هفتمین هشدار پیک کرونا در کهگیلویه و بویراحمد/ مردم همچنان کرونا را جدی می گیرند


ساعت: 15:29
تاریخ انتشار: 25.04.1401
کد خبر: 1883594

برای بازماندگان کرونا تا امروز باورش سخت است که قربانی فردا شوند، اما این بیماری مهلک برای کسی شوخی و تعریف نیست، بنابراین مردم توصیه های کرونا را جدی بگیرند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش صبح زاگرس؛ وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی آمار جدید مبتلایان به ویروس کرونا در 24 ساعت منتهی به ظهر جمعه را به یک میلیون و 270 هزار و 23 نفر اعلام کرد.

با وجود اینکه تاکنون 7 میلیون و 67 هزار و 168 بیمار بهبود یافته و ترخیص شده اند، در 24 ساعت گذشته 13 نفر از بیماران کرونا جان خود را از دست داده اند که با احتساب این آمار، 141 هزار و 477 نفر در کشور بر اثر ابتلا به کرونا جان خود را از دست داده اند. تعداد بیماران شناسایی شده 565 نفر بستری و 432 نفر در بخش مراقبت های ویژه بستری شدند.

اما طبق آخرین آمار تعداد شهرهای دارای وضعیت قرمز از 4 به 15 شهر و تعداد شهرهای دارای وضعیت نارنجی از 14 شهر به 35 شهر افزایش یافته است همچنین تعداد شهرهای دارای وضعیت زرد از 142 به 208 و تعداد شهرهای با وضعیت آبی از 288 به 190 شهر رسیده است. در هر صورت چه اوج دوم موج ششم و چه موج هفتم، افزایش شهرهای قرمز و نارنجی در آخرین رنگ آمیزی کرونا شهرهای کشور نشان می دهد که با افزایش محسوس تعداد بیماران مواجه هستیم. و بستری شدن در بیمارستان

این در حالی بود که تعداد مبتلایان و مرگ و میر ناشی از بیماری کرونا کاهش یافت، برخی کارشناسان نیز نظریه پایان کرونا را مطرح کردند، اما آمارها نشان می دهد که در اکثر کشورها پس از روند کاهشی پس از پیک ششم، اکنون شاهد هستیم. افزایش تعداد مبتلایان اگرچه برخی تصور می کردند که ویروس کرونا در کشور ما به پایان رسیده و به زودی پایان آن را جشن خواهیم گرفت، اما این روزها تعداد مبتلایان در ایران افزایش یافته و رنگ شهرها در شرایط مختلف در حال تغییر است. کرونا


5035cdda 8240 4363 852f 804d54770385 خبر خاکستری

با این حال، رشد اولیه و گسترش سویه Omicron با سرعت بالایی بود. بنابراین در کمتر از سه ماه کل جهان را در بر گرفت، البته این انفجار سریع ناگهانی به یک فرونشست با سرعت بالا نیز منجر شد. بنابراین پس از این فرونشست ناگهانی استفاده از ماسک و رعایت پروتکل های بهداشتی کاهش یافت و برخی نیز پایان کرونا را تصور کردند.

با این تفاسیر پرسنل مراکز درمانی، متخصصان عفونی بخش‌های مراقبت‌های ویژه بیمارستان‌ها و مطب‌ها از افزایش تعداد مبتلایان به علائم کرونا خبر می‌دهند و هم‌اکنون این افزایش در آمار روزانه وزارت بهداشت از شیوع این بیماری نیز قابل مشاهده است. آمار مبتلایان به ویروس کرونا در کشور در دو هفته اخیر افزایش چشمگیری داشته است، تعداد فوتی ها کمی متفاوت است و در این شرایط نگرانی از شیوع مجدد کرونا و ورود به هفتمین پیک نیز افزایش یافته است.

اما به گفته کارشناسان، برای تزریق بعدی کرونا نباید عددی اعلام شود و فقط باید به عنوان واکسن یادآوری ذکر شود، زیرا این واکسن ها مانند آنفولانزا باید سالانه تزریق شوند. ماه گذشته ستاد ملی مقابله با کرونا توصیه اکیدی برای تزریق دوز یادآوری کرونا برای افراد بالای 12 سال ارائه کرد و علاوه بر این، معاون وزیر بهداشت در نامه‌ای به دانشگاه‌های علوم پزشکی از صدور این دوز خبر داد. مجوز تزریق دوز چهارم، البته برخی کارشناسان معتقدند که باید با واکسن در ایران ایمنی را تقویت کرد.

با بیان این مطلب، معاون وزیر بهداشت در نامه‌ای به دانشگاه‌های علوم پزشکی گفت: با توجه به بازگشت زائران حج، تجمع اربعین، بازگشایی مدارس و دانشگاه‌ها، تمامی گروه‌های سنی که می‌توانند واکسن دریافت کنند و غیره. با گذشت بیش از شش ماه از آخرین تزریق، وی در این نامه بر ادامه استفاده از ماسک، رعایت دستورالعمل های بهداشتی به ویژه برای گروه های پرخطر تاکید کرده و خواستار تشخیص به موقع ورود سویه های جدید شد.


3e3f2cb4 722f 42b9 9102 6531861260dc خبر خاکستری

این در حالی است که رئیس دانشگاه علوم پزشکی یاسوج با بیان اینکه طی یک هفته گذشته روند ابتلا به کووید 19 در استان کهگیلویه و بویراحمد سیر صعودی داشته و از آغاز هفتمین پیک حکایت دارد، خبر داد.

غلام نژاد ضمن تاکید بر تسریع در تزریق واکسن، گفت: مردم هر چه سریعتر نسبت به تکمیل واکسیناسیون خود اقدام کنند و واکسیناسیون کووید 19 در تمامی مراکز، مراکز بهداشتی و درمانی و مراکز بهداشتی درمانی استان انجام خواهد شد. از مردم روستا درخواست می شود واکسیناسیون خود را تکمیل کنند

وی در ادامه گفت: افرادی که 6 ماه از تزریق نوبت سوم می گذرد می توانند برای دریافت نوبت چهارم به مراکز بهداشتی درمانی مراجعه کنند.

بنابراین به گفته کارشناسان و متخصصان بیماری‌های عفونی، بدون شک رعایت پروتکل‌هایی که هزینه‌های زیادی بر بودجه خانواده تحمیل نمی‌کند، به نوبه خود می‌تواند راهبرد مهمی برای مبارزه و مقابله با این بیماری و موج جدید آن باشد. با واکسیناسیون بر روی هر نوع ماسک، پرهیز از محیط‌های شلوغ و به حداقل رساندن زمان گذراندن تحت فشار، تهویه مطبوع در فضاهای بسته و شلوغ، رعایت فاصله اجتماعی لازم، شستن دست‌ها، تغذیه صحیح و توجه و رعایت توصیه‌های بهداشتی. به منابع اطلاعاتی موثق، مهم‌ترین تصمیم‌ها برای مقابله با موج کرونا در حال حاضر پیش روی ما خواهد بود.

اما باید از هرگونه اطلاع رسانی که بی مورد موجب تشویش و نگرانی مردم می شود نیز پرهیز کنیم و با رعایت تمام اصول بهداشتی همانطور که وزیر بهداشت نیز اعلام کرد، بیماری کرونا می تواند به معضلی مانند سرماخوردگی تبدیل شود که می توانیم آن را مدیریت کنیم. و این ویروس را در خزانه ویروس های دیگری که تاکنون بشریت را آزار و اذیت کرده اند تحت کنترل قرار دهیم، بدون شک اگر این اقدامات به موقع و اصولی انجام شود، به راحتی می توانیم موج هفتم کرونا را بدون ایجاد چیزهای زیادی کنترل کنیم. بیایید آن را به مردم و دولت بسپاریم.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید