شیوع سرخک در همسایگی ایران / والدین باید به موقع واکسن سرخک را بزنند


ساعت: 10:45
تاریخ انتشار: 1401/01/30
کد خبر: 1823102

سرخک یک بیماری ویروسی و عفونی در کودکان است که امروزه در کشور ما تحت الشعاع اپیدمی قرار گرفته است و بی دقتی در تزریق به موقع واکسن می تواند خطرناک باشد.

تاج پوشش ملی واکسن‌های مختلف از جمله سرخک، سرخجه و اوریون را تحت تأثیر قرار داده است، زیرا خانواده‌ها نگران ابتلا به این ویروس در مراکز پزشکی هستند. بر همین اساس واکسیناسیون فرزندان خود را به تعویق انداختند و همین امر منجر به بروز چندین مورد سرخک در کشور و طبیعت سیستان و بلوچستان شد.

ولایات همجوار پاکستان و افغانستان، کشورهایی که وضعیت بهداشتی ضعیفی دارند و تردد مردم به ویژه غیرقانونی، شیوع این گونه بیماری های واگیردار را گسترش داده اند.

در این میان مهم است که خانواده ها از طریق فوبیا از ترس تاج گذاری، راه را برای انتقال بیماری های دیگر به فرزندان خود هموار نکنند، بلکه باید مراحل واکسیناسیون کودکان زیر پنج سال را تکمیل کنند تا این کودکان مبتلا شوند. انجامش نده

شناسایی 17 مورد مشکوک در منطقه سیستان

جواد اکبری زاده معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی زابل گفت: در همسایگی ما کشورهای افغانستان و پاکستان قرار دارند که بدترین سطح بیماری را به دلیل بدترین وضعیت سلامتی دارند و این آسیب بزرگی به کشور ما وارد می کند.



وی افزود: سرخک در افغانستان بسیار شایع شده و در این مدت موارد تشخیص و مرگ و میر بالایی داشته است.

این مقام مسئول یکی از دلایل شیوع این بیماری را تردد اتباع بیگانه، تردد افراد و قاچاق های مجاز و غیرمجاز عنوان کرد و گفت: به دلیل قاچاق مواردی از این بیماری در سیستان و بلوچستان مشاهده شده است. سایر استان ها و سال.

وی با اشاره به ریشه کنی سرخک و اخذ گواهی از سازمان بهداشت جهانی ادامه داد: از سوی دیگر پاکستان ضعف ایمنی برخی افراد و یا عدم واکسیناسیون کامل برخی دیگر در برخی نقاط شاهد شیوع آن هستیم. از این بیماری

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی زابل گفت: سال گذشته 36 مورد مشکوک در شمال استان شناسایی شد که نتیجه آزمایشات چهار نفر از این افراد مثبت بود. از ابتدای سال تاکنون 17 مورد مشکوک داشته ایم که نمونه آن برای رسیدگی ارسال شده است.

وی افزود: افرادی که مراحل واکسیناسیون را به پایان رسانده اند بسیار کمتر از سایرین در معرض ابتلا هستند که برای کنترل و ریشه کنی این بیماری لازم است والدین به موضوع واکسیناسیون فرزندان خود توجه کنند. در همین راستا مرکز بهداشت مرزی در منطقه سیستان راه اندازی شده است تا تمامی افراد عازم افغانستان و واجدین شرایط دریافت واکسن مبارزه با این بیماری را تحت نظر داشته باشد.

اکبری زاده با هشدار نسبت به افزایش خطر ابتلا به سرخک در کشور به دلیل شرایط بیماری در کشور همسایه، تاکید کرد: سرخک یک بیماری ویروسی است و از طریق تنفس و قطرات تنفسی منتقل می شود، این بیماری مسری ترین عامل عفونی شناخته شده است. .

این مسئول افزود: برای قطع زنجیره انتقال، کودکان زیر 5 سال که به دلایلی واکسیناسیون سرخک خود را به تعویق انداخته اند، باید در اسرع وقت برای تکمیل برنامه واکسیناسیون به نزدیکترین مرکز بهداشتی درمانی مراجعه کنند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی زابل گفت: والدین در صورت مشاهده تب و بثورات پوستی در کودکان زیر 5 سال خود، مراتب را جهت تهیه آزمایش آزمایشگاهی و تایید بیماری به نزدیکترین بهداری اطلاع دهند.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید