چرا در این مدت نگران شیوع سرخک باشیم؟ / جلوگیری؛ مهمترین راه پیشگیری از شیوع این بیماری است


زمان: 15:18
تاریخ انتشار: 1401/01/16
کد خبر: 1819789

فوق تخصص بیماری های عفونی در گفت و گو با دانا گفت:

یک متخصص بیماری های عفونی گفت: برای پیشگیری از سرخک باید پیشگیری کرد. زیرا همزیستی اومیکرون با سرخک که منبع بیماری های تنفسی است و به طور خاص کودکان و نوجوانان را تحت تاثیر قرار می دهد، نگرانی های بیشتری را ایجاد می کند که با رعایت بیشتر الزامات بهداشتی می توان از آن جلوگیری کرد.

دکتر علی مجیدپورمتخصص بیماری های عفونی و استاد دانشگاه علوم پزشکی ایران در گفت و گو با خبرنگار اجتماعی راه دانا؛ وی در مقدمه با تشریح علل ابتلا به سرخک، گروه های سنی پرخطر و ملاحظاتی که خانواده ها برای پیشگیری از این بیماری باید رعایت کنند، گفت:

939c3429 5554 435e 93cc 6c4e2de60e6f خبر خاکستری

وی افزود: فقط یادآوری می کنم که واکسن سرخک واکسنی است به نام MMR (سرخک، اوریون، سرخجه) این واکسن در دو دوز جداگانه به کودکان تزریق می شود و از آنجایی که کودکان بلافاصله پس از تولد دفترچه سلامت دریافت می کنند، در صورت لزوم، جزئیات تزریق واکسن و اقدامات پیشگیرانه بهداشتی در دفترچه مراقبت های بهداشتی ثبت می شود. بنابراین خانواده ها می توانند با مراجعه به این بروشور با مراجعه به نزدیکترین مرکز بهداشتی محله خود از واکسن سرخک مطمئن شوند.

مجیدپور در ادامه به تشریح برخی از عوارض گزارش شده سرخک گفت: این بیماری در کودکان و نوجوانان به صورت تب، برافروختگی، عوارض و بثورات پوستی خود را نشان می دهد. والدین به محض مشاهده این عوارض و علائم، باید سریعاً فرزندان خود را نزد پزشک ببرند.”

dc7316fb 9e8a 4299 91f7 7df43590b36d خبر خاکستری

مدیر گروه بیماری های عفونی و گرمسیری دانشگاه علوم پزشکی ایران در بخشی دیگر از سخنان خود خاطرنشان می کند: در زمانی که سویه تاجی غالب کشور Omicron است، به برخی شهرها سرایت کرده است. مهمترین ویژگی Omicron این است که درگیر شدن کودکان و نوجوانان در حالی که مسلماً سرخک یک حمله و درگیری این گروه سنی است بنابراین به خانواده ها توصیه می کنم بیش از حد معمول به سلامت فرزندان خود توجه کنند.

e0e9e94b d2f5 432f a42d c5c0b890aeb3 خبر خاکستری

مجیدپور افزود: سرخک بسیار مسری است و به همین دلیل کودکان را در معرض خطر زیادی قرار می دهد. بنابراین، به آن دسته از والدینی که با واکسن کودکان خود که در سن واکسیناسیون هستند، علیه سرخک واکسینه شده اند. اما هنوز اقداماتی برای تزریق واکسن انجام نداده اند. از آنها می خواهم که هر چه سریعتر نسبت به واکسن سرخک که در حال انتشار است اقدام کنند و در این زمینه عجله کنند.

286c8f5b 1205 4d41 9d07 dc63a5f6d700 خبر خاکستری

وی در بخشی دیگر از سخنان خود می افزاید: «اما وقتی می گوییم سرخک کودکان را تهدید می کند، منظور فقط گروه سنی کودک نیست. حتی نوجوانان نیز در معرض خطر ابتلا به سرخک هستند. به خصوص در چند سال اخیر برخی خانواده ها با این تصور اشتباه که دوران سرخک به پایان رسیده و این بیماری در کشور ما ریشه کن شده است از تزریق برخی واکسن ها مانند واکسن سرخک فرزندان خود خودداری کرده اند.

0f58f724 d2dc 4f76 9602 71246606baae خبر خاکستری

مجیدپور خطاب به این دسته از خانواده ها تصریح کرد: این خانواده ها باید بدانند فرزندانشان بیشتر از همسالان خود در معرض ابتلا به سرخک هستند. لذا آن دسته از خانواده هایی که زمان مناسب برای تزریق واکسن سرخک را از دست داده اند باید مراقب فرزندان خود بوده و حتی به والدین مدرسه اطلاع دهند و مدرسه را مطلع کرده و شرایط را برای فرزندان خود توضیح دهند و اعلام کنند که واکسن سرخک نباید تزریق شود. برای دادن معلمان، مدیران و سایر کارکنان مدرسه باید از فرزندان خود در زمانی که در مدرسه هستند مراقبت کنند و شرایط خاصی را برای آنها تعیین کنند.

f9c03f4d c562 4c43 822d cbacfbfbe44a خبر خاکستری

این فوق تخصص عفونی در پایان خاطرنشان کرد: با این حال به شما توصیه می کنم که مراقب بیماری باشید و از آن پیشگیری کنید. بهتر است کل جامعه فاصله اجتماعی را فراموش نکنند و از ماسک مخصوصاً کودکان و نوجوانان استفاده کنند زیرا مهمترین راه پیشگیری از سرخک است.» مواظب مجاری تنفسی باشید البته خانواده هایی که در ایران واکسن سرخک زده اند. آنها نباید فراموش کنند که واکسیناسیون به معنای مصونیت کامل نیست و کودکان و نوجوانانی که با سرخک واکسینه شده اند نیز می توانند در اثر سهل انگاری به سرخک مبتلا شوند، هدف از بین بردن سرخک و اعتماد به نفس کامل است.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید