از حراج دام تا کمبود مواد اولیه دام/ پیشنهاد واردات گوشت برای صادرات دام; روی میز وزارت جهاد


ساعت: 14:04
تاریخ ارسال: 05/04/1401
کد خبر: 1885587

هنگامی که پرورش دهندگان “گاو” را به جلسه ارائه می کنند.

این روزها با بدتر شدن شرایط خشکسالی، مشکلات دامداران به شدت افزایش یافته است. تا جایی که اکنون دیگر دامداری به صرفه نیست و این موضوع حکایت از آینده مبهم صنعت دامپروری کشور دارد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش مرصاد نیوز، دامداران در امنیت غذایی کشور نقش دارند تا جایی که کاهش مشکلات آنها، کشور را در عرضه گوشت و فرآورده های دامی بی نیاز می کند.

کمبود مواد اولیه دام، قیمت پایین دام زنده با وجود گرانی گوشت قرمز در بازار، هم مصرف کنندگان گوشت را از این شرایط ناراضی کرده و هم دامداران دیگر نتوانند دامپروری کنند و البته رفع مشکلات دامداران با فوریت امری ضروری و اجتناب ناپذیر است تا دیگر شاهد زیان مردم و دامداران نباشیم.


قیمت پایین دام در حال تبدیل شدن به یک فاجعه است

رسول سیف در گفتگو با خبرنگار مرصاد گفت: با وجود اینکه دامداران از سال های گذشته با مشکل مواجه بودند، امسال این مشکلات تشدید شده است و در واقع شروع خشکسالی در یکی دو سال اخیر به ویژه در مناطق غربی کشور بوده است. کشور باعث کمبود خوراک و افزایش قیمت شده است و در نتیجه جو و غلات داخلی، دامداران در تامین مواد اولیه و خوراک دام با این قیمت با مشکل مواجه هستند.

وی افزود: همچنین در زمان توزیع مواد اولیه اختصاصی یارانه ای، 390 تن مواد اولیه از ابتدای سال به اتحادیه دامداران تحویل داده شده است تا بین 53 هزار دامدار با تعداد یک میلیون و 500 هزار رأس توزیع شود. ، که بسیار کوچک است.

سیف تصریح کرد: در این چند سال خبری از خرید تضمینی دام و حمایت از دامداران برای خرید دام از جمله گندم، جو یا سایر غلات به عنوان وثیقه نبود، هرچند صحبت از خرید تضمینی دام از طریق شرکت پشتیبانی شده است. از سال گذشته کار دامداری انجام شده است اما تاکنون اتفاق خاصی نیفتاده است.

وی بیان کرد: قیمت پایین دام نسبت به قیمت تمام شده آنها در حال تبدیل شدن به یک فاجعه است به همین دلیل دامداران نمی توانند دام های خود را با این قیمت ورودی نگهداری کنند و از سوی دیگر در صورت تمایل دام های خود را می فروشند. برای دام های سبک حدود 70 تا 72 هزار تومان و برای دام های سنگین 80 تا 85 هزار تومان است در حالی که هزینه نهایی دام برای دامداران با این نرخ پرورش 120 هزار تومان است.

رئیس اتحادیه دامداران استان کرمانشاه گفت: ادامه وضعیت موجود موجب تلف شدن دامداران و تلف شدن دام های خود می شود. در نتیجه در سال‌های آینده با کمبود شدید گاو سبک و سنگین مواجه خواهیم بود زیرا نگهداری از آن‌ها صرفه اقتصادی ندارد.»

سیف به مشکل عدم صادرات دام نیز اشاره کرد و توضیح داد: سال گذشته صادرات دام در مقیاس بسیار کم انجام شد تا جایی که حدود 50 هزار راس دام به کشور صادر شد اما این رقم بسیار ناچیز بود.

وی افزود: صحبت هایی از سوی مسئولان به ویژه در شرکت پشتیبانی امور دام شنیده شده که دام سبک کیلویی 90 هزار تومان و دام سنگین کیلویی 85 هزار تومان خریداری می شود. هر چند گفتند دو ماه می شود.

سیف خاطرنشان کرد: از مسئولان جهاد کشاورزی، شرکت پشتیبانی امور دام و معاونت امور دام انتظار داریم از دامداران در زمینه تسهیلات و تامین نهاده های دامی حمایت کنند زیرا خشکسالی دامداران را روی پای خود گذاشته و صادرات دام باید انجام شود. ، تا دامداران حداقل قیمت را بگیرند دام به قیمت آن استفاده می شود.

رئیس اتحادیه دامداران استان کرمانشاه گفت: قیمت دام کفاف هزینه مواد اولیه ای را که یک رأس دام در طول سال مصرف می کند را نمی دهد، بنابراین مسئولان باید برای رفع این مشکلات چاره اندیشی کنند.


ارائه پیشنهاد واردات گوشت در ازای صادرات دام زنده به وزارت جهاد کشاورزی

محمد رشیدی نیز در گفتگو با خبرنگار مرصاد گفت: به وزارت جهاد کشاورزی پیشنهاد داده ایم در ازای صادرات دام زنده که با قیمت مناسب خریداری می شود گوشت وارد کنیم تا با کمبود مواجه نشویم. گوشت قرمز داخل

نماینده مردم کرمانشاه در شورای اسلامی با بیان اینکه بسیاری از مردم در واردات گوشت در ازای صادرات دام زنده حاضر به انجام این کار هستند، گفت: در این صورت دامداران و دام زنده آنها با ضرر مواجه نخواهند شد. مصرف کنندگان داخلی با کمبود گوشت مواجه نخواهند شد.

رشیدی خاطرنشان کرد: وزارت جهاد کشاورزی نیز پیگیر مشکلات دامداران است، البته موانعی نیز وجود دارد و دولت باید مجوز صادر کند، زیرا در موارد خاص فقط وزارت جهاد کشاورزی نمی تواند در امور دخالت کند، اما شورای اقتصاد باید در این زمینه دخالت کند. نظر مثبت هم داد

وی افزود: در نهایت به نظر می رسد برای صادرات هر واحد دام زنده که باید با کنترل و نظارت انجام شود، واردات گوشت نیز باید انجام شود تا کسری گوشت قرمز نداشته باشیم. داخل.”

رشیدی همچنین با اشاره به اختلال در توزیع نهاده های دامی طی سه هفته گذشته از واردات نهاده های دامی به کشور و توزیع آن خبر داد.

به گزارش مرصاد نیوز، به نظر می رسد با توجه به مشکلات دامداران و مصرف کنندگان گوشت قرمز، رفع مشکلات مربوط به تامین مواد اولیه دام و صدور مجوز صادرات دام زنده در ازای واردات گوشت ارزان، وضعیت فعلی را بهبود بخشد. وضعیت تا حدی

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید