سخنان رهبر انقلاب در نمایشگاه کتاب: آنچه در نمایشگاه امسال دیدم خوشحالم کرد/ امیدواریم با تولید کاغذ بومی قیمت کتاب کاهش پیدا کند.

سخنان رهبر انقلاب در نمایشگاه کتاب: آنچه در نمایشگاه امسال دیدم خوشحالم کرد/ امیدواریم با تولید کاغذ بومی قیمت کتاب کاهش پیدا کند.

رهبر معظم انقلاب اسلامی فرمودند: امروز تاکید می کنم کسانی که در برنامه سازی برای تلویزیون، رادیو، مطبوعات، هنرهای نمایشی، سمعی و بصری و کارهای هنری به هر شکلی کار می کنند، زیاد مطالعه کنند. الحمدلله ما کتابهای تالیفی داخلی در همه موضوعات داریم.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی در بازدید از سی و چهارمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، در گفت‌وگویی در پاسخ به این سوال که کتاب در فرهنگ ما چه جایگاهی دارد و چگونه در ارتقای فرهنگ نقش دارد. “، گفت: بسیار خوشحالم که امسال فرصت شرکت در این نمایشگاه را داشتم، نمایشگاه کتابی که هر ساله برگزار می شود جمع عظیمی از مردم است که جنبه غالب آن فرهنگ است و بسیار رضایت بخش و هیجان انگیز است.

وی افزود: آنچه در نمایشگاه امسال دیدم خوشحال کننده بود. اول جمعیت زیاد بود و طبق آماری که به من دادند تعداد جمعیت زیاد و خیلی خوب بود. کتاب های خریداری شده هم خیلی خوب بود، من خودم چند غرفه را از نزدیک دیدم، برخلاف برخی مناطق محروم، احساس می کنم انتشار کتاب در حال پیشرفت است. منطقه نامناسب بیشتر گرانی کاغذ و گاهی کیفیت پایین آن است. امروز وزیر محترم آموزش و پرورش به من اطلاع دادند که در زمینه تولید کاغذ با کیفیت بالا کار خوبی را آغاز کرده اند.

رهبر انقلاب با انتقاد از بی توجهی مسئولان به تاکید قبلی ایشان در سال های اخیر مبنی بر لزوم تولید کاغذ باکیفیت، تصریح کردند: در سال های گذشته زحمتی برای پیگیری این موضوع نداشتند، اما الان الحمدلله. شروع شده است و امیدواریم این اقدام به کاهش هزینه های بالای کتاب کمک کند. خرید کتاب با این قیمت‌ها واقعاً دشوار است و با ارزان‌تر شدن کاغذ و ورود کاغذهای مرغوب داخلی، این وضعیت بهتر می‌شود.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای افزودند: شرایط نامناسبی است، اما با این وجود می‌بینیم که عناوین کتاب‌ها بسیار زیاد شده است و مثلاً تعداد کتاب‌های منتشر شده در سال 1401 بیش از کل چند سال قبل از انقلاب است. نکته مهم این است که هر چند همه این مشکلات جنبه اقتصادی و مانند آن دارد، اما عناوین کتاب ها زیاد شده است.

وی در ادامه گفت: البته تعداد برداشت های کتاب خیلی زیاد نیست و در برخی موارد کم است، اما تعداد برداشت ها زیاد است; برخی از کتاب ها از 10 تا 30 بار چاپ شده اند و به من گفته اند که یک کتاب حدود 200 بار چاپ شده است، اگر هر بار مثلاً هزار شماره باشد، مقدار قابل توجهی است، راضی کننده است.

رهبر انقلاب اسلامی موضوع کتاب را یکی از مهم ترین مسائل عنوان کردند و ابراز داشتند: فرهنگ و توسعه فرهنگی کشور همواره نیازمند کتاب است و اگرچه امروزه امکانات فضای مجازی و مانند آن ایجاد و گسترش یافته است. کتاب هنوز در جایگاه رفیع و مهمی قرار دارد همه فعالیت های هنری، رسانه ای و فرهنگی مانند تئاتر، سینما و حتی نقاشی و آثار سمعی و بصری نیاز به کتاب دارند، می توان یک اثر هنری و رسانه ای خوب تولید کرد که به کتاب بپردازد.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای ضمن توصیه‌های مکرر به همگان به ویژه قشر جوان، گفتند: امروز تأکید می‌کنم کسانی که در برنامه‌های تلویزیونی، رادیویی، مطبوعاتی، هنرهای نمایشی، سمعی و بصری و هنری به هر شکلی شرکت می‌کنند. الحمدلله باید زیاد بخوانید، ما کتاب های نویسنده داخلی در همه موضوعات داریم.

وی با اشاره به اینکه مشکل دیگر ترجمه بود، گفت: در گذشته های دور که جوان بودیم، کتاب ها بیشتر ترجمه کتاب های خارجی بود که در اینجا منتشر می شد، اما اکنون مردم احساس می کنند کتاب هایی که در کشور نوشته و تالیف می شود سهم زیادی را به خود اختصاص می دهد. از کتاب های کشور باید ترجمه شوند، من مخالفی با ترجمه آثار خارجی ندارم و البته باید خوب و با جهت گیری درست باشد و گمراه نشود، اما ترجمه کتاب های داخلی به زبان های خارجی است. همچنین تاکید کرد؛ به خصوص اگر زبانی که قرار است ترجمه شود تا حد امکان زبان مادری مترجم باشد.

رهبر معظم انقلاب اسلامی در ادامه سخنان خود درباره کتاب کودک و نوجوان فرمودند: بر کتاب کودک و نوجوان نیز تاکید دارم. خوشبختانه دیدم در غرفه های متعددی روی این موضوع کار می شود و باز هم تاکید می کنم که تا حد امکان برای کودکان و نوجوانان کتاب تهیه کنند و ما را از کتاب های خارجی رها کنند تا بتوانیم کتاب هایی با فرهنگ و گرایش های خودمان را ارائه کنیم. نوجوانان ما

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای افزودند: موضوع نشر نیز یکی از موضوعات مهم است، برخی از دوستانی که با آنها صحبت کردم، خبرهای خوبی در مورد نشر دادند، اما باز هم تأکید می‌کنم که نشر بخش مهمی از کتابخوانی در کشور است و نشر باید روان، خوب باشد. ، همه جا حاضر و آسان ساخته می شود.

وی درباره نظر خود درباره این دوره از نمایشگاه بین المللی کتاب گفت: نمایشگاه خوبی بود و چند ساعتی که صرف کردیم بسیار راضی بودم و می توانید چیزهای خوبی ببینید. تلاش، نیرو، جوانان و انگیزه های خوب در نمایشگاه به چشم می خورد.

رهبر انقلاب اسلامی همچنین در پاسخ به این سوال که با توجه به حضور سه ساعته جنابعالی که از ساعت 8:30 تا 11:30 صبح برگزار شد، علاقه شما به کتاب و کتابخوانی از کجا نشأت گرفته و کتاب چه کار می کند. که علاوه بر رشته تحصیلی خود را دوست دارید؟» به جوانان مشاوره دهید؟ از کجا شروع شد تاریخ است و واقعاً مهم نیست. من کتاب های زیادی می خوانم و کتاب های فنی و تخصصی، کتاب های علمی، رمان و مخصوصا خاطره می خوانم. کتاب خاطرات مربوط به حراست و حریم حرم بسیار ارزشمند است و نوع جدیدی از کتابسازی و تولید کتاب است که الحمدلله شروع کرده و نویسندگان زن نیز در این زمینه بسیار فعال هستند و تالیفات زیادی دارند و من بسیاری از آنها را خوانده اند.

دیدگاهتان را بنویسید