نان خوردن در فصل سرما چه فوایدی دارد؟/از تقویت سیستم ایمنی تا پیشگیری از پوکی استخوان و آلزایمر


ساعت: 08:16
تاریخ انتشار: ۱۳۰۱/۰۹/۲۵
کد خبر: 1918127

بازار خوردن لبو در فصول پاییز و زمستان داغ است و این در حالی است که این میوه خوش رنگ و براق نه تنها یک غذای مطبوع به حساب می آید، بلکه به عنوان داروی گیاهی و رنگ آمیزی خوراکی نیز استفاده می شود.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از عصرهامون ; لبو یکی از میوه های فصل سرد است که جزو سنت های ایرانی به خصوص در شب یلد است.

میوه ای خوراکی که با شروع فصل سرما در هر کوچه و خیابان مخصوصاً اطراف پارک ها و بستنی فروشی ها به زور آب میوه ها و بستنی های رنگارنگ را جابجا می کند و تا ابتدای بهار در اکثر مردم به جای بستنی فروخته می شود. از این مغازه ها

چغندر و چغندر که در دیگ بزرگی پخته شده، روی سیخ کشیده شده و مرتباً پشت ویترین مغازه ها دیده می شود، بوی مطبوع و بخار گرمی که در گرمای سرد پاییز و زمستان از آنها برمی خیزد، دل رهگذران را با خود تسخیر کرده و وسوسه می کند. خریدن پرتاب

امسال در زاهدان لبوی خام را کیلویی 15 تا 20 هزار تومان می فروشند و اگر بخواهید در مغازه بخورید، یک بشقاب کوچک از هر کدام حدود 5 تا 10 هزار تومان است.


2a4b8270 06a8 4167 b908 ff0ad33f67ea خبر خاکستری

این میوه رنگارنگ و براق که از قدیم الایام در فصول سرد سال طرفداران زیادی دارد، علاوه بر اینکه غذای مطبوعی است، به عنوان داروی گیاهی و رنگ آمیزی خوراکی نیز استفاده می شود.

مسعود فیروزکوهی مشاور تغذیه و رژیم غذایی در گفت و گو با خبرنگار ما با اشاره به اینکه لبو یا چغندر یکی از سالم ترین سبزیجاتی است که مصرف آن تاثیر مثبتی بر سلامت انسان دارد، گفت: یکی از مهمترین خواص آب پز است. lebu یک ماده غذایی فیبری است که وظیفه تنظیم دستگاه گوارش را بر عهده دارد، این میوه با کاهش فشار خون خطر ابتلا به بیماری های قلبی را کاهش می دهد و آب آن از تشکیل لخته خون جلوگیری می کند.

وی افزود: برگ چغندر حاوی مقادیر زیادی پروتئین، فسفر، روی، فیبر، ویتامین B6، منیزیم، پتاسیم، مس و منگنز است که پیشگیری از پوکی استخوان و درمان بیماری آلزایمر را ممکن می کند.

این کارشناس تغذیه در ادامه با بیان اینکه مصرف شیرین بیان از سرطان پوست پیشگیری می کند، بیان کرد: شیرین بیان باعث کاهش التهاب، محافظت در برابر سرطان، بهبود عملکرد ریه و قلب در حین ورزش می شود. همچنین در تقویت سیستم ایمنی و پیشگیری از بیماری های قلبی عروقی موثر است.

وی با بیان اینکه لبو درمان کننده کم خونی و سرشار از آهن است، افزود: نیترات و سیلیس موجود در لبو در پیشگیری و درمان پوکی استخوان مفید است. علاوه بر این، برگ چغندر حاوی ویتامین A و کاروتنوئید است که می تواند برای بدن مفید باشد.


1c3fb417 b360 448f b364 d1825de51b96 خبر خاکستری

به گفته فیروزکوهی؛ لیپوماتیک علاوه بر درمان بیماری های کبدی مانند یرقان و هپاتیت، گردش خون را در مغز تقویت می کند.

این متخصص تغذیه تصریح کرد: لبو برای سرماخوردگی بسیار مفید است و سرشار از ویتامین C است، خطر عفونت را کاهش می دهد و به بهبود هر چه سریعتر فرد بیمار کمک می کند.

وی تاکید کرد: این میوه برای نقرس مضر است بنابراین کسانی که در معرض ابتلا به نقرس هستند باید در مصرف چغندر و لبو احتیاط کنند.

فیروزکوهی خاطرنشان کرد: لبو یکی از میوه های حاوی پتاسیم بالقوه است و بر این اساس مصرف آن در کنترل فشار خون بسیار موثر است.


انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید