نگاهی اجمالی به طرح جوانسازی جمعیت / هر آنچه باید در مورد این طرح بدانید

ساعت: 16:37
تاریخ انتشار: 1400/08/18
کد خبر: 1783000

در قانون حمایت از خانواده و جوانان موضوعات مختلفی در رابطه با مسائل مربوط به جوانان در آستانه ازدواج یا زوج های جوان، حمایت در دوران بارداری و شیردهی، تسهیلات قانونی یا حمایت در هنگام تولد هر فرزند به ویژه فرزند دوم، حمایت از خانواده های دارای کودکان، حمایت از مادران شاغل و بیکار، حمایت از مادران دانش آموزان وجود دارد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش صاحب نیوز؛ کاهش نرخ زاد و ولد، مواجهه با بحران سالمندی و پیری جمعیت، بی میلی جوانان به ازدواج، گرانی مراسم زایمان و ازدواج، عدم پرداخت تسهیلات مناسب برای خانواده ها برای تامین ولادت و… همه چتر مشکلات پیش روی جوانان و خانواده ها هستند. مشکلاتی که با آمدن یک طرح باید اصلاح شوند.

«طرح جوانان» همان طرحی است که به دنبال گره گشایی از این مشکلات است که در این طرح به تسهیلات بهداشتی، معیشتی، اقتصادی و آموزشی خانواده ها پرداخته شده است که هزینه های درمانی زوج های نابارور و هزینه های بارداری برای این طرح در نظر گرفته شده است.

این مصوبه را می توان اولین اقدام قانونی برای جبران حداقل بخشی از تبعات بلندمدت پیری جمعیت کشور دانست.

قانون حمایت از خانواده و جوانان در راستای سیاست های جمعیتی ابلاغی رهبر معظم انقلاب در سال 1393 تدوین شد. سیاست هایی که با گذشت چند سال هنوز اجرایی نشده، حتی در هفت سال گذشته حتی یک لایحه دولت برای اجرا به مجلس ارائه نشده است. اگرچه در سال‌های 92 و 93 شاهد تغییراتی در قوانین تنظیم خانواده بودیم، اما این امر عملاً منجر به افزایش جمعیت نشد. مجلس نهم و دهم دو بار طرح تعالی خانواده و جمعیت را مورد بازنگری قرار دادند، اما هرگز به تصویب عمومی نرسید. قانون فعلی در نتیجه تلاش مجالس گذشته با تغییرات قابل توجهی تکمیل شده و زمینه را برای افزایش رشد عقلانی جمعیت و حفظ خانواده ها فراهم می کند.

در قانون حمایت از خانواده و جوانان موضوعات مختلفی در رابطه با مسائل مربوط به جوانان در آستانه ازدواج یا زوج های جوان، حمایت در دوران بارداری و شیردهی، تسهیلات قانونی یا حمایت در هنگام تولد هر فرزند به ویژه فرزند دوم، حمایت از خانواده های دارای کودکان، حمایت از مادران شاغل و بیکار، حمایت از مادران دانش آموزان و دانشجویان وجود دارد.

همچنین حوزه های اصلی زیر در هر یک از این موارد به تفصیل بیان شده است: مسکن، مشوق های اقتصادی، شرایط کار، خدمات اجتماعی، حمایت از گروه های توده ای، امکانات آموزشی و …

سایر فصول قانون جدید حمایت از خانواده و جوانان شامل احکامی برای اصلاح و تغییر در متون و برنامه های آموزشی و پژوهشی، برنامه های آموزش بهداشت، فرهنگ سازی و حتی ارتقای کیفیت زایمان طبیعی و شرایط ویژه برای این امر است. و همچنین پیش آگهی سقط جنین و غربالگری تایید شده است.

یکی از جالب ترین مواد این قانون حمایت مادی و معنوی برای تشویق خانواده ها به فرزندآوری است. با احتساب پرداخت یک میلیون تن سرمایه گذاری در بورس به نام فرزندان متولد 1400 به بعد، افزایش 25 درصدی سقف خرید و ساخت مسکن و همچنین وام مسکن برای هر فرزند و دو افزایش سالیانه مدت بازپرداخت یا تسهیلات وام. برای تولد فرزند اول تا پنجم و بالای فرزند به ترتیب از 10 تا 50 میلیون تومان با تنفس 6 ماهه.

در بخش عمده این قانون نیز تشکیل ستاد ملی جمعیت پیش بینی شده است. ستاد ابرقدرتی که به عنوان اهرم هماهنگ کننده عمل می کند و به نوعی دبیرخانه عالی ایران برای در دست گرفتن مدیریت حوزه، مقابله با پدیده سالمندی و تک فرزندی و کنترل چالش جمعیت کشور است.

دامنه و جزئیات این قانون به قدری گسترده است که تقریباً تمام جوانب و ملاحظات لازم را در نظر گرفته و تعداد زیادی از دستگاه های دولتی و غیردولتی را موظف به اجرای سیاست های حمایت از خانواده و تولد فرزندان کرده است. .

نکته مهم از این پس تدوین سریع و دقیق آیین نامه اجرایی دستگاه ها و نظارت بر اجرای کامل آن است. به این ترتیب امیدواریم در میان مدت روند کاهش جمعیت متوقف شود.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید