مینو محرز: از دیدن این جمعیت بدون ماسک می ترسم / پیک کرونا در شهریور

مینو محرز: از دیدن این جمعیت بدون ماسک می ترسم / پیک کرونا در شهریور

روز جدید مینو محرز: «همین امروز از دیدن جمعیت زیادی که ماسک نداشتند وحشت کردم. حدود 95 درصد از مردم ماسک نداشتند. ادامه دادن این روند وحشتناک خواهد بود.

مینو مارز فوق تخصص بیماری های عفونی در ابتدای خرداد ماه گذشته در گفت و گو با خبرآنلاین از افزایش آمار مبتلایان به کرونا در ابتدای تابستان خبر داد.

اکنون با گذشت یک ماه از آن پیش بینی، آمار و اطلاعات منتشر شده امروز حاکی از افزایش تعداد مبتلایان به کرونا در هفته گذشته است.

این عضو کمیته علمی کشوری مقابله با کرونا با تایید افزایش تعداد بیماران و بستری شدن در بیمارستان به خبرآنلاین گفت: چند ماهی بود که کرونا در کشور به دلیل ایمنی گله ای ناشی از شیوع گسترده سویه Omicron در کشور فروکش کرده بود. کشور و تزریق واکسن، اما اکنون وضعیت تغییر کرده است. و متاسفانه با افزایش تعداد بیماران مواجه هستیم.»

محرز با تاکید بر اینکه باید بدانیم کرونا تمام نشده و هیچ کجای دنیا عاری از این ویروس نیست، ادامه می دهد: این ویروس حتی امروزه نیز دائما در حال حرکت است که با افزایش مسافرت ها و کاهش رعایت پروتکل های بهداشتی، قطعا این ویروس در حال حرکت است. افراد بیشتری را تحت تأثیر قرار می دهد.»

این عضو کمیته علمی کشوری مقابله با کرونا با انتقاد از اینکه در یک برنامه تلویزیونی {خنده} می گویند نقاب را بردارید و به عواقب آن فکر نکنید، می گوید: همین امروز از دیدن تعداد زیادی از افراد بدون ماسک، حدود 95 درصد از مردم ماسک نداشتند. ادامه دادن این روند وحشتناک خواهد بود.

وی توضیح می دهد: سویه Omicron که در زمستان سال گذشته در ایران مشاهده کردیم از انواع BA1 و BA2 در کشور بود، در حالی که در حال حاضر انواع BA4 و BA5 در آمریکا و اروپا رایج است و در حال حاضر این زیرسویه در ایران نیز رایج خواهد بود. انجام شده.”

به گفته محرز، زیر سویه‌های BA4 و BA5 خیلی کشنده نیستند، اما میزان انتشار و عفونت آن‌ها بسیار بالا است و برای گروه‌های پرخطر مانند افراد مسن یا مبتلایان به بیماری‌های همراه می‌تواند منجر به بستری شدن در بیمارستان و حتی بیماری شود. مرگ.

من به رنگ آمیزی شهرها اعتقادی ندارم

بر اساس آخرین نمودار رنگ آمیزی تاج شهرهای سراسر کشور، شاهد افزایش شهرهای زرد هستیم.

با افزایش تعداد بیماران کرونایی بستری در کشور، تعداد شهرهای دارای وضعیت زرد از 91 شهر به 105 شهر افزایش یافت و تعداد شهرهای دارای وضعیت آبی از 357 به 343 شهر کاهش یافت که در هیچ یک از شهرهای کشور وجود نداشت. در وضعیت قرمز یا نارنجی

مینو محرز: از دیدن این جمعیت بدون ماسک می ترسم / پیک کرونا در شهریور

با این حال محرز معتقد است که این رنگ آمیزی چندان قابل اعتماد نیست. او می گوید: «این رنگ آمیزی شهرها بی معنی است. مثلاً اعلام می کنند این تعداد شهر آبی است اما دو روز بعد تعداد این شهرها کم می شود. این رنگ‌ها بر اساس میزان انتشار ویروس بسیار متغیر هستند و نمی‌توان به این جداول اعتماد کرد.

حمید سوری، اپیدمیولوژیست در این باره به خبرآنلاین می گوید: مبنای قضاوت درباره وضعیت اپیدمی در کشور اگر بر اساس رنگ شهرها باشد اشتباه است، دلیل آن هم این است که رنگ شهرها خطر اپیدمی را تایید نمی کند. در مناطق مختلف.» طبقه‌بندی‌ها فقط بر اساس تعداد بستری‌ها در هر جمعیت است، اما بستری شدن در بیمارستان تنها یکی از متغیرهایی است که می‌تواند سطح خطر همه‌گیری را در مناطق مختلف نشان دهد. نسبت تست‌های مثبت به تعداد کل آزمایش‌ها، شیوع، تحرک جمعیت، عدم رعایت پروتکل‌ها، بنابراین اساس قضاوت ما در مورد اپیدمی نمی‌تواند بر اساس طبقه‌بندی رنگ باشد، زیرا متأسفانه طبقه‌بندی‌های رنگی ذهنیت نادرستی ایجاد کرده است. حتی سیاستمداران و مدیران بخش های مرتبط با کرونا را گمراه کرد.»

وی ادامه می دهد: بنابراین لازم است اولاً اساس طبقه بندی رنگ ها را به طور کلی تغییر دهیم و ثانیاً قضاوت خود را در مورد ریسک بر اساس قرار دادن سایر متغیرها در یک مدل مناسب و تحلیل آنها قرار دهیم.

در روزهای صفر ویروس کرونا چه اتفاقی خواهد افتاد؟

در هفته‌های اخیر چندین بار تعداد فوتی‌های ناشی از کرونا در کشور به صفر رسیده است، این معضل بارها مورد استقبال و توجه مسئولان قرار گرفته است، اما محرز معتقد است این کاهش‌ها به صفر ملاک بزرگی نیست.

وی می گوید: ما برخلاف وزارت بهداشت به این صفر مرگ و میر ناشی از ویروس کرونا راضی نبودیم. این به معنای پایان ویروس کرونا نبوده و نیست. وضعیت ویروس کرونا در کشور کاملاً متزلزل و حساس است. اگر این روند ادامه پیدا کند، باید شاهد اوج گیری ویروس کرونا در شهریور ماه باشیم. بیایید آینده باشیم.”

محرز ادامه می دهد: «از دیدن این همه بنر کنسرت های شهری می ترسم، زیرا هیچ اجباری برای پوشیدن ماسک در این فضاها وجود ندارد و این وحشتناک است. من واقعاً می‌خواهم مردم حواسشان باشد، کرونا تمام نشده است و پروتکل‌ها هنوز باید رعایت شود.»

دیدگاهتان را بنویسید