیدگی و کاهش تعداد تنفس است. اگر شروع این علائم را مشاهده کردید، باید بلافاصله درجه حرارت را در محل نگهداری حیوانات تنظیم کنید

مدیر اداره کل دامپزشکی گفت: حیواناتی که دارای علائم بیماری مانند سرفه، عطسه، آبریزش بینی و تورم سر و صورت هستند در جای دیگری نگهداری شود.

با توجه به او؛ در طول فصل سرد، تغذیه حیوانات با علوفه های غنی از انرژی حاوی شکر، تفاله چغندر، تفاله مرکبات و ملاس و به دنبال آن کنسانتره یا غلات مانند جو دوسر مفید است.

سرگزی با بیان اینکه سرمای هوا مانع رشد دام های تازه متولد شده می شود و در چنین شرایطی باید جیره های پر انرژی برای حیوانات تهیه شود، گفت: در فصل سرما استفاده از بستر مناسب در محل پرورش دام و تغییر این. آب و هوا مهم تر است ،

وی تصریح کرد: جمع آوری کود دامی و حفظ محیط خشک دامداری برای کاهش عوامل بیماری زا محیطی که به دام آسیب می زند و در جلوگیری از ورود و سرایت عوامل بیماری به محل پرورش دام موثر است. ،

این مسئول با بیان اینکه بره ها و گوساله های تازه متولد شده در این فصل باید سریعاً به صورت خشک و با شیر گرم تغذیه شوند، افزود: دام های آبستن در فصل سرد نیاز به مراقبت بیشتری دارند تا با جلوگیری از ازدحام و تغذیه صحیح از سقط جنین جلوگیری شود.تا از تولد و مرگ دام جلوگیری شود.

وی خطاب به دامداران گفت: برنامه واکسیناسیون مستمر دام های خود را با هماهنگی و همکاری اداره دامپزشکی و مراکز مجاز تلقیح دامپزشکی اجرا کنند و دامپزشکان از طریق شماره تماس مردمی 1512 بیماری را به دامپزشکی شهرستان اطلاع دهند.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید