مینو محرز: مواظب پروازها باشید، فاجعه 2018 دیگر اتفاق نمی‌افتد/ «پیش‌بینی‌ها می‌گویند از 20 ژانویه باید منتظر کرونا باشیم»

مینو محرز: مواظب پروازها باشید، فاجعه 2018 دیگر اتفاق نمی‌افتد/ «پیش‌بینی‌ها می‌گویند از 20 ژانویه باید منتظر کرونا باشیم»

مینو مارز، کارشناس بیماری‌های عفونی می‌گوید: «درگیری چین با زیرمجموعه جدید و احتمال رسیدن این زیرمجموعه به کشورمان یادآور همان اتفاقی است که در زمستان 2018 رخ داد. اکنون چینی‌های ساکن در ایران هم مانند تجار و دانشجویان برای تعطیلات سال نو و کریسمس به چین رفته و برمی گردد و احتمال ورود ویروس جدید به ایران در حال افزایش است.

ایرنه مهرگان: نام جدید آن BQ.1.1 است، در واقع زیرسویه جدید سویه Omicron ویروس کرونا اروپا و آمریکا را درگیر کرده است و گزارش هایی مبنی بر شیوع ویروس کرونا از چین و خاور دور وجود دارد. و همه این اطلاعات این سوال مهم را ایجاد می کند که آیا ایران درگیر این زیرگونه جدید خواهد بود یا خیر؟

خبرآنلاین با همین سوال به سراغ سه پزشک و استاد برجسته پزشکی این حوزه رفت.

مینو مارز، متخصص بیماری های عفونی:

درگیر شدن چین با زیر رشته جدید و احتمال رسیدن این زیر رشته به کشورمان یادآور همان اتفاق زمستان 2018 است. اکنون چینی های مقیم ایران اعم از تجار و دانشجویان برای سال نو به چین رفت و آمد می کنند و تعطیلات کریسمس و احتمال ورود ویروس جدید به ایران در حال افزایش است.

ترافیک فرودگاه باید به شدت کنترل شود تا از احتمال تهاجم مجدد ویروس کرونا در زمستان آینده جلوگیری شود.

در حال حاضر وضعیت کرونا در کشور ما کاملاً تحت کنترل است و هیچ نگرانی نداریم، بیش از آنکه نگران کرونا باشیم، نگران آنفولانزا و سایر ویروس ها هستیم که باعث شده شهروندان با این بیماری ها مبارزه کنند.

چیزی که این روزها در بین کودکان رایج شده است، ویروس سنسیشیال تنفسی یا ویروس RSV است که باعث عفونت در ریه ها و مجاری تنفسی می شود. در واقع این ویروس عمدتاً در کودکان زیر دو سال شایع است و البته می تواند بزرگسالان را نیز مبتلا کند.

یکی از عوامل مهم در افزایش این ویروس ها را می توان ماسک دانست، اکثر افراد از ماسک استفاده نمی کنند، در حالی که استفاده از ماسک به خصوص استفاده از ماسک خوب که بینی، دهان و مجاری تنفسی را می پوشاند می تواند به پیشگیری از ابتلا به ویروس کمک کند. و حتی برخی از اثرات آلودگی هوا تاثیر زیادی دارد.

مینو محرز: مراقب پروازها باشید، فاجعه سال 2009 تکرار نخواهد شد / “پیش بینی ها می گوید از 20 ژانویه باید منتظر کرونا باشیم”

حمید عمادی، متخصص عفونی و استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران:

پیش‌بینی‌هایی درباره شیوع کرونا در زمستان امسال به‌ویژه در اوایل ماه مارس وجود دارد، اما هیچ‌کدام از این پیش‌بینی‌ها مبنای علمی ندارند. در حال حاضر از نظر کرونا در وضعیت خوبی هستیم، اما واقعیت این است که با توجه به تعطیلات کریسمس و آمدن و رفت و آمد ایرانیان و اتباع خارجی در کشور، احتمال شیوع زیر رشته جدید زیاد خواهد بود.

عقل ایجاب می کند که در این شرایط غافلگیر نشویم و از نظر داروها، پرسنل و کادر پزشکی، تخت های لازم برای بستری شدن در بیمارستان و … آمادگی کامل داشته باشیم.

در صورتی که 6 ماه از تزریق نوبت سوم واکسن کرونا می گذرد و در گروه پرخطر شامل کودکان و زنان باردار و دارای بیماری های همراه مانند قلبی و تنفسی هستند، بهتر است نوبت چهارم تزریق شود. .

چیزی که اخیراً در بین کودکان بسیار رایج شده است، ویروس RSV است، مانند سال های گذشته و اگر امسال بیشتر شاهد این بیماری در کودکان دبستانی هستیم، به دلیل عدم حضور دانش آموزان در دو سال اخیر است. مدرسه .

مینو محرز: مراقب پروازها باشید، فاجعه سال 2009 تکرار نخواهد شد / “پیش بینی ها می گوید از 20 ژانویه باید منتظر کرونا باشیم”

پیام طبرسی، معاون درمان بیمارستان دکتر مسیح دنیاری:

هیچ چیزی در مورد ویروس کرونا قابل پیش بینی نیست و هیچ کس نمی تواند دقیقاً بگوید که چه زمانی و با چه شدت آلودگی و مرگ و میر ویروس کرونا گسترش می یابد. اما پیش‌بینی‌ها حاکی از آن است که پس از 30 دی و پایان آذرماه، موارد ابتلا به کرونا در کشور افزایش می‌یابد.

کرونا تغییراتی را به همراه دارد که در حال حاضر قابل پیش بینی نیست، اما در نهایت افزایش موارد خواهیم داشت، فقط تعداد مبتلایان و مرگ و میر چقدر خواهد بود، فعلا چیزی نمی توان گفت.

در مورد تزریق واکسن و بخصوص اینکه وزیر بهداشت گفته 50 میلیون دوز آماده داریم، باید بگویم کسانی که بیماری زمینه ای ندارند و سه ذره را داشته اند، نیازی به تزریق مجدد ندارند. همانطور که در دنیا برای افراد بدون بیماری و شرایط خاص توصیه نمی شود. اما گروه های پرخطر، به ویژه آنهایی که نقص ایمنی دارند، باید دوز چهارم را دریافت کنند.

دیدگاهتان را بنویسید