اولین علامت بیماری آلزایمر چیست؟

اولین علامت بیماری آلزایمر چیست؟

روز جدید یک مطالعه جدید نشان می دهد که کاهش در حس بویایی افراد می تواند از دست دادن عملکرد ذهنی آنها را پیش بینی کند و هشداری برای تغییرات ساختاری در مغز باشد که در بیماری آلزایمر مهم هستند.

دکتر جایانت پینتو از دانشگاه شیکاگو، سرپرست تیم تحقیق، می گوید: «این مطالعه نشان می دهد که کاهش سریع بویایی، شاخص بسیار خوبی از آنچه در نهایت به لحاظ ساختاری در مناطق خاصی از مغز اتفاق می افتد، است.

اینکه بین حس بویایی و زوال عقل ارتباط وجود دارد، کشف جدیدی نیست. نویسندگان این مطالعه خاطرنشان کردند که پلاک‌ها و گره‌هایی که در بیماری آلزایمر ایجاد می‌شوند، اغلب قبل از اینکه در سایر قسمت‌های مغز ظاهر شوند، در مناطقی از مغز که با بویایی و حافظه مرتبط است ظاهر می‌شوند.

برای این مطالعه، محققان سعی کردند ببینند آیا می‌توانند تغییراتی را در مغز که با از دست دادن بویایی و عملکرد ذهنی یا شناختی در طول زمان مرتبط است، شناسایی کنند.

به گفته محققان، افرادی که به سرعت در حال کاهش حس بویایی هستند، به مرور زمان بدتر می شوند و بیشتر در معرض مشکلات مغزی و حتی آلزایمر هستند.

تیم تحقیقاتی از داده‌های 515 فرد مسن از پروژه حافظه و پیری در دانشگاه راش شیکاگو استفاده کرد.

محققان هر ساله داوطلبان را در مورد توانایی آنها در شناسایی بوهای خاص، عملکرد ذهنی و علائم زوال عقل آزمایش کردند. برخی از شرکت کنندگان نیز اسکن MRI دریافت کردند.

تیم تحقیقاتی دریافتند که کاهش سریع بویایی در طول دوره طبیعی، حجم ماده خاکستری کمتری را در مناطقی از مغز مرتبط با بویایی و حافظه پیش‌بینی می‌کند. همچنین عملکرد ذهنی ضعیف تر و خطر زوال عقل را در این افراد مسن پیش بینی کرد.

این تیم توضیح داد که این خطر مشابه داشتن ژن APOE-e4 است که اکنون یک عامل خطر ژنتیکی شناخته شده برای بیماری آلزایمر است.

محققان همچنین دریافتند که این تغییرات در نواحی بویایی اولیه، از جمله آمیگدال و قشر آنتورینال برجسته‌تر است. این ناحیه ورودی اصلی هیپوکامپ است که محل مهمی در بیماری آلزایمر است.

پینتو گفت: «ما توانستیم نشان دهیم که حجم و شکل ماده خاکستری در نواحی بویایی و مربوط به حافظه مغز در افرادی که بویایی سریع دارند در مقایسه با افرادی که از دست دادن بویایی خفیف‌تری دارند، کمتر است.

پینتو افزود: «ما باید تحقیقات خود را در چارچوب تمام عوامل خطری که در مورد آلزایمر می دانیم، از جمله تأثیر رژیم غذایی و ورزش قرار دهیم. بویایی و تغییر بویایی باید یکی از اجزای مهم در زمینه طیف وسیعی از عواملی باشد که به اعتقاد ما بر مغز در سلامت و پیری تأثیر می گذارد.

دیدگاهتان را بنویسید