مدارس؛ شیوع پنومونی آنفولانزا/آنفولانزا از ذات الریه کووید خطرناک تر است


ساعت: 09:56
تاریخ انتشار: 08/08/1401
کد خبر: 1906942

یک فوق تخصص ریه و آسم به مدارس به عنوان مرکز شیوع ویروس آنفولانزا اشاره کرد و گفت: باید برنامه ریزی دقیق تری برای کنترل این بیماری در مدارس انجام شود.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ اکبر سلیمانی فوق تخصص ریه و آسم در گفت و گو با جهانبین نیوز; وی با اشاره به اینکه آنفولانزا مانند کووید یک بیماری تنفسی است، گفت: آنفولانزا انواع مختلفی دارد که از نوع A، نوع B و نوع C هستند.


وی تصریح کرد: آنفولانزای نوع A در اکثر اپیدمی ها بروز می کند و به انواع مختلفی تقسیم می شود اما نوعی آنفلوآنزا که در حال حاضر همه گیر است نوع H1N1 است و آنفولانزای پرندگان و آنفولانزای خوکی از دیگر انواع آنفولانزا هستند که این استان به اپیدمی تبدیل شده است.


سلیمانی تصریح کرد: آنفولانزای H1N1 مجاری تنفسی فوقانی و تحتانی را درگیر می کند و علائمی شبیه سرماخوردگی با شدت بیشتر، گرفتگی صدا، سردرد، درد استخوان و عضله، علائم تنفسی، سرفه، تب و … دارد. علائم رایج آنفولانزا هستند. شایع ترین علامت آن به ویژه در کودکان تب است که می تواند شروع این بیماری باشد.


این فوق تخصص بیماری های ریوی و آسم ادامه داد: دستگاه تنفسی فوقانی بیشتر تحت تأثیر این نوع آنفولانزا قرار می گیرد، اما دستگاه تنفسی تحتانی، علائم خطرناک آنفولانزا مانند کووید، تنفس سریع، دمای طولانی مدت و مداوم، دیسترس تنفسی است و در صورت وجود مشکوک به اینکه بیمار علائم دستگاه تنفسی تحتانی دارد، باید فوراً به پزشک مراجعه کند، زیرا ذات الریه ناشی از آنفولانزا خطرناکتر از ذات الریه ناشی از کووید است و می تواند کشنده باشد.


وی تب، عدم تغذیه نوزادان، ضعف و بی حالی و از دست دادن تغذیه را از جمله علائم آنفولانزا عنوان کرد و با افزایش سن سردرد و استخوان درد، علائم رینوسینوزیت، سرفه های مداوم نیز از دیگر علائم آنفولانزا است.


سلیمانی با اشاره به اینکه هر بیماری دوره نهفتگی خاص خود را دارد، گفت: دوره نهفتگی آنفلوآنزا به طور متوسط ​​دو روز است و بسته به میزان بار و میزان ویروسی که وارد بدن شده است علائم شدید و ضعیف است، در حالی که میزان مقاومت بدن میزبان نیز بر شدت و ضعف بیماری تأثیر می گذارد.


وی خاطرنشان کرد: آنفولانزا یک بیماری خود محدود شونده است که بین 5 تا 10 روز طول می کشد، سپس خود را محدود می کند و پایان می یابد، اما بیماری می تواند پیچیده شود و بیشتر طول بکشد.


این فوق تخصص ریه و آسم افزود: اوج انتقال آنفولانزا در روزهای اول بیماری است و پس از پنج تا شش روز توانایی انتقال کاهش می یابد، افراد مبتلا به بیماری های همراه مانند دیابت، فشار خون، بیماری کلیوی، ریوی ، بیماری های قلبی ، زنان باردار و غیره بالا هستند و ممکن است تهدید کننده زندگی باشند.


سلیمانی اذعان داشت: اگر شک در درگیری دستگاه تنفسی تحتانی در بیماری وجود داشته باشد، تنفس بیمار تند شده و بیمار تب بالایی داشته باشد، بحث درگیری ریه از خود آنفولانزا یا عفونت همزمان برای بیمار پیش آمده است. بیمار و فرد دارای میکروب های ثانویه است و در این موارد باید اکسیژن خون را اندازه گیری کرد زیرا در تشخیص بیماری تاثیر بسزایی دارد.


وی ادامه داد: سرفه چرکی و خلط از ویژگی های همه بیماری های ویروسی است که عارضه دارند، در این صورت برای درمان آنفولانزا باید از آنتی بیوتیک استفاده کرد، اما سرفه خشک ساده نیازی به آنتی بیوتیک ندارد، اما آنتی بیوتیک هایی وجود دارد که به عنوان ضد التهاب استفاده می شود. اثرات و این به طور جداگانه مورد بحث قرار خواهد گرفت.


این فوق تخصص ریه و آسم تاکید کرد: اگر علائمی مانند تب، سرفه و… بعد از 5 تا 10 روز ادامه دهید، جای نگرانی وجود دارد و بیمار باید حتما به پزشک مراجعه کند.


سلیمانی بهترین درمان آنفولانزا را استراحت و مصرف مایعات عنوان کرد و خاطرنشان کرد: اما برای بهبود علائم بیمار باید در روزهای اول به پزشک مراجعه کرده و داروی ضد ویروسی دریافت کند تا مدت زمان بیماری و عوارض کاهش یابد.


وی با اشاره به گونه های مختلف آنفولانزا یادآور شد: واکسن سالانه بسته به اپیدمی و سویه غالب تغییر می کند و 70 درصد ایمنی ایجاد می کند، اما واکسینه شده نیز می تواند بیمار شود اما با شدت خفیف تر، در حالی که واکسن از مرگ جلوگیری می کند. میر از ابتلا به آنفولانزا محافظت می کند.


این فوق تخصص ریه و آسم گفت: بیمارانی هستند که همزمان به کووید و آنفولانزا مبتلا می شوند، هر دو بیماری زمانی که ریه را درگیر می کنند خطرناک می شوند اما اگر دستگاه تنفسی فوقانی را درگیر کنند به عنوان سرماخوردگی درمان می شود.


سلیمانی افزود: از آنجایی که آنفلوآنزا از طریق ترشحات تنفسی منتقل می شود و رعایت بهداشت فردی در اماکن عمومی بسیار مهم است، بهترین راه برای پیشگیری از ابتلا، رعایت بهداشت فردی مانند شستن دست ها، استفاده از ماسک و خودداری از حضور در اجتماعات است.


وی به مدارس به عنوان مرکز شیوع ویروس آنفولانزا اشاره کرد و گفت: باید برنامه ریزی دقیق تری برای کنترل این بیماری در مراکز مدارس انجام شود.


انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید