علائم هشدار دهنده بیماری آلزایمر

علائم هشدار دهنده بیماری آلزایمر

روز جدید : با افزایش سن تغییراتی در حافظه ایجاد می شود که طبیعی است. اما علائم بیماری آلزایمر فراتر از فراموشی ساده و موقتی است. افراد مبتلا به آلزایمر مشکلاتی را در ارتباط، یادگیری، تفکر و استدلال تجربه می کنند. این مشکلات بر وضعیت کاری، فعالیت های اجتماعی و زندگی خانوادگی فرد تأثیر می گذارد.

هیچ مرز مشخصی بین تغییرات حافظه طبیعی و علائم بیماری وجود ندارد. اگر فردی دچار تغییراتی در عملکرد و حافظه شد، بهتر است به پزشک مراجعه کند و در مورد این بیماری اطلاعات کسب کند. علاوه بر این، افراد مبتلا به زوال عقل (اختلال شناختی و حافظه) و خانواده های آنها باید در اسرع وقت مورد حمایت و مراقبت قرار گیرند.

به گفته انجمن آلزایمر ایران، 10 علامت هشدار دهنده که به شما کمک می کند تغییرات حافظه مرتبط با افزایش سن را از علائم بیماری آلزایمر تشخیص دهید، عبارتند از:

1- اختلال حافظه

اختلال حافظه، به حدی که در انجام فعالیت های روزمره مشکل ایجاد شود. افراد عادی می توانند یک قرار ملاقات، نام همکار یا شماره تلفن یک دوست را فراموش کنند و سپس به خاطر بسپارند، اما فرد مبتلا به آلزایمر اغلب چیزهایی را فراموش می کند (مخصوصاً چیزهایی که اخیراً اتفاق افتاده است) و هرگز آنها را به خاطر نمی آورد.

2مشکلات در انجام وظایف عادی

یک فرد پرمشغله ممکن است هر از گاهی حواسش پرت شود. مثلا هویج پخته شده را روی اجاق گاز گذاشته تا با غذای اصلی استفاده کند و تا پایان غذا آن را به یاد نیاورد، اما فرد مبتلا به تدریج توانایی طبخ غذا (به روش قدیمی) را از دست می دهد و گاهی اوقات فراموش می کند. که خورده است

3ضعف بیان

همه در یافتن کلمات مناسب مشکل دارند. اما فرد مبتلا به آلزایمر گاهی کلمات ساده را فراموش می کند و کلمات نامناسب را جایگزین آن می کند. در نتیجه جملات او نامفهوم می شود. اشتباهات گرامری و ناتوانی در پیگیری موضوع از دیگر نشانه هاست.

4- اتلاف وقت و مکان

به طور طبیعی، گاهی اوقات افراد ممکن است چیزهایی را فراموش کنند. به عنوان مثال، روزهای هفته، تاریخ روز یا مقصد خود را فراموش می کنند، اما دوباره آنها را با تمرکز به یاد می آورند. فرد مبتلا به آلزایمر ممکن است در خیابان گم شود. او نمی داند چگونه به آنجا رسیده است یا نمی تواند راه بازگشت به خانه را پیدا کند.

5ضعف یا کاهش قضاوت

یک فرد مبتلا به یک بیماری عفونی ممکن است مراجعه به پزشک را به تاخیر بیندازد، اما در نهایت انجام می‌شود. اما فرد مبتلا به آلزایمر نه مشکلات خود را درک می کند و نه مراجعه به پزشک را ضروری می داند. همچنین خجالت از تصمیمات ساده (مانند پوشیدن لباس های زمستانی در گرمای تابستان) یکی دیگر از علائم هشدار دهنده است.

6- مشکلات در تفکر ذهنی

گهگاه ممکن است افراد مدیریت حساب های مالی خود را با مشکل مواجه کنند. اما فرد مبتلا به آلزایمر به تدریج اعداد را فراموش می کند و نمی داند با آنها چه کند.

7اجسام متحرک

هر کسی می تواند به طور موقت کلید یا کیف پول خود را گم کند. اما فرد مبتلا به آلزایمر ممکن است اشیاء را در مکان های نامناسب رها کند. مثلا قرار دادن اتو در فریزر یا ساعت در کیسه و ….

8- تغییر در خلق و خو و رفتار

همه می توانند گهگاهی غمگین یا غمگین باشند. اما در فرد مبتلا به آلزایمر، خلق و خوی بیمار می تواند به سرعت تغییر کند. حتی خودش هم بی دلیل آرامشش به گریه و عصبانیت تبدیل شد.

9- اختلال در درک تصاویر و تشخیص اندازه و فاصله آنها

10- از دست دادن انگیزه

طبیعتاً گاهی اوقات افراد از کارهای خانه، کار یا تعهدات اجتماعی خسته می شوند. اما در نهایت پس از کمی استراحت دوباره انگیزه خود را به دست می آورند. اما یک فرد مبتلا به بیماری آلزایمر می تواند نسبت به وقایع زندگی و خانواده خود کاملاً بی تفاوت به نظر برسد.

سایر علائم هشدار دهنده رفتاری شامل موارد زیر است:

– به نحوه لباس پوشیدن و بهداشت فردی توجه نمی کند

– عدم توجه بیمار به نتایج کار خود

– بی دلیل به دیگران مشکوک است

– عصبانی شدن و پرخاشگری شدن ناگهانی و بی دلیل که تا به حال سابقه نداشته است.

– روی آوردن به الکل، مواد مخدر یا سیگار کشیدن یا افزایش بیش از حد مصرف آنها

– کناره گیری ناگهانی و بدون دلیل

– کاهش رفت و آمد و ملاقات با دوستان

– تمایل بیشتر برای صحبت در مورد گذشته های دور به جای رویدادهای اخیر

– تغییر در الگوی خواب، مانند دیر بیدار شدن در صبح یا خوابیدن در وسط روز

– افزایش تصادفات در منزل مانند سوختن مواد غذایی، گاز، اتو و غیره.

– تفکر غیر منطقی

– تصادفات رانندگی بسیار زیاد

– بدون وضو، بدون حجاب، بدون توجه به قبله و فراموشی تعداد رکعت ها نماز بخواند.

– عدم رعایت آداب و رسوم اجتماعی و هرگونه تغییر جدی در عادات و رفتار قبلی

دیدگاهتان را بنویسید