این علائم به تنهایی می گوید آنفولانزا یا کرونا دارید؟!

این علائم به تنهایی می گوید آنفولانزا یا کرونا دارید؟!

اگرچه کرونا، آنفولانزا و آلرژی های فصلی علائم مشابهی دارند، اما آنفولانزا بیماری است که ناگهانی شروع می شود، حتی فرد می تواند زمان شیوع را به خاطر بیاورد، اما در مورد سرماخوردگی و کرونا اینطور نیست.

مسعود ضیایی گفت: یک سری علائم داریم که برخی علائم بیماری کرونا، آنفولانزا یا آلرژی در فصل پاییز است و برخی از آنها شدیدتر است.

این متخصص بیماری های عفونی ادامه داد: علائم تب مانند به ندرت در سرماخوردگی رخ می دهد اما در آنفولانزا و کرونا شایع است. تب بالا در آنفولانزا شایع است، اما در کرونا حدود 39 یا 40 درجه است و در آلرژی تب دیده نمی شود.

ضیایی ادامه داد: خستگی و ضعف در کرونا و آنفولانزا دیده می شود و بدن درد، کبودی و استخوان درد در هر دو شایع است اما در سرماخوردگی و آلرژی دردی وجود ندارد.

وی افزود: با آنفولانزا آبریزش بینی و عطسه نداریم، با سرماخوردگی بیشتر و با آلرژی قابل مشاهده است. اخیراً در برخی از بیماران کرونایی نیز مشاهده می شود، اما جزو علائم اصلی و شدید نیست.

این متخصص عفونی تصریح کرد: گلودرد بیشتر با سرماخوردگی، خفیف تر با کرونا و خفیف است و با آنفولانزا دیده نمی شود. اسهال نیز به ویژه در کودکان مبتلا به آنفولانزا دیده می شود. علائم گوارشی کرونا شامل حالت تهوع، اسهال و یبوست است که در سرماخوردگی و آلرژی دیده نمی شود.

وی افزود: سردرد در برخی بیماران کرونایی زیاد است. با آنفولانزا شایع تر است و معمولاً در سرماخوردگی و آلرژی یافت نمی شود. همچنین تنفس کوتاه و تند در بیماری کرونا دیده می شود و با پیشرفت آن بدتر می شود، در آنفولانزا نیز دیده می شود اما در سرماخوردگی و آلرژی دیده نمی شود.

این پزشک عفونی گفت: خارش چشم و دهان یکی از علائم آلرژی است که در بقیه این بیماری ها شایع است و وجود ندارد.

ضیایی با اشاره به شیوع قرمزی چشم در آلرژی و سرماخوردگی افزود: این علامت گاهی در بیماران کرونایی دیده می شود.

وی بیان کرد: هیچ یک از این علائم را نمی توان به طور قطعی تفکیک کرد زیرا مصرف دارو در انسان می تواند علائم مشابهی ایجاد کند یا برخی علائم را از بین ببرد.

مدیر گروه بیماری‌های عفونی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: اولویت با سالمندان، کودکان، افراد مبتلا به بیماری‌های کلیوی، دیابت، ایدز، مشکلات قلبی یا ریوی مانند آسم و بانوان جوانی است سه ماهه دوم یا سوم سه ماهه بارداری در فصل آنفولانزا واکسن آنفولانزا تزریق می شود زیرا این بیماری در این افراد شدیدتر است.

ضیایی ادامه داد: اگرچه نمی توان گفت این واکسن صددرصد موثر است اما در اکثر افرادی که این واکسن تزریق شده و زندگی سالمی دارند بسیار موفق بوده است.

وی یادآور شد: امیدواریم با رعایت نکات بهداشتی و استفاده از ماسک و رعایت فاصله اجتماعی، امسال آنفولانزا کمتر شود و موارد ابتلا به کرونا نیز کاهش یابد زیرا در سال های گذشته در فصل آنفولانزا از ماسک و دستکش استفاده نمی کردیم. .

دیدگاهتان را بنویسید