وزارت بهداشت: روند افزایش آنفولانزا در کشور / حدود 50 درصد از نمونه هایی که علائم سرماخوردگی داشتند آنفولانزا بودند / احتمالا در پایان فصل پاییز اوج جدیدی از کرونا در کشور رخ می دهد.

وزارت بهداشت: روند افزایش آنفولانزا در کشور / حدود 50 درصد از نمونه هایی که علائم سرماخوردگی داشتند آنفولانزا بودند / احتمالا در پایان فصل پاییز اوج جدیدی از کرونا در کشور رخ می دهد.

روز جدید رئیس مرکز مدیریت بیماری های واگیر وزارت بهداشت با تشریح روند شیوع آنفلوآنزا در سال جاری گفت: پس از شیوع آنفلوآنزا حدود 3 تا 4 ماه طول می کشد تا به اوج خود برسد و سپس سیر بیماری طی شود. می گذرد و بر این اساس فرض می کنیم که سیر بیماری تا بهمن ماه ادامه خواهد داشت.

دکتر شهنام عرشی با اشاره به اینکه هر ساله با شروع فصل پاییز انتظار داریم آنفولانزا با شدت های متفاوت شروع شود، گفت: اساسا تا کنون انتظار ما این بود که از اواسط آبان به تدریج موارد این بیماری افزایش یابد. اما امسال برخلاف انتظار ما این روند افزایشی هم در کره شمالی و هم در کشور ما حدود 3 تا 4 هفته زودتر شروع شد و افزایش موارد آنفولانزا از اول مهر آغاز شد.

وی افزود: به ویژه در هفته گذشته موارد ابتلا به این بیماری به قدری افزایش یافته که حدود 50 درصد از نمونه هایی که علائم سرماخوردگی داشتند، آنفولانزا بوده اند. البته این آمار بسته به گروه های مختلف کمی متفاوت است. روند آنفولانزا و آنزا سالانه بررسی می شود تا به همکاران دانشگاهی و پزشکان اطلاع داده شود که از آنتی بیوتیک ها بی جهت با تشخیص های دیگر استفاده نکنند.

وی درباره علت افزایش زودهنگام ابتلا به آنفلوآنزا در سال جاری توضیح داد: این روند مختص کشور ما نیست و همانطور که گفته شد در سایر کشورها نیز افزایش ابتلا زودتر شروع شده است. در دو سال گذشته که با شیوع بالای ویروس کرونا در کشورها مواجه بودیم، شیوع آنفلوآنزا به دلیل رعایت پروتکل‌های بهداشتی مانند استفاده از ماسک و شستن دست‌ها، فاصله‌گذاری اجتماعی و … کاهش یافت، اما امسال که کمتر شاهد آن بودیم. پایبندی به پروتکل ها، ظهور موارد افزایش دور از دسترس نیست. البته علل تخصصی دیگری نیز باید بررسی شود.

آرشی در خصوص نوع فعلی آنفلوآنزا که شیوع پیدا کرده است، تصریح کرد: اکنون بیش از 95 درصد موارد آنفولانزا در کشور ما نوع A است و این روند در کشورهای دیگر نیز مشاهده می شود و تعداد موارد آنفلوانزای نوع B کمتر است. . بر این اساس یک سوم موارد آنفولانزای کشور H1N1 و حدود دو سوم آن H3N2 هستند.

وی در خصوص پیش بینی روند آنفولانزا در فصل سرد امسال گفت: بعد از شیوع آنفولانزا حدود 3 تا 4 ماه طول می کشد تا بیماری به اوج خود برسد و پس از آن دوره بیماری سپری شود و بر این اساس فرض می کنیم که این روند تا بهمن ماه ادامه خواهد داشت. شدت اپیدمی آنفولانزا در سال جاری بستگی به بهداشت فردی و دقیقاً همان پروتکل هایی دارد که برای پیشگیری از کرونا ذکر کردیم. اگر فردی علائم سرماخوردگی را داشت، باید فاصله ایمن با او حفظ کرد و حتی سعی کرد دو تا سه روز در خانه استراحت کند تا از انتقال بیماری به دیگران جلوگیری شود.

وی با اشاره به روند کاهشی استفاده از ماسک در کشور گفت: در دو سال گذشته هیچ زمانی اعلام نکرده ایم که هیچ فردی از ماسک استفاده نکند. توصیه ما همیشه استفاده از ماسک بوده است. زیرا به نظر ما همه گیری کرونا تمام نشده است. در مراکز پرتردد و بسته همچنان باید از ماسک استفاده کرد و موضوع تهویه را جدی گرفت.

وی در خصوص علائم آنفولانزا افزود: بسته به شدت و ضعف بیماری علائم آن شبیه سرماخوردگی است. اگر فردی علائم سرماخوردگی را دارد و بعد از دو یا سه روز بهبود نمی یابد، باید به پزشک مراجعه کند و از خوددرمانی به خصوص آنتی بیوتیک پرهیز کند. اگر بیماری بیش از مدت مشخص شده طول بکشد، باید به پزشک مراجعه کنند تا درمان لازم با تشخیص افتراقی آغاز شود.

رئیس مرکز مدیریت بیماری های واگیر وزارت بهداشت با تاکید بر اینکه هنوز برای دریافت واکسن آنفولانزا دیر نشده است، تصریح کرد: لحظه طلایی برای دریافت واکسن آنفولانزا قبل از شیوع بیماری و در پایان است. شهریور ماه ولی هیچ مانعی برای تزریق واکسن در ماه های بعد وجود ندارد و تا بهمن ماه می توان واکسن را تزریق کرد. البته بحث این است که قبل از تزریق واکسن ممکن است فرد بیمار شود. با این حال، واکسیناسیون آنفولانزا را به ویژه برای گروه های در معرض خطر (افراد بیمار، افراد بالای 60 سال، زنان باردار و غیره) توصیه می کنیم.

وی در ادامه در خصوص آخرین اخبار و اطلاعات در مورد بیماری کرونا در کشور اظهار داشت: آخرین پیک کرونا را پشت سر گذاشتیم و با وجود اینکه هنوز تعداد بستری‌ها و فوتی‌های ناشی از کووید ۱۹ وجود دارد، اما این تعداد کاهش یافته است. خیلی زود است، اما هنوز خیلی زود است که بگوییم.” بیایید بگوییم که همه گیری کرونا تمام شده است. ما در حال حاضر در دوره آرامش نسبی کرونا هستیم.

وی در خاتمه تاکید کرد: پیش‌بینی می‌شود که احتمال وقوع پیک جدید کرونا در کشورها در پایان فصل پاییز زیاد است، اما هنوز نمی‌توان در این مورد نظر قطعی داد.

دیدگاهتان را بنویسید