کرونا، آنفولانزا و RSV در بسیاری از کشورهای جهان رایج است/تجربه پیک جدید کرونا در ماه آینده


ساعت: 10:02
تاریخ انتشار: ۱۳۰۱/۱۰/۱۰
کد خبر: 1920970

دبیر انجمن متخصصان بیماری‌های عفونی کشور گفت: کرونا، آنفولانزا و RSV در حال حاضر در بسیاری از کشورهای جهان شایع است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ آمیتیس رمضانی دبیر انجمن متخصصان عفونی کشور در برنامه تلویزیونی شبکه بهداشت و درمان سیما در پاسخ به این سوال که زمستان امسال با چه ویروس هایی مواجه هستیم، با کرونا فصلی و کووید 19 خوشبختانه با آنفولانزا مواجه هستیم. نوع A که در پاییز امسال با شیوع بالا و علائم شدید همراه بود، کاهش یافته است.

وی افزود: احتمال افزایش مجدد ابتلا به آنفلوانزا در بهمن ماه وجود دارد. البته آنفولانزای نوع B خواهد بود که نسبت به نوع A عوارض و شدت کمتری دارد.

این متخصص بیماری‌های عفونی یادآور شد: در حال حاضر ابتلا به کرونا در کشور کمتر است، اما در سایر کشورها (آمریکا، اروپا، چین، ژاپن) موارد ابتلا به واریته‌های کرونا افزایش یافته است. انواعی که همگی از سویه Omicron منشاء می‌گیرند، هم نوع سویه‌ای که در ماه مارس آزمایش شد (BA2) و هم سویه‌هایی که در ماه اوت در داخل کشور آزمایش شدند (BA5).

وی افزود: در حال حاضر واریانت هایی که در گردش هستند از این دو سویه مشتق شده اند مانند سویه های نوترکیب XVV، BQ1، BQ1.1 که در دنیا در حال گردش هستند.

رمضانی در پاسخ به این سوال که چرا در هر دوره یک سویه بر سایر سویه‌ها غالب می‌شود، گفت: در این سه سالی که با کرونا مبارزه می‌کنیم، این اتفاق افتاده است که سویه‌ای که قوی‌تر و مسری‌تر است در جامعه غالب می‌شود. .. و بقیه ویروس ها را کنار بگذارید، مثل هفت پیکس گذشته که تجربه کردیم.

دبیر انجمن بیماری‌های واگیر کشور خاطرنشان کرد: پیش‌بینی می‌شود در یک ماه آینده با یکی از این سویه‌ها (BQ1.1) که در حال حاضر در دنیا در حال گردش است، افزایش مجدد داشته باشیم. خوشبختانه شدت پاتوژنز این ویروس زیاد نیست و شدت درگیری ریه هم کم است و فقط نگران سالمندان هستیم.

وی در پاسخ به این سوال که آیا دوز تقویت کننده برای همه افراد جامعه ضروری است، گفت: اکثر افراد جامعه واکسن را زده اند و از عفونت جان سالم به در برده اند، برای افراد زیر 60 سال که بیماری زمینه ای ندارند، اگر دو یا سه نوبت واکسن داشته باشند. واکسن کرونا تزریق شده است، نیازی به تزریق مجدد واکسن نیست. در این افراد ترکیبی از ایمنی اکتسابی ناشی از عفونت طبیعی بیماری و واکسیناسیون محافظت خوبی ایجاد می کند.

رمضانی گروه های پرخطر بالای 60 سال (بیماری های قلبی ریوی، تنفسی، سیستم ایمنی) یادآور شد: در صورت تزریق دو نوبت واکسن، نوبت سوم و در صورت تزریق سه نوبت، نوبت چهارم را در روزهای بعد تزریق کنند.

وی در پاسخ به این سوال که در حال حاضر کدام واکسن ها را به عنوان تزریق تقویتی توصیه می کنید، گفت: به طور کلی، فناوری پروتئین یا واکسن های پلت فرم بهترین گزینه در نظر گرفته می شوند. در حال حاضر واکسن پاستور، واکسن رازی و واکسن نورا که از انواع پلت فرم پروتئینی هستند به عنوان دوز تقویت کننده در کشور توصیه می شود.

رمضانی در پاسخ به این سوال که آیا ویروس RSV بزرگسالان را نیز درگیر می کند، گفت: این بیماری ویروسی تنفسی بیشتر مختص کودکان زیر 5 سال است، اما بزرگسالانی که با نقص سیستم ایمنی مواجه هستند، احتمال ابتلا به این بیماری را دارند. . .

وی در پاسخ به این سوال که آیا علائم کرونا، آنفولانزا و RSV شبیه هم هستند، گفت: همه ویروس های تنفسی در علائم همپوشانی دارند، فقط برخی شدت بیشتری و برخی دیگر شدت درگیری کمتری دارند. . به عنوان مثال، ما مشکوک به RSV در یک نوزاد و کودک زیر یک سال، با تب بالا و مشکلات تنفسی، خس خس سینه، کمبود غذا، بی حالی و بی قراری هستیم. گاهی RSV در کودکان باعث بستری شدن در بیمارستان می شود که معمولا با مراجعه به موقع والدین مشکلی ایجاد نمی شود و کودک به خوبی بهبود می یابد.

این متخصص بیماری های عفونی یادآور شد: کرونا، آنفولانزا و RSV هم اکنون در بسیاری از کشورهای جهان شایع است.

وی گفت: راه انتقال این ویروس های تنفسی یکسان است و از طریق دستگاه تنفسی منتقل می شود.

رمضانی در پاسخ به این سوال که آیا پیش‌بینی می‌کرد در آینده همه‌گیری دیگری داشته باشیم، افزود: سال‌های اخیر سال‌های ابتلا به بیماری‌های عفونی بوده است، بهتر است از خودمان شروع کنیم و با رعایت اصول بهداشتی کمتر در معرض ویروس‌ها قرار بگیریم. نهادینه کردن اصول بهداشتی در زندگی

دیدگاهتان را بنویسید