شیوع «آنفولانزا» و خطر بازگشت کرونا

شیوع «آنفولانزا» و خطر بازگشت کرونا

روز جدید : یک کارشناس بیماری های عفونی دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی در پاسخ به این سوال که چرا شیوع آنفلوآنزا افزایش یافته است، گفت: زمان شیوع ویروس آنفلوآنزا در سطح جامعه زودتر نبوده است.

فضل الله پسندیده در گفت وگو با ایسنا، اظهار کرد: اوج این ویروس همیشه اواخر شهریور بوده است و امسال نیز در همین بازه زمانی شاهد شیوع آن بودیم. وی افزود: چند سالی است که به دنبال کاهش شیوع ویروس کرونا در سطح جامعه هستیم که امسال شیوع آنفلوآنزا نیز به آن اضافه شده است. پانیده ادامه داد: در واقع ایمنی بدن در برابر ویروس آنفولانزا کاهش یافته است و از طرفی افراد کمتری حاضر به تزریق این واکسن به خود می شوند. وی گفت: در سال‌های قبل از شیوع ویروس کرونا با ورود واکسن آنفلوآنزا، تعداد زیادی از مردم این واکسن را خریداری و به خود تزریق می‌کردند، اما اکنون این تعداد کاهش یافته است. این مسئول تصریح کرد: عدم تزریق واکسن آنفولانزا باعث شده تا ایمنی بدن در برابر این ویروس کاهش یابد. وی با اشاره به شباهت علائم کرونا و آنفولانزا گفت: حتی ممکن است فردی همزمان به هر دو ویروس مبتلا شود. کارشناس آنفولانزای دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی تاکید کرد: مهمترین راه پیشگیری از کرونا و آنفولانزا تزریق واکسن و رعایت نکات بهداشتی مانند استفاده از ماسک است. وی خاطرنشان کرد: در سال جاری هیچ گونه سویه جدیدی از ویروس آنفولانزا اضافه نشده و مانند نمونه های قبلی است. تنها چیزی که باعث شده شاهد بروز این بیماری در بین مردم باشیم، کاهش حساسیت آنها نسبت به پیشگیری از عفونت مانند واکسیناسیون، استفاده از ماسک و … است. پانساید گفت: با کاهش خطر ابتلا به ویروس کرونا، حساسیت مردم برای پیشگیری از آن نیز کاهش یافت. در نتیجه اگر سرماخوردگی، آنفولانزا یا کرونا داشته باشند، فکر می کنند سرما خورده اند و ممکن است برخی از آنها برای درمان و خوددرمانی به پزشک مراجعه نکنند. وی با تاکید بر اینکه ویروس آنفولانزا از طریق آزمایش قابل تشخیص است، افزود: مردم می توانند با مراجعه به مراکز درمانی تعیین شده آزمایش لازم را انجام دهند. یک کارشناس کرونا از دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی تاکید کرد: تعداد مراجعات در استان نشان می دهد که آمار مبتلایان به کرونا در این منطقه افزایش نیافته است. وی تصریح کرد: در صورتی که فردی در خانواده به ویروس کرونا مبتلا شده باشد، سایر اعضای خانواده در صورت عدم ابتلا به این ویروس می توانند پس از 5 روز این واکسن را مصرف کنند. پانیده ادامه داد: اگر فردی در خانواده به آنفلوآنزا مبتلا باشد، بقیه اعضای خانواده در صورت عدم ابتلا به این ویروس می توانند پس از 7 روز این واکسن را دریافت کنند.

ایسنا

رها معیری

آرمان امروز: پس از ماه‌ها، شهرهایی با وضعیت قرمز کرونا به نقشه ایران بازگشتند و کارشناسان معتقدند به دلیل بی‌احتیاطی مردم، رعایت پروتکل‌های بهداشتی استفاده از ماسک به ۲۰ درصد کاهش یافته است. با فراموشی مسئولان در خصوص شیوع ویروس کرونا، شهرهای ایران بار دیگر در وضعیت قرمز قرار گرفتند. آخرین بار و پس از واکسیناسیون گسترده در ایران و پس از شش هفته (حدود یک ماه و نیم) رنگ قرمز به نقشه بازگشت. تغییر رنگ که شامل چهار شهرستان ایوان، هرمدره، سرچهان و نایین می شود و می توان امیدوار بود که به شهرهای اطراف سرایت نکند. بر اساس آخرین آمار وزارت بهداشت، از روز جمعه تا شنبه (9 مهرماه) 209 بیمار مبتلا به کووید 19 در کشور شناسایی شدند که سه بیمار بر اثر این بیماری جان خود را از دست دادند. 132 بیمار مبتلا به کووید-19 در بخش‌های مراقبت‌های ویژه بیمارستان‌ها بستری هستند. علاوه بر این، در حال حاضر چهار شهر در وضعیت قرمز، 26 شهر در وضعیت نارنجی، 188 شهر در وضعیت زرد و 230 شهر در وضعیت آبی قرار دارند. بر اساس اعلام وزارت بهداشت، تاکنون 65 میلیون و 109 هزار و 787 نفر نوبت اول، 58 میلیون و 514 هزار و 75 نفر نوبت دوم و 31 میلیون و 299 هزار و 400 نفر نوبت سوم و بالاتر را دریافت کرده اند. تعداد کل واکسن های تزریق شده در کشور به 154 میلیون و 923 هزار و 262 دوز رسید. 19 هزار و 589 دوز واکسن کرونا در 24 ساعت گذشته در کشور تزریق شد.

اثرگذاری کرونا به پایان رسیده است

عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی و یک متخصص اپیدمیولوژی در خصوص اثربخشی واکسیناسیون در کشور به «آرمان مراز» می گوید: زمانی که حدود 70 درصد از جمعیت هدف ما واکسینه شوند، اثربخشی واکسن افزایش می یابد. بیشترین خوش بینانه در هنگام تغییر شرایط می تواند به 50% برسد، این مشکل مربوط به زمانی است که اثربخشی واکسن (که موثرترین است) چند روز پس از واکسیناسیون محاسبه می شود و طبیعتاً سطح ایمنی واکسن ها کاهش می یابد. زمان. حمید سوری ادامه می دهد: این میزان اثربخشی بعد از 4 ماه کاهش می یابد و بعد از 6 ماه تقریباً صفر می شود و واکسن ها خنثی و بی اثر می شوند. با توجه به اینکه شش ماه از واکسیناسیون انبوه در کشور می گذرد، عملاً باید در نظر داشته باشیم که مصونیت جامعه در برابر ویروس کرونا صفر است، البته به جز کسانی که به طور طبیعی به ویروس کرونا مبتلا شده اند و واکسینه نشده اند. ما باید تعداد مناسبی از این مشکل را از طریق سرواپیدمیولوژی جامعه و به صورت سیستماتیک انجام دهیم تا بتوانیم به سطح مناسبی از اثربخشی واکسن برسیم. تا زمانی که سرواپیدمیولوژی انجام نشود و سطح ایمنی اعضای جامعه اندازه گیری نشود، ممکن است تخمین های ما اشتباه باشد.

ما باید هر لحظه برای ظهور کرونا آماده باشیم

وی در پاسخ به این سوال که آیا امکان دارد ایران با موج جدیدی از کرونا مواجه شود، افزود: هیچ کشور یا سازمان بین المللی به طور رسمی پایان اپیدمی و پایان همه گیری را اعلام نکرده است و ما نیز از این امر مستثنی نیستیم. این. وضعیت بستری و مرگ نمی تواند نشان دهنده وضعیت یک کشور باشد و قطعا گمراه کننده است. حتی درصد بسیار کمی که امکان بازگشت یا از سرگیری اپیدمی را در کشور ایجاد می کند، باید با این درصد ناچیز برخورد جدی کرد و هوشیاری و برنامه پیشگیری کافی برای آن داشت. ما نباید فریب اعداد را بخوریم و هوشیار باشیم و به خواب زمستانی نرویم. اما ما هیچ برنامه ای برای بازگشت نداریم که محققان و مردم در مورد آن بدانند. باید برنامه جامعی در کشور وجود داشته باشد.

کاهش پایبندی به پروتکل ها

در شرایطی که ایران با افزایش شمار مبتلایان به کرونا مواجه شده است، طبق گزارش وزارت بهداشت، ضریب رعایت پروتکل‌های بهداشتی در کشور به ۳۳ درصد رسیده که کمترین میزان در ۲ سال اخیر است. همچنین تا اواسط مهرماه امسال حدود 148 هزار فقره چک در مراکز تحویل، توزیع و تحویل و فروش مواد غذایی، اماکن عمومی و کارگاه های کشور انجام شد که از این تعداد 28 هزار و 170 مورد متخلف بودند. 488 مرکز اخطار، به مراجع قضایی معرفی و پلمب شدند. سوری این آمار را قبول ندارد و معتقد است که مردم مقصر نیستند و تابع شرایطی هستند که در جامعه ایجاد می شود، می گوید: مسئولان و متولیان فکر نکنند که کرونا تمام شده است و دیگر با شیوع تاج مواجه نخواهیم شد. . ما حتی برای تداوم کرونا نقشه راه هم کشیدیم که با استقبال خوبی از سوی دوستان در وزارت بهداشت مواجه نشد و این بی تفاوتی نشان می دهد که برنامه دیگری ندارند. این نگرانی وجود دارد که زمستان امسال نیز مانند زمستان 98 با کرونا مواجه شویم و اکنون که به نقطه صفر کرونا بازگشته ایم، اگر بخواهیم جامعه و نظام پزشکی را برای مقابله مجدد با کرونا آماده کنیم، اقدامات بیشتری انجام دهیم. خسارت ناشی از کرونا

منبع: آرمان ملی

دیدگاهتان را بنویسید