وضعیت فعلی ناوگان اتوبوسرانی کلانشهر جنوب شرق خوب نیست/ مفقود شدن بیش از 500 اتوبوس در زاهدان


ساعت: 11:42
تاریخ انتشار: ۱۳۰۱/۰۵/۲۶
کد خبر: 1890551

در ادامه مشکلات حمل و نقل در سیستان و بلوچستان؛

خسارت اتوبوس، دیر رسیدن و حضور اتوبوس های فرسوده در کلانشهر زاهدان این روزها به معضلی بزرگ تبدیل شده است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش عصرمون، اتوبوس ها وسایل نقلیه عمومی هستند که برای کاهش ترافیک در سطح شهر تردد می کنند، هر روز تعداد زیادی از شهروندان به دلیل افزایش کرایه تاکسی مجبور به انجام کار خود با اتوبوس های بین شهری هستند و انتظارات زیادی در این مسیر وجود دارد. انتظار طولانی برای رسیدن اتوبوس و ورود بیش از ظرفیت مسافر به اتوبوس.

ترافیک از یک سو و کمبود اتوبوس از سوی دیگر همه را آزار می دهد و در عین حال استفاده از اتوبوس را برای تردد درون شهری برای مردم دشوار می کند و کمبود ناوگان و فرسودگی اتوبوس ها از چالش های عمده سیستم حمل و نقل عمومی در کشور است. کلانشهر شهر زاهدان است.

وضعیت سیستم حمل و نقل کلانشهر زاهدان نشان می دهد که در این حوزه به ویژه در حوزه اتوبوسرانی با کمبودهای زیرساختی مواجه است و مشخصا موضوع نوسازی این ناوگان چندان جدی گرفته نمی شود.

حجم حمل و نقل درون شهری از طریق ناوگان اتوبوسرانی کاهش چشمگیری داشته است

یکی از شهروندان زاهدانی در گفتگو با خبرنگار ما با اشاره به اینکه حمل مسافر چند برابر ظرفیت اتوبوس یکی از مشکلات مهم در استفاده از ناوگان اتوبوسرانی است، گفت: در این شرایط جدا از اینکه مسافران آرامش کافی برای رسیدن به مقصد ندارند، از نظر امنیتی نیز خود را در خطر می بینند و نگران سوء استفاده سارقان از محیط شلوغ اتوبوس و جیب بری هستند.

یکی دیگر از شهروندان می گوید: برخی از رانندگان آنقدر عجله دارند که ترس و اضطراب بر جان مسافران می افتد و برخی دیگر البته آنقدر آهسته و بی تفاوت به وقت شهروندان رانندگی می کنند که باعث آزار مسافران می شود. خواسته ما از سازمان اتوبوسرانی این است که دوره های آموزشی برای بهبود رفتار و فرهنگ رانندگی رانندگان خود برگزار کنند.

وی ادامه داد: اتوبوس های بین شهری بدترین پروتکل های بهداشتی را دارند.

در همین رابطه تعدادی از شهروندان زاهدانی در گفتگو با خبرنگار ما گفتند: بسیاری از اتوبوسرانی خطوط مختلف اتوبوسرانی زاهدان با ادعای خرابی کولر و یا سهمیه گاز کولر از روشن کردن کولر خودداری می کنند. تخصیص داده نمی شود، با توجه به اینکه طراحی برخی از اتوبوس ها فاقد پنجره است و این مشکل باعث شده است که اتوبوس ها از تهویه مناسبی برخوردار نباشند و در هوای گرم و افزایش تعداد مسافران، اقامت در این اتوبوس ها غیر قابل تحمل می شود.

یکی از بزرگترین مشکلات زاهدانی ها به ویژه اقشار محروم تردد با اتوبوس های شهری است که تقریباً هیچ وقت به موقع حرکت نمی کنند و به موقع به مقصد نمی رسند.

شهروندان از نبود ناوگان حمل و نقل عمومی گلایه دارند و می گویند در هر ساعت فقط یک اتوبوس در ایستگاه ها توقف می کند و مردم باید مدت زیادی منتظر اتوبوس بمانند.

کمبود بیش از 500 اتوبوس در ناوگان حمل و نقل عمومی زاهدان

آسا ریگی معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری زاهدان در گفت و گو با خبرنگار ما گفت: تعداد کل اتوبوس های شهر زاهدان در حال حاضر 109 دستگاه است که با توجه به سرانه ها باید به ازای هر هزار نفر یک اتوبوس تردد کند. و با توجه به جمعیت حدود یک میلیونی شهر زاهدان، 700 دستگاه اتوبوس به شهروندان خدمات رسانی کنند.

وی با بیان اینکه دولت باید برای حمل و نقل عمومی یارانه پرداخت کند، افزود: تعدادی اتوبوس معیوب بوده و هیچ جایگزینی برای این خودروهای عمومی فرسوده انجام نشده است.

این مسئول با بیان اینکه کلانشهر زاهدان هم اکنون 109 دستگاه اتوبوس در حال تردد هستند، تصریح کرد: از این تعداد 33 دستگاه اتوبوس در بخش دولتی و خصوصی و مابقی فرسوده یا معیوب و یا به بخش خصوصی واگذار شده است.


وی گفت: در سال گذشته 18 دستگاه اتوبوس خریداری شده که امسال 8 دستگاه در حال بهره برداری هستند و مابقی تا مهرماه وارد ناوگان می شوند، 20 دستگاه اتوبوس در حال تعمیر و تا آبان ماه و 48 دستگاه نیز در بخش خصوصی تا سه ماه آینده وارد مدار می شوند. وارد نیروی دریایی خواهد شد.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید