چگونه در فصل سرما کوهنوردی کم خطر داشته باشیم؟

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ با شروع فصل سرما و بارندگی هایی که وجود دارد، کوه ها سفیدپوش می شوند. در این شرایط بسیاری از افراد اعم از آماتور و حرفه ای برای لذت بردن از فضای ایجاد شده به ارتفاعات کوهنوردی می روند اما در این بین چگونه می توان این ورزش را با ریسک کم یا بدون ریسک انجام داد.

کوهنوردی با توجه به اینکه یک ورزش و فعالیت در ارتفاع است، طبیعتاً چه در شرایط نامساعد جوی و چه از نظر سقوط از ارتفاع با خطر بالایی همراه است و نیاز به مراقبت زیادی دارد. از طرفی کوهستان یکی از مناطقی است که آب و هوای آن کاملاً متغییر است و به خصوص در فصل سرما نمی توان صد در صد آن را پیش بینی کرد و همین موضوع باعث تصادف و مشکلات بسیاری از مردم می شود. همچنین مسیرهای تابستانی و زمستانی برای صعود به ارتفاعات و قله ها متفاوت است و در صورت عدم رعایت این امر احتمالاً گرفتار بهمن خواهید شد.

* آب و هوای کوهستانی متغیر و غیر قابل پیش بینی

نمونه بارز آن سال گذشته بود که بسیاری از مردم در ارتفاعات تهران دچار وزش باد شدید و یخبندان شدند و جان خود را از دست دادند. یا تیم کوهنوردی مشهد که چند سال پیش در کولنو به دلیل شرایط نامساعد جوی بر اثر مه غلیظ بر اثر ریزش بهمن سقوط کرد و کشته شد. این حوادث بارها در کوهستان رخ داده است و به همین دلیل توصیه می شود برای هر فصل از تجهیزات و امکانات مناسب استفاده شود و وضعیت هوا بررسی شود و اقدامات لازم انجام شود.

* در دسترس بودن تجهیزات مناسب برای هر فصل

گاهی دیده می شود که عده ای با همین تجهیزات و لباس ها که در تابستان وارد کوه می شوند، در زمستان آن ها را با خود حمل می کنند و برای خود و امدادگران خطر ایجاد می کنند و متاسفانه به دلیل تعداد زیاد مردم در کوهستان، امدادگران و نمی توانند اطلاعات مورد نیاز را به آنها بدهند.

13991005000557 Test PhotoN خبر خاکستری

* اورست و خطرات کوهنوردی را بدون آموزش فتح کنید

مهرداد شهلایی، کوهنورد قله اورست، مرتفع ترین قله جهان به فارس گفت: توصیه ما به همه کسانی که در هر فصل وارد کوه می شوند این است که بحث آموزش را مطرح کنند. بسته به شدت فعالیتشان، آموزش های لازم را ببینند و تجربه کسب کنند. در صورت رعایت این اصل میزان خسارت و خطر به حداقل می رسد. از طرفی کوهنورد باید بداند وقتی در کوه مجروح می شود تا رسیدن امدادگران در درجه اول قرار دارد. بنابراین باید لباس، تجهیزات و تغذیه مناسب وجود داشته باشد».

او معتقد است: «این یکی از خطرناک ترین کوه های کشور در اطراف تهران است و به راحتی می توان وارد کوه های شهر شد. در همین تفرجگاه دربند و پرکه آمار وحشتناکی برای ورود و خروج وجود دارد و به دلیل جمعیت زیاد نمی توان آنها را کنترل کرد و تجهیزات آنها را یک به یک بررسی کرد. متأسفانه در فصل سرما افراد کم دانش برای دیدن برف وارد کوه می شوند یا برف بازی می کنند و خطرناک می شوند.

13991224000404 Test PhotoN خبر خاکستری

شهلایی تاکید می کند: کوه شهری نیست که همه چیز در آن مهیا باشد و در سرما باید لباس مناسب بپوشید، بلکه باید به فکر همه چیز بود، زیرا در غیر این صورت قطعا با حادثه و در برخی موارد ممکن است ضرر کنید. یک زندگی “از دست دادن” در کل وقتی هوا مساعد نیست نباید در کوه قدم زد، خیلی ساده است!

تصادفات همیشه برای افراد آموزش ندیده نیست و در بسیاری از موارد بسیاری از افراد اعم از آموزش دیده و حرفه ای دچار حادثه می شوند. شهلای گفت: بیشتر درگیری هایی که امدادگران دارند با کسانی است که آموزش دیده اند، اما به دلیل اینکه خود را سبک می دانند و خیلی چیزها را کوچک می دانند، با صدایی که کوه با هیچکس شوخی می کند، باعث تصادف می شود. “درست است. نه، و اگر قوانین آن را رعایت نکنید، دچار مشکل خواهید شد.»

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید