بالا رفتن از پله‌ها خطر ابتلا بیماری قلبی را تا 20 درصد کاهش ‌می‌دهد!


بر اساس نتایج یک تحقیق جدید:

نتایج یک تحقیق جدید نشان می‌دهد که بالا رفتن از پنجاه پله در روز می‌تواند خطر ابتلا به بیماری قلبی را تا 20 درصد کاهش دهد.

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری موج، محققان دانشگاه تولین ایالت متحده آمریکا دریافته‌اند که بالا رفتن از پنجاه پله در روز می‌تواند خطر ابتلا به بیماری قلبی را تا 20 درصد کاهش دهد.

دانشمندان در این مقاله به طور ویژه بیماری قلبی عروقی «آترواسکلروتیک»، (بیماری حاصل از رسوب لیپید و لیپوپروتئین  بر روی دیواره داخلی سرخ‌رگ‌ها) و نقش بالا رفتن از پله در مبارزه با این بیمای  قلبی عروقی را بررسی کرده‌اند.

«آترواسکلروتیک» به همراه بیماری عروق کرونر و سکته مغزی به عنوان علل اصلی مرگ و میر در مقیاس جهانی مطرح است. دانشکده بهداشت عمومی و پزشکی گرمسیری دانشگاه تولین تأکید می‌کند که “این یافته‌ها مزایای بالقوه بالا رفتن از پله را به عنوان یک اقدام پیشگیرانه اولیه برای مقابله با بیماری آترواسکلروتیک(ASCVD) نشان می‌دهد.”

دکتر لوچی، یکی از نویسندگان این مطالعه می‌گوید: بالا رفتن از پله‌ها، روشی کارآمد برای بهبود تناسب اندام قلبی ـ تنفسی و حتی کنترل بافت چرب، به ویژه در میان افرادی که قادر به انجام فعالیت بدنی سنگین نیستند، محسوب می‌شود.

محققان در این مطالعه، داده‌های 450هزار بزرگسال را از Biobank انگلستان تجزیه و تحلیل کردند. آنها سابقه خانوادگی، عوامل خطر، استعدادهای ژنتیکی و عادات سبک زندگی شرکت‌کنندگان را نیز در نظر گرفتند.

نتایج نشان داد افرادی که کمتر مستعد ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی بودند، بیشترین بهره را از پله‌نوردی می‌بردند. با این حال حتی افراد در معرض خطر بیماری‌های قلبی نیز می‌توانند با اتخاذ پله‌نوردی روزانه به طور مؤثری این خطر بالقوه را کاهش دهند.

این مطالعه با نام بردن از پله‌نوری به عنوان یک فعالیت کم‌هزینه در کاهش احتمال ابتلا به بیماری‌های قلبی،‌ یادآور می‌شود، این نتایج ما را ترغیب می‌کند تا در برنامه‌های روزمره خود یک عادت ساده و در عین حال مؤثر بالا رفتن از پله‌ها را برای داشتن قلب سالم‌تر معرفی کنیم.

این تحقیق در مجله معتبر Atherosclerosis منتشر شده است.




آیا این خبر مفید بود؟

نتیجه بر اساس رای موافق و رای مخالف


دیدگاهتان را بنویسید