رسانه‌های اجتماعی سرانه مطالعه را شکستند/ معضلی که ناشی از کمبود زیرساخت مطالعه است

ساعت: 09:52
تاریخ انتشار: ۱۳۰۰/۰۸/۲۷
کد خبر: 1785290

گسترش فضای مجازی نه تنها نتوانست فرهنگ کتاب و کتابخوانی را گسترش دهد، بلکه انگیزه مطالعه را کاهش داد و به رقیب خطرناکی برای کتاب تبدیل شد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ نقل قول از زمان ما؛ با وجود اینکه فضای مجازی در شرایط کنونی جامعه جهانی قادر است اجرای بسیاری از برنامه ها را تسهیل کند اما با آسیب های فراوانی نیز همراه است، یکی از مشکلات جدی دوری مردم از فرهنگ کتابخوانی است.

اما نه تنها شاهد آفت این رقیب خطرناک در سرانه مطالعه هستیم، بلکه نبود زیرساخت های کتابخانه ای این مشکل را تشدید می کند، چرا که هنوز افرادی هستند که می توانند کتاب ها را ورق بزنند و ساعت ها به دور از شلوغی مطالعه کنند. دنیای مجازی رنگارنگ بیش از هر چیز دیگری، اما کمبود تجهیزات آنها را بریده است.

این موضوع در سیستان و بلوچستان و به ویژه زاهدان به یکی از معضلات و دغدغه های جدی علاقه مندان به کتاب در این کلانشهر تبدیل شده است به طوری که کیلومترها با میانگین سرانه زیرساخت کتابخانه ای فاصله دارد.

فضای مجازی رقیب خطرناکی برای کتاب است

حسن سپاهی رئیس شورای شهر زاهدان گفت: سرانه مطالعه یکی از شاخص های رشد، توسعه و پیشرفت فرهنگی کشور و هر منطقه است. متأسفانه در جامعه ما قیمت کتاب به قدری افزایش یافته است که برخی از جوانان می گویند هزینه ما می توانیم بسته اینترنت یک ساله بگیریم.

وی افزود: متأسفانه امروزه فضای مجازی به رقیب خطرناکی برای کتاب و کتابخوانی تبدیل شده است، هرچند کتاب های مجازی و نرم افزارهای کتابخوانی به وفور به صورت تلفنی یافت می شود. اما علاوه بر مشکلات شبکه های اجتماعی و وسایل الکترونیکی، مشکلاتی مانند عدم فرهنگ مطالعه، کم توجهی به موضوع کتاب، سختی تهیه و نبود منفعت اقتصادی مردم را از کتاب و کتابخوانی دور می کند.

سپاهی گفت: برای توسعه و ترویج فرهنگ کتابخوانی باید شرایط به گونه ای باشد که کتاب نیز مانند سایر کالاهای مصرفی در سبد خانوار باشد، غذای معنوی که به آن توجه نشود مشکلات بی شماری را ایجاد می کند.درباره ما .

وی گفت: در شورای شهر تلاش می کنیم از ظرفیت خیران برای برنامه ریزی کتاب برای کتابخانه های استان استفاده کنیم و امکان ورود کودکان، نوجوانان و جوانان به این مکان های فرهنگی را فراهم کنیم.

5075d56c 92a0 4cca 908a 992af699f453 خبر خاکستری

فاصله معنادار شاخص زیرساخت در حوزه کتاب با چشم انداز 1404

رئیس شورای شهرداری زاهدان افزود: در زاهدان در مجموع 6 کتابخانه عمومی به مساحت 1394 متر مربع با 150 هزار جلد کتاب وجود دارد که جمعیت این کلانشهر 673 هزار نفر است و تنها 21 کتابدار مشغول به کار هستند. سایز 1404 باید 690 هزار جلد کتاب داشته باشند و از نظر زیربنا مساحت کتابخانه ها به 52 هزار متر مربع افزایش یابد.

وی افزود: اما سوال اینجاست که آیا آمادگی رسیدن به افق 1404 را داریم، شهرداری زاهدان به عنوان متولی خدمات شهری که باید نیم درصد وام را به کتابخانه عمومی بپردازد، موفق شده است. تاکنون به رسالت خود عمل کرده است؟» اما ما جلساتی برگزار کردیم و اصرار داشتیم که در احقاق حق کتابخانه های عمومی کوشا باشند.

سپاهی اذعان داشت: کمبود کتابخانه در زاهدان به دلیل جمعیتی که به این مکان ها نیاز دارند، قابل مشاهده است. وجود انبوه کتابخوان در بسیاری از کتابخانه ها نشان می دهد که ما نتوانسته ایم به کتابخانه های عمومی پاسخ درستی بدهیم، آیا فضای کتابخانه را به گونه ای قابل استفاده کرده ایم که تعداد زیادی از کتابخوانان بتوانند به راحتی از این فضا استفاده کنند.

کتابخانه های زاهدان کم هستند اما سیستم گرمایشی ندارند

به گفته وی 90 درصد اتصال گاز به زاهدان انجام شده است اما هنوز اقدامی برای گرم کردن تعداد انگشت شماری از کتابخانه ها صورت نگرفته است و نتوانستیم ارتباط مناسبی با نیروهای نظامی و انتظامی شهرستان برقرار کنیم نگران هستند. که ممکن است اتفاقی برای آنها بیفتد.

رئیس شورای شهرداری زاهدان افزود: چرا تابلوی شهری در زاهدان نداریم تا گردشگران و ساکنان شهر را به سمت کتابخانه های عمومی هدایت کند؟ اگر اتفاقی مثل آتش سوزی و زلزله بیفتد تکلیف فرزندان و عزیزان ما چه می شود، آیا فضاهای کتابخانه های عمومی این امنیت را برای آنها فراهم می کند؟ اینها همه دغدغه هایی است که ذهن ها را به خود مشغول کرده است.

سرانه فضای آموزشی در سیستان و بلوچستان فاجعه بار است

وی افزود: استاندارد سرانه فضای مطالعه در دنیا 8 متر مربع به ازای هر 100 نفر است که برای سیستان و بلوچستان سرانه 60 سانتی متر است که فاجعه بار است. اگر وضعیت ما در روستاها به ویژه زاهدان از نظر کتاب و کتابخوانی خوب نیست، مسئولان باید برای مناسب سازی فضا و عبور از بحران کنونی اقدام کنند.

سپاهی گفت: نهاد کتابخانه های عمومی دیگر تنها نخواهد بود. شورای اسلامی شهر با رویکرد عدالت محوری صدای کتابخانه های عمومی زاهدان بوده و در احقاق حقوق جامعه کتاب همراهی خواهد کرد.

وی خاطرنشان کرد: زمین فرهنگی به مساحت 2000 متر مربع در بلوار شهید رجایی در نظر گرفته شده تا بتوانیم آن را بسازیم و تجهیز کنیم و فضا مناسب سازی می شود تا افراد دارای معلولیت بتوانند از آن استفاده مناسب کنند. بودن. همچنین کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر زاهدان برنامه هایی دارد تا در هفته کتاب بتوانیم به افراد زندان ها، پادگان ها، مدارس حاشیه شهرها و عشایر کتاب اهدا کنیم.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید