خطر شیوع دنگی در بی قوش ایران/ شیوع دنگی در جده و مدینه یک مشکل جدی در عربستان سعودی است.


ساعت: 21:12
تاریخ ارسال: 04/11/1401
کد خبر: 1880326

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی زنجان هشدار داد

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی زنجان گفت: تب دنگی به یک معضل جدی و مهم بهداشتی در جده و مدینه تبدیل شده و متاسفانه این بیماری به مرزهای ایران هم رسیده است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به نقل از مفا رسا; مشود تگیلو امروز در جلسه کارگروه اجتماعی، فرهنگی و بانوان اظهار داشت: ویروس جدیدی توسط گونه ای از پشه منتقل می شود و به یک معضل جهانی تبدیل شده است زیرا هر چه موجود کوچکتر باشد مخرب تر و تهدید بیشتر می شود. و این یک مثال واضح است. در اپیدمی کرونا هم دیدیم.

وی با بیان اینکه رشد جمعیت، شهرنشینی، سفرهای بین المللی و گسترش جغرافیایی پشه ها باعث شیوع ویروس های منتقله از طریق ویروس آئدس شده است، افزود: این پشه عامل چهار بیماری تب دنگی، تب زرد، زیکا و چیکونگونیا است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی زنجان با بیان اینکه تا سال 1396 ناقلین این بیماری در 13 کشور جهان حضور داشتند و حتی به پاکستان همسایه ایران نیز رسیدند، یادآور شد: این ناقلین نیز مشاهده و گزارش شده است. در عربستان سعودی، یمن و ترکیه.

وی با بیان اینکه تب دنگی شایع ترین بیماری ویروسی است که توسط پشه آئدس منتقل می شود، گفت: در برخی موارد علائم این پشه گزیدگی شبیه سرماخوردگی است.

تاگیلو با بیان اینکه سردرد، تب، خستگی، بثورات پوستی و درد شدید پشت چشم از علائم بالینی آن است، تصریح کرد: درد شدید در مفاصل و عضلات باعث شده است که آن را تب استخوان شکن نامند.

وی بیان کرد: در برخی موارد این بیماری وارد فاز خونریزی شده است که می تواند باعث خونریزی شدید از بینی یا لثه، خونریزی در دستگاه گوارش، افت فشار خون، کما و متاسفانه حتی مرگ شود.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی زنجان راه انتقال این بیماری را از طریق نیش پشه، انتقال مادر به جنین، پیوند اعضا و فرآورده های خونی آلوده به این بیماری عنوان کرد و گفت: تنها راه تشخیص این بیماری است. آزمایش خون انجام دهید

وی با بیان اینکه دوره کمون بیماری 3 تا 15 روز است، گفت: میزان مرگ و میر این بیماری در صورت خفیف بودن 1 تا 5 درصد و در صورت شدت تعارض تا 26 درصد است.

تقیلو با تاکید بر اینکه متاسفانه امکان ورود تب دنگی از طریق مناطق جنوبی کشور وجود دارد، گفت: با توجه به واردات گیاه بامبو از چین و تایلند، تخم، لارو یا پشه کامل می تواند وارد کشور شود.

وی تاکید کرد: موارد تب دنگی در جده و مدینه یک مشکل جدی و مهم بهداشتی در عربستان است و متاسفانه این بیماری به مرزهای ایران نیز رسیده است، بنابراین این بیماری در استان سند پاکستان در شهر کراچی و شهر کراچی به یک اپیدمی تبدیل شده است. مقاومت ناقل این بیماری در برخی از حشره کش ها مشترک است.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید