افزایش موارد سرخک در کشور در سال جاری/ موارد جدیدی از افغانستان و پاکستان وارد ایران شده است

افزایش موارد سرخک در کشور در سال جاری/ موارد جدیدی از افغانستان و پاکستان وارد ایران شده است

طلعت محتاری آزاد رئیس آزمایشگاه ملی آنفولانزا و سرخک در سال 1401 افزایش ابتلا به سرخک در کشور را افزایش داد و گفت: اگرچه سرخک را در ایران حذف کرده ایم اما ژنوتیپ های جدید آن از برخی کشورهای همسایه مانند کشورمان وارد کشور می شود. افغانستان و پاکستان

طلعت محتاری آزاد با اشاره به وضعیت بیماری سرخک در کشور گفت: ایران در منطقه مدیترانه شرقی سازمان بهداشت جهانی قرار دارد و در این منطقه در بین 22 کشور ایران سومین کشوری است که مجوز حذف آن را دریافت کرده است. سرخک بعد از عمان و بحرین. تاییدیه حذف سرخک هر سه سال یکبار بررسی می شود و امسال برای دومین بار تاییدیه حذف سرخک تایید شد.

وی با بیان اینکه بنابراین در مرحله حذف ویروس سرخک هستیم، گفت: البته وقتی صحبت از حذف سرخک در کشور می شود به این معنا نیست که اصلا سرخک در ایران وجود ندارد، بلکه منظور این است. این است که با توجه به ژنوتیپ و زیرگروه ژنوتیپ های متعددی که در داخل کشور می چرخند، هیچ ژنوتیپی به طور پیوسته در داخل کشور در طول سال نمی چرخد. در حالی که برخی از ژنوتیپ ها که ممکن است غیر بومی و در واقع وارداتی باشند، برای مدت محدودی در کشور گردش می کنند و سپس متوقف می شوند.

محتاری آزاد با بیان اینکه در سال 1401 آمار سرخک در کشور افزایش یافته است، گفت: سالانه حدود 12 هزار نمونه با علائم تب و بثورات پوستی مورد آزمایش قرار می گیرند اما متاسفانه امسال تعداد موارد مثبت سرخک کمتر از سال گذشته

وی با بیان اینکه واکسیناسیون جهانی سرخک در سال 1382 در کشور انجام شد، گفت: در عین حال در برخی استان ها مانند خراسان شمالی، سیستان و بلوچستان و غیره پراکنده بود که موارد ابتلا به سرخک به دلیل هم مرز بودن با افغانستان و پاکستان بود. علاوه بر این، واکسیناسیون علیه این بیماری انجام می شود. واکسیناسیون علیه سرخک عمدتاً در کودکان انجام می شود و این واکسن در برنامه ملی واکسیناسیون گنجانده شده است.

محتاری آزاد با بیان اینکه موارد سرخک در افغانستان و پاکستان زیاد است، بیان کرد: بنابراین با وجود اینکه سرخک را حذف کرده ایم، اما ژنوتیپ های جدید آن از این کشورها وارد کشورمان می شود. بر این اساس، سرخک سالانه در سراسر کشور با نمونه گیری از نظر علائمی مانند تب و بثورات پوستی پایش می شود.

دیدگاهتان را بنویسید