غذاها و نوشیدنی های پاییز چیست؟/ آنفولانزا; یک بیماری شایع در فصل سرما


ساعت: 10:49
تاریخ انتشار: ۱۳۰۱/۰۷/۱۵
کد خبر: 1901655

وقتی پاییز می آید، ویروس آنفولانزا نیز شایع است، ویروسی که اگر به موقع درمان نشود، عامل التهاب غده تیروئید و تیروئیدیت است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به نقل از عصرهامون ، با شروع فصل پاییز عوامل تحریک کننده و حساسیت زا بیش از پیش ظاهر می شوند و بسیاری از افراد با آلرژی دست و پنجه نرم می کنند. آلرژی هایی که در صورت عدم درمان به موقع، زمینه ساز عفونت سینوسی و آسم در افراد به خصوص کودکان می شود.

ترشح هیستامین در بدن در پاسخ به مواد محرک و حساسیت‌زا مانند گرد و غبار، گرده گل‌ها و گیاهان و برخی آلودگی‌ها از عوامل بروز آلرژی است که در اثر خارش چشم و گلو، بینی و گوش، عطسه ایجاد می‌شود. ، آبریزش بینی، احساس سوزش در گلو و خلط احتقان گلو و گاهی احتقان بینی و خستگی رخ می دهد.

آنفولانزا؛ یک بیماری شایع در پاییز

مسعود فیروزکوهی مشاور تغذیه و رژیم غذایی در گفت و گو با خبرنگار ما گفت: همه ساله با شیوع فصل پاییز و زمستان، بیماری شبیه سرماخوردگی به نام آنفولانزا شایع است و این بیماری در برخی افراد با سرفه، درد در ناحیه تناسلی بروز می کند. گلو و تب و در برخی موارد بدن بیمار با آبریزش بینی، خستگی و درد درد می کند.

وی به راه های انتقال این بیماری اشاره کرد و افزود: ویروس آنفلوانزا از طریق سرفه یا عطسه منتقل می شود و قطرات آب می تواند وارد دهان و بینی افرادی شود که اطراف بیمار هستند و از طریق تنفس به ریه ها نیز می رسند. پس از تماس با جسم آلوده به ویروس، مانند دستگیره در یا میز، به بیماری مبتلا شوید.


9c5557e4 ece6 4c67 bd0c 58651a42096b خبر خاکستری

این مشاور تغذیه و رژیم غذایی افراد در معرض خطر را دیابتی ها، بیماران قلبی، مبتلایان به آسم یا بیماری کلیوی، زنان باردار و کودکان زیر پنج سال می داند و ادامه می دهد: بیشتر افراد مبتلا به این ویروس یک روز قبل از شروع 5 تا 7 روز بعد می توانند این بیماری را به افراد دیگر منتقل کنند.

راهکارهای پیشگیری از آنفولانزا

وی تصریح کرد: در این راستا دوری از افراد بیمار، مصرف دارو به توصیه پزشک، شستن دست ها با آب گرم و صابون، واکسن زدن، ماندن در خانه، پوشاندن بینی و دهان هنگام سرفه و عطسه از بهترین راه های درمان است. پیشگیری از آنفولانزا

فیروزکوهی ادامه داد: این بیماری در کودکان با علائمی مانند میل ضعیف به مصرف مایعات کافی و یا علائمی مانند استفراغ مداوم و شدید، تنفس سریع و دشوار، رنگ خاکستری یا آبی پوست، تحریک پذیری به نحوی که آرام نمی شود، در کودکان بروز می کند. با در آغوش گرفتن و یا بیدار نشدن از خواب و صحبت نکردن با دیگران، در چنین مواردی اتفاق می افتد که والدین بلافاصله کودک را برای درمان به مراکز درمانی منتقل می کنند.

وی افزود: این بیماری در بزرگسالان نیز با علائمی مانند گیجی، استفراغ مداوم یا شدید، مشکل در تنفس یا تنگی نفس، درد یا فشار در قفسه سینه یا شکم و سرگیجه ناگهانی بروز می کند.

این مشاور تغذیه و رژیم غذایی به راهکارهای پیشگیری از این بیماری اشاره کرد و گفت: باید از دست و بوسه در محیط های بسته و پرخطر خودداری کرد، از مواد ضدعفونی کننده استفاده کرد و با دیگران فاصله گرفت. تماس بگیرید و سپس چند بار در روز با آب نمک غرغره کنید و چند بار در روز از بخور گرم استفاده کنید.


6912475d 2b28 4746 a4cd b6cb181bea87 خبر خاکستری


استفاده از سبزیجات بهترین راه برای مبارزه با آلرژی است

وی با بیان اینکه آنفلوانزای درمان نشده منجر به التهاب غده تیروئید و تیروئیدیت می شود، ادامه داد: از آنجایی که مصرف میوه های ترش و مایعات سرد باعث محدود شدن ترشح مخاط و افزایش سرفه می شود، باید در مصرف آنها دقت شود و از مصرف غذاهای سرخ کردنی خودداری شود. غذا، گوشت قرمز و شیرینی

فیروزکوهی به راهکارهایی برای درمان آنفولانزا اشاره کرد و افزود: هویج در ترمیم پوشش دستگاه تنفسی و گوارشی نقش دارد، مصرف کمی عسل با چای ولرم در تسکین سرفه موثر است و مصرف مایعات غذایی گرم مانند سوپ نیز به تسکین کمک می کند. از خشکی غشای مخاطی
به گفته این کارشناس تغذیه، استفاده از سبزیجات بهترین راه مبارزه با آلرژی است، در این زمینه جعفری، کلم پیچ و ترکیبات حاوی کورستین مانند سیر و پیاز یکی از سلاح های مبارزه با آلرژی است.

دیدگاهتان را بنویسید