مبارزه با سرماخوردگی با کمبود “آنتی بیوتیک” و “سرم” / دانش آموزان در واکسن آنفولانزا


ساعت: 13:08
تاریخ انتشار: 1301/08/18
کد خبر: 1909746

خانواده ها همچنان به مراکز درمانی سرگردان هستند.

کمبود آنتی بیوتیک و برخی اقلام پزشکی این روزها باعث سرگردانی خانواده ها شده است، برخی اقلام مانند سرم فقط در بیمارستان های دولتی موجود است و مردم علاوه بر ابتلا به این بیماری مجبورند ساعت ها در صف های طولانی داروخانه ها منتظر بمانند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش بلاغ، داروخانه شلوغ است و صدای زنی که با صندوقدار صحبت می کند بلند می شود، اما همه تماشاگران با حرف های زن موافق هستند یا سرشان را تکان می دهند.

هنوز یک ماه از پاییز نگذشته بود که شیوع آنفولانزا باعث کمبود دارو برای فصل شد، داروهایی که می توانست در درمان و کاهش بیماری موثر باشد.

گزارش میدانی خبرنگار ما از داروخانه های شهرک عامل حاکی از آن است که از چند هفته گذشته کمبود داروهای ضروری از جمله آنتی بیوتیک، آموکسی سیلین، سرم و… به ویژه برای کودکان احساس می شود.

امیری یکی از کارکنان داروخانه مرکز شهرستان آمل در خصوص کمبود دارو به خبرنگار بلاغ گفت: فصل سرما است، تقاضا زیاد شده و تعداد بیماران افزایش یافته است.

وی با بیان اینکه در داروخانه ها کمبود سرم و آنتی بیوتیک وجود دارد، گفت: در دو هفته اخیر هیچ سرمی از سوی شرکت توزیع نشده است، باید سه سرم به داروخانه بدهند، سه سرم در این شرایط دردی را دوا نمی کند.

رضایی از دیگر کارکنان داروخانه نیز اظهار داشت: دیوار کوتاهتر از داروخانه نیست، مشتریان فکر می کنند ما دارو داریم اما نمی دهیم، همه دعواها از دست ما خراب می شود.

وی ادامه داد: آنها هرگز کارکنان داروخانه را ندیدند. در زمان کرونا همه کسانی که با بیماران سروکار داشتند نگاه ویژه ای داشتند اما هیچکس کارکنان داروخانه را که هر روز همراه بیماران هستند نمی دید و توجهی به آنها نمی کرد.

خسروی رئیس اداره بهداشت و درمان شهرستان عامل نیز در گفتگو با خبرنگار بلاغ گفت: کمبود سرم و آنتی بیوتیک برای کودکان وجود دارد و این موضوع مختص شهرستان نیست بلکه مختص کشور است. البته با معاینات بعدی که داشتیم داروها توسط دانشگاه خریداری شد و امیدواریم به زودی حل شود.

وی درباره شیوع ویروس آنفلوآنزا در آمل خاطرنشان کرد: در فصل سرما شیوع آنفلوآنزا را داریم که بیشترین شیوع آن در مدارس است.

رئیس بهداشت و درمان آمل در پاسخ به این سوال که آیا مدارس آمل تعطیل می شود، گفت: در حال حاضر دستور عملی برای تعطیلی مدارس نداشتیم.

وی با تاکید بر اینکه بیماران باید خود قرنطینه شوند، گفت: یک اصل این است که برای بیماران ویروسی قرنطینه و درمان در منزل است، به مدرسه و مهدکودک نروند.

خسروی از بیماران خواست به پزشک خانواده خود مراجعه کنند و افزود: اولاً بیماران نیازی به آنتی بیوتیک ندارند و در برخی موارد نیاز به سرم است، حتماً باید به پزشک مراجعه کنند و به صورت تصادفی دارو مصرف نکنند.

وی خاطرنشان کرد: بازرسان برای نظارت بر پروتکل های آنفولانزا در مدارس در مدارس حضور دارند و جلساتی نیز با وزارت آموزش و پرورش برگزار شده است.

خسروی از کاهش آنفلوآنزا خبر داد و اظهار داشت: با توجه به هفته های پایانی این هفته نظارت های کلی که در سطح مراکز شیوع این بیماری انجام می دهیم کاهش یافته است. امیدواریم این روند نزولی ادامه داشته باشد.

وی در خصوص ویروس کرونا گفت: هیچ ویروس کرونا نداریم، تعداد کمی از بیماران سرپایی هم هستند که تست کرونا می گیرند.

الهام تبار مادر یکی از دختران دبستان نیز در گفتگو با خبرنگار بلاغ گفت: دخترم در چهار هفته گذشته سه بار سرما خورد که هر بار از همکلاسی هایش سرما خورده بود. بسیار ضعیف است، خانواده ها نباید فرزندان بیمار خود را به مدرسه بفرستند.

فاطمه محمدی که به همراه فرزندش به یکی از بیمارستان های دولتی مازندران مراجعه کرده است، می گوید: فرزندم را به مدرسه می فرستم و چند روزی است که حالش خوب نیست، علائمی شبیه سرماخوردگی دارد و دکتر مقداری آنتی بیوتیک و سرم تجویز کرده است. برای او.

وی با بیان اینکه متأسفانه اکثر دانش آموزان و کادر آموزشی در مدرسه از ماسک استفاده نمی کنند، گفت: حداقل فاصله وجود ندارد و متأسفانه چند نفر مبتلا به راحتی می توانند یک کلاس درس را آلوده کنند.

این روزها و با شروع فصل سرما بیماری های واگیر ویروسی مانند آنفولانزا و سرماخوردگی شیوع پیدا کرده است به طوری که شاهد مراجعه خیل عظیمی از بیماران برای درمان به مراکز درمانی هستیم.

اگرچه با گسترش واکسیناسیون، میزان ابتلا و مرگ و میر ناشی از کرونا در اکثر شهرهای ایران کاهش چشمگیری داشته است، اما به نظر می رسد این روزها دستورالعمل ها و رعایت پروتکل های بهداشتی به فراموشی سپرده شده و شهروندان از پوشیدن ماسک در جامعه خودداری می کنند. حداقل بودجه برای پیشگیری از ویروس

با بازگشایی مدارس و شیوع بیماری های واگیردار مانند سرماخوردگی و آنفولانزا، موارد ابتلا به این گونه بیماری ها در بین دانش آموزان رو به افزایش است، بنابراین انتظار می رود توصیه های بهداشتی مانند استفاده از ماسک در این مکان های عمومی رعایت شود.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید