تاثیر گرانی کاغذ بر سرانه مطالعه جمعیت ایران / برایتان کتاب ارزانی آرزو می کنم!


ساعت: 16:26
تاریخ انتشار: 1401/02/05
کد خبر: 1834385

امروزه خرید کتاب با این قیمت های نجومی کم کم به خریدی لوکس برای عده ای خاص تبدیل شده است و اگر راه حلی برای بحران قیمت کاغذ اندیشیده نشود، آسیب های جبران ناپذیری را متحمل خواهیم شد.

به گزارش خبرنگار فرهنگی شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ موضوع «سرانه مطالعه» و ارقامی که برای درصد مطالعه ایرانی در گزارش های مختلف آورده شده، آنقدر متفاوت و دور از یکدیگر است که نمی توان به آن ها اعتماد کرد و نتیجه ای روشن گرفت. منتشرکنندگان این آمار و ارقام به دلیل تنوع و موازی کاری معمول ما را به مقصد خاصی نمی برند.

علی عسگر سیدآبادی، نویسنده، پژوهشگر فرهنگی و کارشناس کتاب، تعریف جالبی از مطالعه دارد. به گفته وی واژه ریدینگ مناسبتر از ریدینگ است و ابتدا باید معنای ریدینگ یا ریدینگ به درستی توضیح داده شود: «ابتدا باید به این سوال مهم پاسخ داده شود که منظور از خواندن یا خواندن چیست؟ تا زمانی که پاسخ روشنی به این سوال داده نشود، نمی توانیم ارزیابی درستی از خواندن داشته باشیم. بخش مهمی از تفاوت‌ها در میزان مطالعه یا مطالعه کتاب، عدم پاسخ روشن به این سؤال است. تعاریف متفاوت است. به عنوان مثال مرکز آمار ایران در ارزیابی خود، خواندن کتب دعا را جزء خواندن و مطالعه می داند، در حالی که در بررسی ارزش ها و نگرش های ایرانیان، خواندن نماز یک عمل دینی است و در شئون عبادی قرار می گیرد. . ما سه نوع تحقیق داریم که باید متمایز شوند. اولین مورد خواندن برای درس است که شامل کتاب های درسی و کمک آموزشی است که نباید به عنوان مطالعه در نظر گرفته شود. دوم، مطالعه برای کار. مثلا وقتی یخچال خراب می شود با مطالعه دفترچه راهنمای آن متوجه مشکل و عیب می شویم. این تحقیق یا مطالعه نیست، بلکه دسته سوم، مطالعه عمومی است. تحقیقاتی که به دلایل مختلفی مانند کسب دانش، انتقال تجربه یا لذت و تفریح ​​انجام می شود.»


99b57217 efc5 47df aa89 029b63f52309 خبر خاکستری

یکی از طرح های جدید مرکز آمار ایران، بررسی فرهنگ رفتار خانوار است که به بررسی رفتار فرهنگی خانواده های ایرانی در حوزه های مختلف کتاب و نشریات، موسیقی، شبکه های اجتماعی، فعالیت های ورزشی، سرمایه اجتماعی و … می پردازد. یک نظرسنجی در سال 1999 از افراد 15 ساله و بالاتر نشان داد که افراد باسواد ایرانی بالای 15 سال بیشترین علاقه را به خواندن کتاب و دعاهای قرآنی و حدود 62 درصد از کتب غیر درسی در سال 1999 داشتند. یک روزنامه یا مجله، تنها 6 و نیم درصد بیش از 7 عنوان مطالعه می کنند.


ایرانی ها روزانه 16 دقیقه و 32 ثانیه سرانه مطالعه می کنند

بر اساس گزارش مرکز آمار ایران، در سال اول، سرانه مطالعه افراد باسواد 3 سال و بالاتر به طور متوسط ​​هشت ساعت و 5 دقیقه در ماه و به عبارتی 4 دقیقه و 2 ثانیه در روز برآورد شده است. از این میزان، سرانه شش ساعت و 5 دقیقه برای مطالعه کتب غیر درسی، یک ساعت و 5 دقیقه برای مطالعه روزنامه و 1 دقیقه برای مطالعه مجلات، 1 ساعت و 5 دقیقه از جمعیت برای مطالعه قرآن و نماز و سرانه 5 ساعت مطالعه برای سایر کتب غیر درسی..


اولویت مطالعه ایرانیان، قرآن و نماز است
نتایج سرشماری نشان می دهد که اولویت مطالعه افراد به ترتیب قرائت قرآن و دعا، رمان و داستان برای بزرگسالان، روانشناسی و تحصیلی و دروس دینی (به استثنای نماز و قرآن) است. همچنین مهم ترین یافته های این پژوهش در حوزه پژوهشی نشان می دهد که به طور کلی 1.5 درصد از افراد باسواد 2 سال به بالا در سال اول به نوعی تحصیلات فوق برنامه اعم از غیر درسی، روزنامه و مجله بوده اند..


بیشترین سرانه نظرسنجی متعلق به یزدی ها و کمترین آن مربوط به بوشهری ها است


ccfb1e5d a066 47f3 ac7d 1e062adb2b69 خبر خاکستری
آمارهای اولیه مرکز آمار ایران نشان می دهد که بیشترین استان ها یزد با 3 ساعت و 4 دقیقه، قم با 2 ساعت و 2 دقیقه و قزوین با 2 ساعت و 2 دقیقه در ماه و استان های کرمانشاه با 4 ساعت و 5 دقیقه هستند. بویراحمد با 2 ساعت و 4 دقیقه و بوشهر با 2 ساعت و 2 دقیقه در ماه کمترین سرانه مطالعه در سال اول را دارند..


به دلیل گرانی کاغذ، کتاب ها را از سبد فرهنگ خانوار خارج کنید

قیمت بی‌رویه کاغذ در سال‌های اخیر به موضوعی حیاتی برای ناشران کتاب تبدیل شده است، بنابراین حمایت اندک دولت در این زمینه زمانی درد آنها را دوا کرده است.

هفتم اردیبهشت ماه سال 1400 بود که ناشران انقلاب اسلامی در نامه ای به حسن روحانی، رئیس جمهور سابق، از عدم حمایت دولت تدبیر و امید در تولید کاغذ گلایه کردند..

مجمع ناشران انقلاب اسلامی در بخشی از این نامه اعلام کرد که رئیس جمهور سابق علیرغم دستور رهبر معظم انقلاب و پیروی از ستاد فرمان امام، از تولید کاغذهای خانگی حمایت نکرد. جریان.

افزایش قیمت جهانی کاغذ و افزایش قیمت به دلیل نوسانات ارزی، انباشتگی، فروش مجدد دلالان و همچنین عدم نظارت صحیح و حذف ارز پشتوانه واردات کاغذ به دولت، مسائل معقول و دلگرم کننده ای بود که مشکلات گسترده ای را در این حوزه ایجاد کرد. برای انتشار ملاقات.

در 24 مهر 1383، هومن حسن پور، رئیس اتحادیه ناشران و فروشندگان کتاب در یک برنامه رادیویی فرهنگی گفت: صنعت نشر: «از 380000 تن کاغذ مصرفی سالانه، تنها 8000 تن آن صرف چاپ و نشر می شود و به همین دلیل است. کاغذ فرهنگی برای این منظور ساخته می شود که با 40 هزار تن کاغذ وارداتی توانستیم به مدت 2 سال از صنعت نشر حمایت کنیم..


a9d22a27 552d 4017 888f 8344ab761893 خبر خاکستری

وی با اشاره به وجود 4200 جلد کاغذ در کشور، افزود: این اوراق در صنعت نشر توزیع نمی شود. حساسیت صنعت کاغذ به جایی رسیده است که حضرت آقا دستور داده اند از صندوق ذخیره ارزی برای خرید کاغذ استفاده کنند اما تاکنون کاری انجام نشده است..

رئیس اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران به افزایش 800 درصدی قیمت برخی از اجزای کتاب افزود و گفت: کاغذ این افزایش قیمت را متعادل کرده است. در حال حاضر هیچ مانع کاغذی وجود ندارد، اما امکان تحویل وجود ندارد. تولید نویسندگان و مترجمان در سال های اخیر رو به کاهش بوده است. نویسندگی سرلوحه فرهنگ هر کشوری در جهان است، اما وقتی از ناشران و نویسندگان حمایت نمی شود، وضع موجود را تشکیل می دهند..

به نظر می رسد به زودی تاجران کاغذ از عرصه نشر و کتاب جدا نخواهند شد و این عرصه نیاز مبرم به عملیاتی دردناک دارد. از سوی دیگر، حمایت همزمان دولت از کارخانه های کاغذسازی محلی می تواند از رنج این عملیات بکاهد. پشتیبانی که اگر کار کند بسیاری از مشکلات کاغذ را حل می کند.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید