آنچه از واکسن تاج انتظار می رفت برآورده شد / واکسیناسیون ؛ تنها راه مقابله با بیماریهای کشنده است

زمان: 10:42
تاریخ انتشار: 1400/07/22
کد خبر: 1776023

کشیش گفت: واکسن ممکن است تأثیر زیادی در کاهش بیماریها نداشته باشد ، اما در کاهش مرگ و میر و موارد حاد تأثیر بسیار واضحی داشته است و مطمئناً می تواند در کاهش شدت بحران موثر باشد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ زهره آخوندی میبدی ، متخصص بیماریهای عفونی در گفتگو با خبرنگار یزدرسا ، اظهار داشت: بیماریهای واگیر از دیرباز یکی از بیماریهای مرتبط با انسان بوده و افراد نیز به آن مبتلا هستند و در آینده ، تا زمانی که افراد وجود داشته باشند ، این نوع بیماری وجود خواهد داشت. “

وی افزود: وقتی به تاریخ علوم بهداشتی نگاه می کنیم ، می بینیم که بیماری های مهلکی مانند آبله ، طاعون ، کزاز ، سرخک ، فلج اطفال و امثال آن که برای انسان ها نیز بحران ایجاد کرده است ، با واکسن کنترل شده است. اولین واکسن آبله ابداع شد و از آن زمان برای کنترل بسیاری از بیماری های عفونی مورد استفاده قرار گرفت.

این متخصص بیماری های عفونی می گوید: “وظیفه واکسن این است که سیستم ایمنی بدن و سلول های بدن را با ویروس آشنا کند و هنگامی که ویروس سعی می کند وارد بدن شود ، سلول های ایمنی قادر به مبارزه عادی خواهند بود.”

وی گفت: “یکی از ویژگی های ویروس کرونا این است که شدت پاسخ ایمنی بدن را افزایش می دهد و بیشتر از خود ویروس ، واکنش های شدید ایمنی که ایجاد می شود باعث آسیب می شود.”

وی افزود: “بنابراین واکسن می تواند به دو طریق به ما کمک کند. از یک سو ، بدن و سلول های ایمنی را برای مبارزه با ویروس آماده می کند و از طرف دیگر ، واکسن از واکنش بدن به طور شدید و غیرقابل کنترل در هنگام ورود تاج ویروس جلوگیری می کند.

این پزشک متخصص گفت: در مطالعات انجام شده در سراسر جهان و در کشور ما ، میزان مرگ و میر و بستری شدن حاد پس از واکسیناسیون به شدت کاهش یافته است. البته باید توجه داشت که علوم تجربی و زیست شناسی دارای آمار بیولوژیکی هستند و نمی توان آنها را با آمار ریاضی اندازه گیری کرد.

آخوندی تأکید کرد: بنابراین توزیع و درصد مهم است ، بنابراین اگر به عنوان مثال موارد متعددی وجود داشته باشد که در آن ما اثر واکسن را مشاهده نکرده ایم یا مثلاً عوارض جانبی نشان نداده ایم ، این دلیلی برای رد اثر واکسن

وی گفت: “اگر واکسن بالای 60 تا 70 درصد بتواند به ما ایمنی بدهد ، این بسیار خوب و قابل قبول است و آنچه از واکسن انتظار داریم کاهش شدت عفونت و مرگ و میر است که قبلاً اتفاق افتاده است.” و میزان مرگ و میر را به حدی کاهش داده است که تعداد مرگ و میر در میان واکسینه شده با موارد غیر واکسینه بسیار متفاوت است.

این متخصص بیماریهای عفونی ادامه داد: “به عنوان مثال ، کادر پزشکی اولین گروهی بودند که واکسینه شدند و ما تأثیر این واکسیناسیون را در موجهای بعدی مشاهده کردیم ، بنابراین میزان مرگ و میر و بستری شدن کارکنان بهداشت بسیار پایین بود ، که اثربخشی واکسن را نشان می دهد. “ای.

وی گفت: “واکسن ممکن است تأثیر چندانی در کاهش بیماری نداشته باشد ، اما تأثیر بسیار روشنی در کاهش مرگ و میر و موارد حاد داشته است و مطمئناً می تواند در کاهش شدت بحران مثر باشد.”

انتهای پیام /

دیدگاهتان را بنویسید