به اندازه کافی واکسن آنفولانزا داریم/دانش آموزان با علائم سرماخوردگی به مدرسه نیایند


مهمترین علائم آنفولانزا

مهمترین علائم آنفولانزای فعلی تب، لرز، سرفه، تنگی نفس، بی حالی شدید، بدن درد و در برخی افراد علائم گوارشی مانند تهوع و استفراغ است. راه کنترل آن کنترل تب، نوشیدن مایعات و استراحت است.

کارشناسان علت همه گیر شدن این بیماری در ابتدای فصل پاییز و این حجم درگیری را کاهش رعایت دستورالعمل های بهداشتی توسط مردم می دانند. پس از کاهش اپیدمی کرونا در روزهای اخیر، مردم کمتر از ماسک استفاده می کنند و از سوی دیگر، راه اندازی مدارس و دانشگاه های حضوری شاید یکی دیگر از عوامل شیوع بیماری های تنفسی این روزها باشد.


به اندازه کافی واکسن آنفولانزا داریم/دانش آموزان با علائم سرماخوردگی به مدرسه نیایند

آنفولانزا زود آمد

کمال حیدری معاون وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: آنفولانزا حدود یک ماه زودتر از آنچه تصور می کردیم شیوع پیدا کرده و موارد در حال افزایش است.

وی با بیان اینکه آنفولانزا یک بیماری ویروسی است، گفت: میزان شیوع این بیماری نه تنها در کشور ما بلکه در کشورهای دیگر در حال افزایش است. سال گذشته به دلیل شیوع کرونا همه گروه های سنی از ماسک استفاده کردند. آنفولانزا کمتر دیده می شود اما امسال به دلیل کاهش رعایت پروتکل های بهداشتی از جمله استفاده از ماسک، موارد ابتلا به این بیماری به ویژه در بین دانش آموزان افزایش یافته است.

همچنین مواردی از مرگ افراد پرخطر مانند بیماران قلبی، سرطانی، دیابتی و… داریم. با توجه به آنفولانزا در کشور و این بیماری شیوع بالایی دارد، به همین دلیل به مردم توصیه می شود در بیرون از خانه بمانند به خصوص در محیط اطراف از ماسک استفاده کنند، مانند مترو، اتوبوس. و غیره و حفظ فاصله اجتماعی در مکان های شلوغ.


دانش آموزانی که علائم دارند نباید به مدرسه بروند

معاون وزیر بهداشت تاکید کرد: قبل از بازگشایی مدارس مقدماتی، تفاهم نامه ای با وزارت آموزش و پرورش برای فعال سازی نظام مراقبتی منعقد شد، 12 میلیون دانش آموز در کشور وجود دارد، این سامانه مراقبتی را فعال کردیم که دارای علائم بیماری هستند. سرماخوردگی، بله به مدرسه نمی آید و در طول بیماری در خانه استراحت می کند.


به اندازه کافی واکسن آنفولانزا داریم/دانش آموزان با علائم سرماخوردگی به مدرسه نیایند



حیدری با اشاره به اینکه مراجعه مردم به داروخانه ها برای دریافت سرم و آنتی بیوتیک افزایش یافته است، تصریح کرد: آنفولانزا یک بیماری ویروسی است و مصرف تصادفی آنتی بیوتیک تاثیری در بهبود بیماری ندارد و بیمار باید استراحت کند و مایعات بنوشد.

وی درباره واکسن آنفولانزا نیز گفت: واکسن آنفولانزا به اندازه کافی در کشور وجود دارد و حتی 200 هزار دوز بیشتر از سال قبل ارائه شده، تخلفات مصونیتی و غیره مجاز است.

دیدگاهتان را بنویسید