موارد ابتلا به سرخک در جنوب استان گزارش شده است/ با دو بار واکسیناسیون در دوران کودکی می توان از این بیماری پیشگیری کرد.


ساعت: 12:15
تاریخ انتشار: ۱۳۰۱/۰۱/۲۳
کد خبر: 1821498

سعید صحبتی گفت: خوشبختانه با واکسیناسیون می توان از ابتلا به سرخک پیشگیری کرد و این واکسن هر دوازده ماهگی و هجده ماهگی دو بار به عنوان واکسن MMR به کودکان تزریق می شود که شامل واکسن سرخک، سرخجه و اوریون است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ سعید صحبتی در گفتگو با راه آرمان؛ وی گفت: امروزه سرخک به یکی از معضلات جدی بهداشتی در کشور تبدیل شده است به ویژه در استان های جنوبی، جنوب استان کرمان و استان های همجوار مواردی از سرخک داشته ایم که عمدتاً از طریق همسایگان شرقی کشور منتقل می شود.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی کرمان گفت: سرخک یک بیماری جدی در بین کودکان است که می تواند بین یک تا پنج درصد مرگ و میر را در زمان همه گیری ایجاد کند.

وی ادامه داد: این بیماری عوارض شدیدی مانند عفونت ریه، گوش، مغز ایجاد می کند و حتی می تواند باعث نابینایی شود. علاوه بر این در بین بزرگسالان اگر فردی بین 25 تا 30 سال سن داشته باشد و سیستم ایمنی ضعیفی داشته باشد امکان ابتلا به سرخک وجود دارد اما این بیماری بیشتر در کودکان بروز می کند.

وی افزود: خوشبختانه با واکسن می توان از این بیماری پیشگیری کرد و این واکسن هر 12 ماه و 18 ماه دو بار به صورت واکسن MMR به کودکان تزریق می شود که شامل واکسن سرخک، سرخجه و اوریون است و در صورت بررسی کارت واکسیناسیون کودکان. صحبتی گفت. و ببینید آیا این دو واکسینه شده اند، نگران نباشید.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی کرمان گفت: اگر خانواده شک دارند که فرزندشان این واکسن را دریافت کرده یا نه باید به مراکز بهداشتی درمانی مراجعه و در صورت ناقص بودن واکسن تزریق شود.

وی گفت: هشدار اپیدمی سرخک در روزهای اخیر از سوی وزارت بهداشت در نظر گرفته شده تا خانواده ها به تکمیل واکسیناسیون فرزندان خود توجه کنند و در صورت وجود شبهه پزشکان به این موضوع توجه کنند. در صورت مشاهده سرخک حتما گزارش دهید.

صحبتی ادامه داد: هشدار دیگر توجه نظام سلامت کشور است که باید به طور جدی اطمینان حاصل شود که جمعیت هایی که تازه وارد کشور شده اند و ممکن است نقص واکسیناسیون داشته باشند واکسیناسیون خود را تکمیل کنند و در صورت وجود بیماری سرخک اقدامات لازم را انجام دهند. تشخیص قطعی به طوری که گسترش نیابد.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی کرمان گفت: سرخک یکی از مسری ترین بیماری های عفونی است که سرعت انتقال و شیوع آن بسیار بالاست و افراد از طریق تماس مستقیم با فرد مبتلا و سرخک از راه های هوایی کوچک به این بیماری مبتلا می شوند. قطره ها قابل انتقال هستند.

وی خاطرنشان کرد: پس از انتقال ویروس، یک دوره حدود یک هفته ای دوره کمون (تاخیر) بیماری است و سپس علائم بیماری به صورت تب، خفگی، کوفتگی، بدن درد خود را نشان می دهد. «این یک علامت شدید سرماخوردگی است که به دنبال آن علائم پوستی ایجاد می‌شود و پس از آن فرد یا بهبود می‌یابد یا علائم بیماری را نشان می‌دهد.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید