کمبود سرم و آنتی بیوتیک به دلیل شیوع زودرس آنفولانزا/ چه کسی مسئول است؟!


ساعت: 15:29
تاریخ انتشار: ۱۳۰۱/۰۸/۰۱
کد خبر: 1905041

کمبود آنتی بیوتیک و برخی فرآورده های دارویی مانند سرم این روزها سرگردانی خانواده های مبتلا به آنفلوآنزا را به دنبال داشته است، به طوری که نمایندگان مجلس بارها نسبت به کمبود دارو به ویژه آنتی بیوتیک و سرم در داروخانه ها هشدار داده اند، حال سوال اینجاست که کیست؟ مسئول اجازه دادن به این مشکل است.

به گزارش خبرنگار شبکه اجتماعی راه دانا؛ این روزها شاهد شیوع زودهنگام بیماری ها هستیم ویروس مسری ما در کشور مانند آنفولانزا هستیم، بنابراین آمارها از روند افزایشی این بیماری در بین خانواده ها حکایت دارد. در واقع در میان اکثر خانواده ها می توان بیمارانی با علائم مشابه کرونا را مشاهده کرد که بیشتر این افراد از علائمی مانند بدن درد، گلودرد و آبریزش بینی شکایت دارند و ساعت ها منتظر درمان در مراکز درمانی هستند.

اگرچه با گسترش واکسیناسیونمیزان ابتلا و مرگ و میر ناشی از کرونا در اکثر شهرهای ایران کاهش یافته است، اما به نظر می‌رسد این روزها دستورالعمل‌ها و رعایت پروتکل‌های بهداشتی در حال فراموشی است و شهروندان از پوشیدن ماسک در جامعه به عنوان وسیله‌ای برای پیشگیری از این ویروس خودداری می‌کنند. همچنین با بازگشایی مدارس و شیوع بیماری های عفونی مانند سرماخوردگی و آنفولانزا، موارد ابتلا به این گونه بیماری ها در بین دانش آموزان رو به افزایش است.

متاسفانه کمبود آنتی بیوتیک و برخی از اقلام پزشکی این روزها باعث سرگردانی خانواده ها شده است، برخی از اقلام مانند سرم فقط در بیمارستان های دولتی موجود است و مردم برای تهیه آن مجبورند ساعت ها در صف های طولانی در داروخانه ها منتظر بمانند.

کمبود آنتی بیوتیک و سرم در کشور

ملک فضلی، عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در گفتگو با خبرنگار اجتماعی شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ وی در خصوص کمبود دارو به ویژه آنتی بیوتیک و سرم در کشور تصریح کرد: در حال حاضر چرخه عرضه دارو در کشور دچار نقص جدی است زیرا بیماران مبتلا به عدم وجود هر گونه دارویی یا با افزایش چند برابری قیمت داروها مواجه می شوند.

وی با بیان اینکه باید دارو به اندازه کافی در جامعه وجود داشته باشد و بیماران به آن دسترسی داشته باشند، گفت: مسئولان مربوطه باید با نیازسنجی 6 ماهه کشور دارو به اندازه کافی ذخیره کنند تا در صورت کمبود، بیماران متضرر شوند..

فضلی با اشاره به اینکه متاسفانه برخی از این داروها به صورت آزاد و بدون نسخه در داروخانه ها به فروش می رسد، تصریح کرد: داروهایی مانند سرم یا آنتی بیوتیک ها برای درمان عفونت های دندانی یا عفونت های ریوی در زمان سرماخوردگی و با وجود توجه مستمر جامعه پزشکی به دلیل عدم استفاده از این داروهای بدون نسخه، مردم همچنان به مصرف خود ادامه می دهند که عاملی برای کمبود دارو در کشور به ویژه در شهرهای کوچکتر شده است.


08722a33 2b88 41fa b0e7 f5c41efd2d5e خبر خاکستری

کمبود سرم و دارو در 30 استان کشور ادامه دارد

همچنین حسینعلی شهریاری، رئیس کمیته بهداشت و درمان نبض در گفت وگویی با انتقاد از اینکه کمبود دارو ادامه دارد و حل نشده است، گفت: در حال حاضر کودکان و سالمندان در معرض آنفولانزا و سرماخوردگی قرار دارند و این بیماری ها رو به افزایش است، اما با کمبود آنتی بیوتیک ویژه کودکان 30 استان کشور.

وی با انتقاد از ادامه کمبود سرم در کشور، قوانین بانکی و گمرکی، شرکت های بیمه، کمبود مواد اولیه، تقاضای شرکت های دارویی برای افزایش هزینه حمل و نقل و تعرفه تجارت را از دلایل موثر کمبود دارو و سرم برشمرد..

شهریاری با بیان اینکه 60 تا 70 درصد تولید داروی کشور در اختیار شرکت ها و بنگاه های شبه دولتی است، تصریح کرد: رئیس جمهور بارها به مسئولان ذیربط تاکید کرده است که قیمت دارو افزایش نیابد و کمبود دارو و سرم وجود داشته باشد. باید حل شود، اما متاسفانه تاکنون اقدامی در این زمینه صورت نگرفته است. مردم با کمبود دارو مواجه هستند، چه کسی باید پاسخگوی آن باشد؟.

وی با بیان اینکه در تابستان و بهار امسال نسبت به کمبود دارو هشدار دادیم و تاکید کردیم که نباید اجازه دهیم این کمبود به فصل پاییز و زمستان برسد، گفت: متاسفانه وزارت بهداشت قادر به حل مشکل نیست. کمبود دارو به تنهایی.» و دولت، بانک مرکزی، گمرک و مجلس باید همکاری و تعامل مناسبی داشته باشند.

تحویل و توزیع آنتی بیوتیک ها به سرعت انجام می شود

سجاد اسماعیلی مشاور رئیس سازمان غذا و دارو در گفت و گو درباره کمبود برخی فرآورده های دارویی و آنتی بیوتیکی در داروخانه ها گفت: عرضه و توزیع آنتی بیوتیک به سرعت انجام می شود. واردات تماس بگیرید مواد دارویی داده شده و جلساتی با شرکت ها در این خصوص داشته ایم تا کمبود را از طریق واردات جبران کنیم و بتوانیم به سرعت مواد اولیه مورد نیاز کشور را وارد کنیم.

وی با بیان اینکه برای روزهای سرد وی گفت: سال برنامه ریزی خوبی برای داشتن انبار مورد نیاز انجام شد انباشت مواد اولیه داروها و داروها در شرکت های عرضه کننده و توزیع کننده به دست ما رسیده، تیم های بازرسی با همکاری نهادهای مختلف تشکیل شده و معاملات لازم با خزانه داران انجام شده است.


3cc9805c eaaa 42a7 b08d 637184434179 خبر خاکستری

رفع کمبود آنتی بیوتیک و سرم در داروخانه ها تا هفته آینده

بهرام عین اللهی، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، 25 مهر، حدود کمبود شربت و سرم آنتی بیوتیک وی گفت: با توجه به مصرف زیاد در فصل تابستان با کمبود سرم و در فصل پاییز و زمستان با کمبود آنتی بیوتیک مواجه هستیم. برای رفع این کمبود، برآوردهای لازم انجام شده است و حدود یک هفته دیگر مقدار زیادی از هر دو محصول به داروخانه ها تحویل می شود.» کمبود این دو محصول برطرف می شود.

با توجه به اینکه بارها و بارها نمایندگان مجلس زنگ خطر کمبود دارو به ویژه آنتی بیوتیک و سرم در داروخانه ها را به صدا درآورده اند، اکنون این سوال پیش می آید که مسئولیت رسیدگی به این معضل بر عهده کیست و آیا وعده وزیر بهداشت برای رفع کمبود آنتی بیوتیک است. و سرم های داروخانه ها تا هفته آینده معرفی می شوند؟!


بیشتر بخوانید:


رشد آنفولانزا در کشور در ماه های آینده!/ روند افزایش آنفولانزا در کودکان در هفته های آینده


شیوع زودهنگام آنفلوانزا در کشور نگران کننده است

دیدگاهتان را بنویسید