اگر این علائم را دارید، کم خونی دارید

اگر این علائم را دارید، کم خونی دارید

اگرچه انواع مختلفی از کم خونی وجود دارد، اما کم خونی فقر آهن شایع ترین نوع آن در سراسر جهان است.

علائم کم خونی فقر آهن بسته به شدت کم خونی، سرعت بروز آن، سن و سلامتی متفاوت است.

به طور کلی برخی از علائم کم خونی فقر آهن عبارتند از:

. خستگی غیرمعمول

احساس خستگی یکی از شایع ترین علائم کم خونی فقر آهن است. خستگی به این دلیل اتفاق می افتد که بدن آهن مورد نیاز برای ساخت پروتئینی به نام هموگلوبین را ندارد که به حمل اکسیژن در بدن کمک می کند. بدون هموگلوبین کافی، اکسیژن کمتری به بافت‌ها و ماهیچه‌ها می‌رسد و انرژی آنها را از دست می‌دهد.همچنین، قلب برای حرکت دادن خون غنی از اکسیژن بیشتر در بدن باید سخت‌تر کار کند که می‌تواند فرد را خسته کند. از آنجایی که خستگی اغلب بخشی از زندگی پرمشغله و مدرن است، تشخیص کمبود آهن تنها بر اساس این علامت ممکن است دشوار باشد. با این حال، خستگی مرتبط با کمبود آهن ممکن است با ضعف، تحریک پذیری یا مشکل در تمرکز همراه باشد.

. پوست رنگپریده

رنگ پریدگی پوست و ملتحمه از دیگر علائم کم خونی فقر آهن است. هموگلوبین موجود در گلبول های قرمز رنگ قرمز را به خون می دهد، بنابراین سطوح پایین کمبود آهن باعث می شود خون کمتر قرمز شود. به همین دلیل است که پوست افراد مبتلا به کمبود آهن ممکن است رنگ یا گرما را از دست بدهد. مطالعه‌ای روی کودکان ۶ تا ۱۱ ساله نشان داد که رنگ پریدگی مرتبط با کمبود آهن می‌تواند در تمام بدن ظاهر شود یا به یک ناحیه محدود شود، مانند صورت، لثه‌ها، داخل لب‌ها یا پلک‌های پایین و ناخن‌ها. رنگ پریدگی یکی از اولین چیزهایی است که پزشکان به عنوان نشانه کمبود آهن به دنبال آن هستند. البته این وضعیت باید با آزمایش خون تایید شود.

. کمبود هوا

هموگلوبین به گلبول های قرمز اجازه می دهد تا اکسیژن را در سراسر بدن حمل کنند. وقتی سطح هموگلوبین پایین باشد، ماهیچه ها اکسیژن کافی برای انجام فعالیت های عادی مانند راه رفتن دریافت نمی کنند. در نتیجه، با تلاش بدن برای دریافت اکسیژن بیشتر، سرعت تنفس افزایش می یابد. به همین دلیل است که تنگی نفس یک علامت رایج است. اگر در حین انجام فعالیت های روزانه مانند پیاده روی، بالا رفتن از پله ها یا ورزش دچار تنگی نفس می شوید، ممکن است دچار کم خونی شده باشید.

. سردرد

کمبود آهن به خصوص در دوران قاعدگی می تواند باعث سردرد شود. اگرچه ارتباط بین کمبود آهن و سردرد دقیقاً مشخص نیست، محققان بر این باورند که عوامل متعددی مانند رابطه بین دوپامین و عملکرد استروژن ممکن است دخیل باشند. اگرچه دلایل زیادی برای سردرد وجود دارد، سردردهای مکرر ممکن است از علائم کمبود آهن باشد.

تپش قلب

در کم خونی فقر آهن، سطح هموگلوبین کمتر از حد طبیعی است. به همین دلیل، قلب برای حمل اکسیژن باید بیشتر از حد معمول کار کند. این می تواند باعث ریتم نامنظم قلب یا تپش قلب شود. در نتیجه، کمبود آهن می تواند خطر نارسایی قلبی و بیماری عروق کرونر قلب را افزایش دهد.

. مو و پوست خشک و آسیب دیده
پوست و موی خشک یا آسیب دیده می تواند یکی از علائم کم خونی فقر آهن باشد. کمبود آهن سطح هموگلوبین خون را کاهش می دهد که می تواند میزان اکسیژن موجود در سلول های رشد مو را کاهش دهد و موها خشک و ضعیف شوند. کمبود آهن نیز با ریزش مو مرتبط است.

. تورم و درد در زبان یا دهان

برخی علائم، مانند زبان متورم، ملتهب، رنگ پریده یا زبانی که به طور غیرمعمول صاف است. ممکن است نشان دهنده کمبود آهن باشد. کمبود آهن همچنین می تواند علائم دیگری مانند خشکی دهان، احساس سوزش در دهان، زخم ها و ترک های قرمز در گوشه های دهان و زخم های دهان را ایجاد کند.

. پاهای بی قرار

علائم کم خونی فقر آهن با سندرم پای بیقرار همراه است. پاهای بی قرار وضعیتی است که در آن میل شدیدی برای حرکت دادن پاها هنگام استراحت وجود دارد. همچنین این بیماری می تواند باعث ایجاد احساس ناخوشایند خارش در پاها شود که معمولاً در شب تشدید می شود و خوابیدن را سخت می کند. علل سندرم پاهای بی قرار اولیه به طور کامل شناخته نشده است. با این حال، نوع ثانویه می تواند به دلیل کم خونی فقر آهن رخ دهد. افراد مبتلا به کم خونی فقر آهن 6 برابر بیشتر از افراد عادی در معرض ابتلا به سندرم پای بیقرار هستند.

دیدگاهتان را بنویسید