روند افزایش موارد بیماری های تنفسی در کردستان / واکسیناسیون رایگان آنفلوانزا در گروه های پرخطر


ساعت: 08:40
تاریخ انتشار: ۱۳۰۱/۰۸/۱۱
کد خبر: 1907717

یوسفی گفت: افزایش مراجعات و پذیرش بیماران تنفسی در بیمارستان ها و مراکز بهداشتی درمانی نشان دهنده روند صعودی و تشدید نمودار تعداد بیماران مبتلا به این گونه بیماری ها در استان است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ جهانبخش یوسفی در گفت و گو با خبرنگار کردتودی اظهار داشت: از 24 مهرماه امسال افزایش چشمگیری در موارد بیماری های تنفسی مشاهده شد.

مدیر بیماری های معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کردستان گفت: افزایش مراجعات و پذیرش بیماران تنفسی به بیمارستان ها و مراکز بهداشتی درمانی نشان دهنده روند صعودی و برجسته بودن نمودار تعداد بیماران مبتلا به این گونه بیماری ها در استان.

وی سرماخوردگی، کرونا و آنفولانزا را سه بیماری شایع تنفسی در این بخش و در مدت ذکر شده عنوان کرد و گفت: البته آمارها نشان دهنده این واقعیت است که بیشتر این بیماری ها ناشی از آنفولانزا است.

مدیر امور بیماری های معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کردستان تصریح کرد: آنفولانزا یک بیماری عفونی تنفسی حاد با منشاء ویروسی است که در طول سال بروز می کند اما معمولاً بیشترین زمان فعال بودن آن در ماه های سرد سال است.

یوسفی بیان کرد: ویروس های آنفلوانزا از راه هایی مانند پخش ذرات ریز تنفسی فرد مبتلا در هوا از طریق عطسه یا سرفه و تماس با سطوح آلوده به ویروس منتقل شده توسط بیمار مبتلا بدون علامت یا با علائم قابل انتقال به دیگران است.

وی با تاکید بر اهمیت مقابله موثر با بیماری آنفولانزا به ویژه در فصول سرد سال، گفت: با افزایش آمار ابتلا به آنفلوآنزا با شروع فصل سرما، رعایت نکات بهداشتی از جمله الزامی است. شستن دست ها، پوشیدن ماسک، پرهیز از حضور غیرضروری در مکان های شلوغ و دست دادن و رعایت فاصله اجتماعی حداقل یک متری از مهمترین اقدامات پیشگیرانه است.

رئیس بیماری های مرکز بهداشت کردستان تزریق واکسن آنفولانزا برای گروه های پرخطر مانند مادران باردار، بهورزان، سالمندان و افراد دارای بیماری های همراه ساکن در مراکز درمانی را ضروری دانست و گفت: واکسیناسیون برای آن گروه ها رایگان است. این امر با مراجعه به مراکز بهداشتی درمانی و منازل روستاها و یا بازدید همکاران ما از خانه های سالمندان و پرورشگاه ها برای تزریق واکسن به این عزیزان انجام می شود.

یوسفی تب و لرز، دردهای عضلانی، درد مفاصل، سردرد، خستگی، سرفه، گلودرد، آبریزش یا گرفتگی بینی، تهوع، استفراغ و اسهال را از علائم آنفولانزا برشمرد و اظهار داشت: بیمارانی که علائم خفیف دارند استراحت در منزل، مصرف سوپ داشته باشند. و مایعات گرم، استامینوفن و درمان های خانگی می توانند بیماری خود را کنترل کنند، اما در افراد مبتلا به بیماری های همراه، بیماران مبتلا به تب بالا که با دارو قابل کنترل نیست، تنگی نفس، عدم تحمل غذایی و سردرد شدید باید به پزشک مراجعه کنند. مراکز استان

وی با بیان اینکه انتقال ویروس در بزرگسالان بین سه تا پنج روز پس از بروز علائم بالینی بیماری و در کودکان تا هفت روز پس از آن به طول می انجامد، افزود: بیمار می تواند از یک روز قبل از بروز علائم به 5-7 روز بعد از شروع علائم بیماری و همچنین کودکان و افرادی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند، افراد مبتلا به آنفولانزا می توانند برای مدت طولانی تری، گاهی تا 21 روز، مسری باشند.

مدیر امور بیماری های دانشگاه علوم پزشکی کردستان در توصیه ای در خصوص تزریق واکسن آنفولانزا گفت: کسانی که مشکلاتی مانند حساسیت شدید به تخم مرغ، مبتلا به بیماری حاد با تب یا بدون تب دارند یا افرادی که به واکسن آنفولانزا حساسیت دارند. در مراحل قبل باید از تزریق این واکسن خودداری کنند.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید