بلینکن: خطر حمله روسیه به اوکراین به اندازه کافی زیاد است و تهدید به اندازه کافی اجتناب ناپذیر است

بلینکن: خطر حمله روسیه به اوکراین به اندازه کافی زیاد است و تهدید به اندازه کافی اجتناب ناپذیر است

وزیر خارجه آمریکا گفت تنش های شدید بر سر اوکراین دلیل تصمیم واشنگتن برای انتقال بیشتر کارکنان سفارت خود از کیف بوده است.

وزارت امور خارجه می گوید که ایالات متحده برخی از کارکنان دیپلماتیک خود را به دلیل نگرانی های امنیتی از پایتخت اوکراین به شهر لویو منتقل می کند. هم کانادا و هم استرالیا اعلام کرده اند که سفارتخانه های خود را در کیف می بندند و دفاتر موقت خود را در لویو در بحبوحه تشدید بحران در اوکراین باز می کنند.

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا در هاوایی گفت: «دیروز دستور خروج بیشتر آمریکایی‌هایی را دادیم که هنوز در سفارت آمریکا در کیف هستند. خطر کودتای نظامی روسیه به اندازه کافی زیاد است و تهدید به اندازه کافی اجتناب‌ناپذیر است». این عاقلانه است.

وی تصریح کرد که یک تیم کلیدی دیپلماتیک ایالات متحده در اوکراین باقی خواهد ماند و در آنجا به همکاری با همتایان اوکراینی ادامه خواهد داد. بلینکن با تاکید مجدد بر نگرانی واشنگتن در مورد حمله نظامی احتمالی روسیه به اوکراین، گفت کمک های ایالات متحده برای امنیت کیف ادامه خواهد یافت.

بلینکن گفت: «هیچ کس نباید تعجب کند اگر روسیه اقدامی تحریک آمیز یا حادثه ای را تحریک کند که از آن برای توجیه اقدام نظامی استفاده می کند».

پنتاگون می گوید حدود 150 نفر از نیروهای آموزش دهنده گارد ملی ایالات متحده در اوکراین به دلیل تهدید اقدام نظامی روسیه، کشور را ترک می کنند.

جان کربی، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در بیانیه ای کتبی گفت: این تغییر موضع نشان دهنده تغییر در تصمیم ما برای حمایت از نیروهای مسلح اوکراین نیست، اما از حمایت های لازم از سوی متحدان خود برخوردار خواهیم بود.
وی افزود که این مربیان در اروپا مستقر خواهند شد، اما مشخص نیست این انتقال در کدام کشور انجام خواهد شد.

یک مقام آمریکایی که نخواست نامش فاش شود، گفت که مشخص نیست چه اتفاقی برای تعداد محدودی از نیروهای عملیات ویژه آمریکا در اوکراین خواهد افتاد.

رویترز روز جمعه گزارش داد که پنتاگون بیش از 3000 سرباز را به لهستان می فرستد زیرا روسیه پس از استقرار نیروها در مرز با اوکراین در حال برگزاری رزمایش در بلاروس و دریای سیاه است.

مسکو بارها اتهامات آمریکا در زمینه آماده سازی برای حمله به اوکراین را رد کرده و گفته است که بیش از 100000 سرباز در نزدیکی مرز با اوکراین مستقر هستند تا از این کشور در برابر حمله به متحدان ناتو محافظت کنند.

دیدگاهتان را بنویسید