مینو محرز: همه باید واکسن آنفولانزا بزنند/کمبود آنتی بیوتیک جدی است. ما در درمان عفونت ها ماندیم

مینو محرز: همه باید واکسن آنفولانزا بزنند/کمبود آنتی بیوتیک جدی است.  ما در درمان عفونت ها ماندیم

مینو مارز گفت: شدت آنفولانزا در سال جاری جدی بوده و حتی موارد بستری در بیمارستان نیز داشته ایم بنابراین به همه توصیه می کنم واکسن آنفولانزا بزنند.

ایرنه مهرگان: کمبود دارو و افزایش آنفلوآنزا یکی از مهم ترین چالش های این روزهای نظام سلامت کشور محسوب می شود. از زمانی که داروهای بیماری های خاص به داروهای ژنریک از جمله آنتی بیوتیک ها و شربت های سرماخوردگی و قرص های معمولی رسید، کمبود دارو بیش از هر زمان دیگری اهمیت پیدا کرد.

دکتر محمد طاهری داروساز و کارشناس پزشکی در گفت و گو با خبرآنلاین گفت: به دلیل عوامل مختلف طی سالیان متمادی و حتی 10 سال گذشته در سطح وسیعی با کمبود دارو مواجه بوده ایم. در یک مقطعی داروهای بیماری های خاص مانند تالاسمی کمیاب شد، در یک مقطع با کمبود داروهای شیمی درمانی مواجه شدیم. اما این موضوع هرگز به جدیتی که اکنون با آن روبرو هستیم تبدیل نشده است.

وی ادامه می دهد: شدت مشکل کمبود دارو به حدی است که اکنون در تامین داروهای ژنریک با مشکل مواجه هستیم. داروهایی مانند آنتی بیوتیک ها، شربت های سرماخوردگی، دیفن هیدرامین و حتی شربت ها و قرص ها و داروهای معمولی که قبلاً به راحتی در دسترس عموم قرار می گرفتند. این موارد از جمله داروهایی هستند که تاکنون در بازار دارو با کمبود مواجه نبوده اند، اما اکنون شاهد هستیم که کمبود ما به این مرحله رسیده و فهرست داروهای کمیاب را گسترش داده است. علاوه بر داروهای تخصصی که تولید و توزیع آن فوریت دارد، در تولید و عرضه داروهای ژنریک نیز مشکل داریم.

مینو مارز، فوق تخصص بیماری های عفونی در این خصوص به خبرآنلاین گفت: کمبود آنتی بیوتیک در کشور بسیار جدی است، با توجه به اینکه مقاومت میکروبی و عفونت های بیمارستانی نیز تهدید مهمی محسوب می شود، ما دچار مشکل هستیم و هستیم. در درمان عفونت ها عقب مانده است.»

وی درباره عملکرد وزارت بهداشت در این مدت ادامه می دهد: قبلا کمبود داشتیم اما الان وضعیت بدتر از قبل شده و با بحران دارویی و کمبود مواجه هستیم.

دکتر معرز در خصوص افزایش موارد آنفلوآنزا در کشور می گوید: همه ساله با شیوع آنفلوآنزا مواجه هستیم و اوج این بیماری در آذرماه بود اما امسال با توجه به زمان بندی مراسم پیاده روی اربعین، اپیدمی آنفلوانزا زودتر از سال های گذشته رخ داده است.

این متخصص عفونی ادامه می دهد: شدت آنفولانزا در سال جاری شدید بوده و حتی موارد بستری نیز داشته ایم، بنابراین توصیه می کنم همه واکسن آنفولانزا بزنند.

وی در پاسخ به این سوال که در سال های اخیر به طور کلی توصیه می شد که در برابر آنفولانزا فقط گروه های خاصی مانند مبتلایان به بیماری های قلبی و تنفسی، سالمندان، کودکان، زنان باردار و … واکسینه شوند، توضیح داد: با توجه به اینکه میزان امسال شیوع همه گیری، به همه مردم توصیه می کنم برای واکسن اقدام کنند و در مورد زمان باید بگویم که دیر نشده است و حتی الان هم موثر خواهد بود.

دیدگاهتان را بنویسید