رفع کمبود سرم و آنتی بیوتیک تا پایان هفته آینده / 50 هزار سرم در بخش خصوصی توزیع می شود


ساعت: 16:33
تاریخ انتشار: ۱۳۰۱/۰۷/۲۶
کد خبر: 1904211

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه؛

مهدی مجرب گفت: کمبود سرم و آنتی بیوتیک از هفته آینده رفع می شود، البته ذخیره و توزیع آن یک تا دو هفته زمان می برد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش مرصاد نیوز، مهدی مجرب امروز (5 مهرماه) در نشست خبری با خبرنگاران با اشاره به کمبود سرم و آنتی بیوتیک کودکان در بازار، اظهار کرد: این کمبود که موقتی است مختص استان کرمانشاه نیست، بلکه وجود دارد. در سراسر کشور دلیل این امر کمبود مواد اولیه در کارخانه های تولید این داروها است.

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه افزود: با برنامه ریزی های انجام شده مواد اولیه تولید این داروها تا پایان اسفندماه در اختیار کارخانه های تولیدی قرار گرفته و در اختیار بازار مصرف قرار می گیرد. طبق برنامه

وی بیان کرد: در بخش خصوصی کمبود داشت و در بیمارستان ها و مراکز دولتی در این زمینه کمبودی وجود نداشت.

مجرب تصریح کرد: از هفته آینده کمبود در این مناطق برطرف می شود، البته برای تامین نیاز انبار و توزیع آن یک تا دو هفته زمان نیاز است.

این مسئول همچنین با اشاره به کمبود سرم خاطرنشان کرد: کمبود سرم نتیجه سال های اخیر و مزمن شده است و در مقایسه آماری شهریور امسال شاهد افزایش 70 درصدی تولید نسبت به مدت مشابه پارسال هستیم.

دکتر مجرب تصریح کرد: در هفته جاری 50 هزار سرم در اختیار بخش خصوصی قرار می گیرد و بخشی از مشکلات کمبود در این حوزه رفع می شود.


fe8826d1 8480 43d5 a736 b25b71092db5 خبر خاکستری


فعالیت 239 واحد مواد غذایی در کرمانشاه/ 90 درصد کالاهای قاچاق غیراصول است

به گزارش مرصاد نیوز، شهریار مستوفی پیش از ظهر سه شنبه در نشست خبری با خبرنگاران اظهار داشت: ۲۵ مهر روز جهانی غذا اعلام شده و شعار امسال توسعه پایدار جهانی برای دسترسی همگان به مواد غذایی کافی و مغذی است.

وی با اشاره به اینکه توسعه پایدار بدون افراد سالم امکان پذیر نیست، افزود: بر اساس گزارش سازمان جهانی بهداشت، دو میلیارد نفر در جهان دچار سوء تغذیه پنهان هستند و اعلام شده است که هر فرد باید روزانه 1970 کالری دریافت کند که اگر غذا توزیع مناسب این رقم برای هر نفر به 2760 کالری می رسد که نشان می دهد غذا به درستی در جهان توزیع نمی شود.

مدیر نظارت بر مواد غذایی، آرایشی و بهداشتی معاونت غذا و دارو ادامه داد: امنیت غذایی دسترسی همه مردم به مواد غذایی سالم، کافی و مقوی در همه حال است و فقدان هر یک از این موارد باعث امنیت غذایی بیشتر می شود. چالش مهم امنیت غذایی امروز نبود سیستمی برای تامین و تامین غذای سالم و کافی برای جامعه است و متاسفانه سیستم هماهنگ و یکپارچه از مزرعه تا سفره نداریم و نبود متولی واحد، موازی کاری و متولیان متعدد. در این زمینه به عنوان مهمترین مشکلات مواد غذایی از تولید تا مصرف می باشد.

وی بیان کرد: از چالش های دیگر می توان به نبود فناوری نگهداری مواد غذایی اشاره کرد که باعث می شود سالانه 30 درصد مواد غذایی در کشورهای جهان به دلیل عدم نگهداری مناسب و همچنین وجود آن از چرخه مصرف خارج شود. مواد غذایی تقلبی و تولید زیرزمینی نیز یکی از مشکلاتی است که این روند رو به افزایش است.

این مقام مسئول با بیان اینکه 90 درصد کالای قاچاق اصل نیست، تصریح کرد: وقتی کالایی با قیمت پایین در بازار به فروش می رسد نشان دهنده تقلبی بودن آن است و مردم باید آن را بدانند.

مستوفی بیان کرد: در این دولت قرار است محصولات کشاورزی ثبت شود یعنی مشخصات محصول اعم از سطح زیر کشت، سموم مصرفی، کمیت آنها و … مشخص و نمایان است.

مدیر نظارت بر مواد غذایی، آرایشی و بهداشتی معاونت غذا و دارو از نظارت بر محصولات تولیدی در استان خبر داد و گفت: 146 نمونه از محصولات کشاورزی در سطح عرضه توسط این معاونت بررسی شد و محصولاتی که معیوب بودند. به دلیل نداشتن شناسنامه بودن محصول و نامشخص بودن منطقه کشت و غیره برای نظارت و ردیابی لازم نبود.

وی درباره تسهیل فرآیند صدور مجوز برای کارگاه های تولیدی در استان افزود: 95 درصد مجوزها به صورت الکترونیکی صادر می شود و این امر باعث تسریع در روند کار شده است.

مستوفی بیان کرد: در زمینه کاهش اسیدهای چرب ترانس یکی از استان های موفق کشور هستیم و توانسته ایم برنامه چند سال آینده زیر نیم درصد و همچنین 100 درصد محصولات را محقق کنیم. که دستکاری ژنتیکی شده اند در استان برچسب گذاری می شوند.

مستوفی گفت: در 6 ماهه نخست امسال برای 2 هزار و 742 تن و 850 کیلوگرم محصول تولیدی استان گواهی صادر کرده ایم و از مرزهای کشور صادر شده که شامل فرآورده های گوجه فرنگی، رب گوجه فرنگی، پوره سیب، پوره زردآلو، نوشیدنی های مختلف و …. ذکر شده است.

وی در بخشی دیگر از سخنان خود با اشاره به فعالیت واحدهای تولیدی در استان، ابراز داشت: 153 شرکت تلویزیونی دارای مجوز، 239 واحد غذایی با 670 محصول تولیدی در استان پروانه مشغول به کار هستند و در مرحله تولید هستند.

مدیر نظارت بر مواد غذایی، آرایشی و بهداشتی معاونت غذا و دارو گفت: در زمینه غنی سازی آرد تولیدی استان، غنی سازی در 100 درصد کارخانجات انجام می شود و 94 درصد موفقیت در این زمینه وجود دارد. و 6 درصد عدم رعایت در این زمینه آن را دارد.

این مسئول بیان کرد: 38 میلیون نخ سیگار در 6 ماهه امسال از چرخه مصرف خارج شد.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید