بررسی اجمالی طرح دروار و نسخه الکترونیکی در کمیسیون بهداشت/زیرساخت این طرح ارائه نشده است


ساعت: 15:28
تاریخ انتشار: 1301/07/16
کد خبر: 1901914

یکی از اعضای کمیسیون بهداشت و درمان مجلس از بررسی طرح داروور و نسخه الکترونیکی در کمیسیون بهداشت و درمان خبر داد و گفت: هدف از اجرای طرح داروور این است که مردم جیب خود را برای خرید دارو خالی نکنند، اما متاسفانه زیرساخت های طرح «داروور» هنوز آماده نشده و با عجله راه اندازی می شود.

ملک فضلی، عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در گفتگو با خبرنگار اجتماعی شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ وی از بررسی طرح داروور و نسخه الکترونیکی در کمیسیون بهداشت و درمان خبر داد و گفت: هدف از اجرای طرح داروور جلوگیری از خالی شدن جیب مردم برای خرید دارو است و اجرای دقیق طرح داروور باعث کاهش هزینه های دارویی مردم می شود. متأسفانه هیچ زیرساختی برای اجرای این طرح فراهم نشد و این امر انجام نشد و منجر به اجرای نادرست آن شد.

وی با بیان اینکه هدف از اجرای این طرح جدید کاهش هزینه خرید دارو برای مردم است، گفت: در این طرح باید بر تولید دارو از کارخانه تا رسیدن به دست مصرف کننده نظارت شود و دارو به عنوان دارو در اختیار مردم قرار گیرد. با توجه به نیاز جامعه، اما در شرایطی که زیرساخت‌ها در نظر گرفته نشد، این طرح با چالش مواجه شد، زیرا قبل از اجرا باید زیرساخت‌ها در سراسر کشور فراهم می‌شد.

فاضلی با بیان اینکه دسترسی به اینترنت در استان های فقیر مشکل است، تصریح کرد: زیرساخت های پروژه دارویار هنوز آماده نیست و با عجله راه اندازی شد. اگر این طرح به خوبی اجرا شود به بهره وری لازم می رسد و مردم برای داروها هزینه کمتری می پردازند و زمانی که مدتی بگذرد و جوانب کار بررسی شده باشد تا مشخص شود چه تعداد از اهداف آن است، طرحی مفید و ملموس خواهد بود. برآورده می شوند.

لازم به ذکر است حسینعلی شهریاری رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی در گفت وگویی در خصوص ارزیابی خود از پروژه دروار اظهار داشت: فعلا امکان ارزیابی این طرح وجود ندارد زیرا حداقل دو تا سه باید قبول شود. هفته ها پس از اجرا و رعایت نکات لازم و در عمل مشکلات طراحی قابل مشاهده است.

وی با بیان اینکه در اجرای طرح داروار نگرانی وجود دارد، ادامه داد: در صورت عدم همکاری سازمان برنامه و بودجه در زمینه تامین منابع مالی، در اجرای این طرح با مشکل مواجه خواهیم شد. لازم به ذکر است که طرح دروار یک روزه و دو روزه نیست.

شهریاری در پاسخ به این سوال که چرا از ابتدای سال تاکنون طرح دروار اجرا نشده است، گفت: برای اجرای این طرح پولی در اختیار وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی قرار نگرفته است.

وی با بیان اینکه نظر ما این است که برای اجرای این طرح 117 هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز است، افزود: شورای اسلامی 80 هزار میلیارد تومان برای اجرای این طرح تصویب کرد. یعنی برنامه و سازمان بودجه باید ماهیانه حدود 7000 میلیارد تومان برای این طرح پرداخت می کرد که در چهار ماه گذشته فقط 28 هزار میلیارد تومان به آن اختصاص یافت.

رئیس کمیته بهداشت و درمان شورای اسلامی افزود: پولی که در حال حاضر برای اجرای این طرح در نظر گرفته شده، یکی از منابعی است که رهبری تامین کرده اند.

دیدگاهتان را بنویسید