خطر ابتلا همزمان به کرونا و آنفولانزا در فصل سرما

حمید عمادی گفت: شیوع ویروس کرونا در حال حاضر بسیار بیشتر است، اما این بیماری خفیف است و میزبان خود را نمی کشد. لازم به ذکر است که این ویروس دوباره می تواند جهش هایی پیدا کند که باعث افزایش بیماری زایی و کشندگی آن می شود و این احتمال وجود دارد. زیرا بیماری تمام نشده است و ما همیشه با خطر بازگشت کرونا مواجه هستیم.

عمادی ادامه داد: از سوی دیگر هر ساله با شروع فصل سرما تعداد زیادی بیماری تنفسی از جمله سرماخوردگی، آنفولانزا و… داشتیم. در دو سه سال گذشته مردم به دلیل ترس از کرونا و در نتیجه عفونت‌های تنفسی مانند آنفولانزا سرایت نمی‌کردند و ماسک می‌زدند اما امسال که تقریباً مردم ماسک‌های خود را برداشتند و ملاحظاتی که در سال گذشته وجود داشت. یا دو سال کاهش یافته است، به طور طبیعی انتظار می رود. که عفونت های تنفسی دیگری از جمله آنفولانزا داریم. وی با بیان اینکه در پاییز و زمستان امسال با دو احتمال روبرو هستیم، گفت: احتمال شیوع آنفولانزا و همچنین احتمال جهش مجدد کرونا در همان زمان وجود دارد. ممکن است این دو احتمال همزمان باشند و ما این دو ویروس را همزمان داشته باشیم. اگرچه واقعا امیدواریم چنین اتفاقی رخ ندهد، اما از نظر آماری و احتمالی احتمال آن وجود دارد.

پیشگیری از کرونا و آنفولانزا
مدیر گروه بیماری های واگیر دانشگاه علوم پزشکی تهران با اشاره به اقداماتی که در این شرایط و پیشگیری از ابتلا به کرونا و آنفولانزا باید انجام شود، گفت: چندی پیش واکسن کرونا نداشتیم. “البته واکسن های موجود در حال حاضر در جهان به خوبی Omicron را پوشش نمی دهد و Omicron دارای خواص واکسن گریز زیادی است. با این حال بهتر است افراد واکسن های یادآور کرونا را تزریق کنند. زیرا ممکن است سویه جدیدی ظاهر شود که برای واکسن موثر باشد

حمید عمادی با بیان اینکه همزمان واکسن آنفولانزا در بازار موجود است و مردم می توانند آن را خریداری کنند، گفت: به ویژه افراد در معرض خطر که آنفولانزا می تواند شدید و کشنده باشد باید واکسن آنفولانزا تزریق شود. افرادی مانند مبتلایان به بیماری های همراه، افراد مسن، افراد دارای نقص ایمنی، بیماری قلبی، بیماری کلیوی و غیره. باید با واکسن آنفولانزا تزریق شود.

عمادی با بیان اینکه بهتر است واکسن آنفولانزا و کرونا همزمان تزریق نشود، گفت: البته هر دو را می توان در یک روز تزریق کرد اما باید با دو دست متفاوت باشد. البته بهتر است آن ها را همزمان در یک روز تزریق نکنید و بین تزریق ها دو هفته وقفه داشته باشید.

وی در خصوص توصیه های خود به مدارس و دانشگاه ها گفت: باید توجه داشت که بعد از شیوع کرونا در دنیا فرهنگ مردم کمی بهتر شده است و فکر می کنم صرف نظر از کرونا یا نه، مردم بهداشت تنفسی را رعایت کنند. این مشاهدات هنوز باید در مدارس و دانشگاه ها انجام شود. اگر ماسک بزنند خیلی خوب است. در بسیاری از کشورهای جهان، مردم در مکان های شلوغ مانند مترو این فرهنگ را پیدا کرده اند که بهتر است از ماسک استفاده کنند. بسیاری از این موارد می تواند بخشی از فرهنگ عامه باشد. مثلاً نبوسید، بلغم را روی زمین پرتاب نکنید، در مکان‌های شلوغ ماسک بزنید و غیره. در عین حال شاید لازم نباشد بحث فاصله گذاری را با همان شدت قبل دنبال کنیم، اما باید بدانیم که این ویروس ها وجود دارند و یک سری مشاهدات. باید انجام بشه.

دیدگاهتان را بنویسید