آغاز نزول اولین قله آنفولانزا در یزد/ مردم نگران تامین واکسن آنفولانزا نباشند


ساعت: 16:21
تاریخ انتشار: 1301/08/18
کد خبر: 1909806

شریفی معاون فنی مرکز بهداشت یزد گفت: در مهرماه امسال موج آنفلوآنزا به صورت انفجاری در استان گسترش یافت و طبق آمار ارائه شده به نظر می رسد اولین پیک آنفولانزا را پشت سر گذاشته ایم.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ مسعود شریفی در گفتگو با خبرنگار یزدرسا با اشاره به شیوع انفجاری آنفلوانزا در یزد در مهرماه امسال اظهار داشت: پیش بینی می شد پاییز امسال شاهد شیوع آنفلوآنزا در کشور و جهان باشیم و در سال 1398 و در سال 2019 با توجه به همه گیر شدن بیماری کرونا و رعایت دستورالعمل های بهداشتی در جامعه هیچ موردی از آنفولانزا شناسایی نشد.

وی افزود: بیماری های ویروسی به گونه ای است که با کاهش ابتلا، سطح ایمنی جمعی نیز کاهش می یابد و در دوران کرونا به دلیل کاهش ابتلا به این بیماری، ایمنی جمعی در برابر ویروس آنفلوانزا در کشور و استان به شدت کاهش یافت امسال به دلیل عدم استفاده از ماسک پیش بینی می شد شیوع این بیماری در استان افزایش یابد.

معاون فنی مرکز بهداشت استان یزد با اشاره به اینکه میزان سرایت بیماری آنفلوانزا بسیار بیشتر از کرونا است، گفت: موج آنفولانزا در مهرماه امسال به شدت در استان گسترش یافت و بر اساس آمار ارائه شده، بروز این بیماری به نظر می رسد که ما اولین پیک آنفولانزا را پشت سر گذاشتیم.

وی ادامه داد: 600 مورد آنفولانزا تشخیص داده شده و در بیمارستان بستری شده است، اما با توجه به اینکه موارد سرپایی و موارد بیماری وجود دارد که به پزشک مراجعه نمی کنند، تعداد مبتلایان به این بیماری بیش از 600 مورد خواهد بود.

معاون فنی مرکز بهداشت استان یزد گفت: علائم بیماری های ویروسی بسیار شبیه به هم است و مهم ترین وجه تمایز آنفولانزا این است که علائم به صورت انفجاری شروع شده و در عرض چند ساعت علائم تشدید می شود در حالی که این دوره خفیف تر است. با بیماری کرونا

شریفی با اشاره به اینکه رعایت بهداشت در بیماری های ویروسی اهمیت بیشتری دارد، تصریح کرد: مانند سایر بیماری های ویروسی رعایت بهداشت از جمله استفاده از ماسک، شستن مرتب دست ها، تهویه مناسب در فضاهای بسته و در نهایت واکسیناسیون از جمله اقدامات مهم است. آنفولانزا

وی افزود: برخلاف بیماری کرونا، واکسیناسیون آنفولانزا برای گروه های عمومی و فقط برای گروه های خاص مانند بهورزان در همه رشته ها، افراد مبتلا به بیماری های خاص مانند سرطان فعال و تحت درمان، HIV، هموفیلی، دیالیز و … توصیه نمی شود. سالمندان ساکن در خانه های سالمندان و زنان باردار جزو گروه های خطر ابتلا به عفونت هستند.

معاون فنی مرکز بهداشت استان یزد با اشاره به واکسیناسیون گروه های پرخطر گفت: واکسیناسیون خانه های سالمندان تقریبا به پایان رسیده است و سایر گروه های پرخطر با مراجعه به مراکز بهداشتی و درمانی به صورت رایگان واکسینه می شوند.

وی از واکسیناسیون 500 نفر با بیماری های خاص خبر داد و افزود: افراد بالای 65 سال، افراد مبتلا به بیماری های مزمن مانند دیابت، فشار خون و …، افراد دارای چاقی شدید با توده بدنی بالای 40 و افرادی که قصد مسافرت دارند. در خارج از کشور، شما باید شخصاً مراقب دریافت واکسن آنفولانزا باشید.

شریفی با اشاره به در دسترس بودن واکسن آنفولانزای داخلی و خارجی و واکسیناسیون دانش آموزان تصریح کرد: فقط دانش آموزانی که گروه های خاص محسوب می شوند باید واکسینه شوند.

وی افزود: با توجه به اینکه پیش بینی می شود در زمستان امسال شاهد دومین فصل آنفولانزا باشیم، افرادی که واجد شرایط هستند باید واکسن آنفولانزا بزنند و افراد مبتلا به بیماری های تنفسی دو هفته پس از بهبودی این واکسن را انجام دهند.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید