سرانه مطالعه در سمنان 7 دقیقه است/ کتابخانه ها پایگاه قدرتمند فرهنگی و اجتماعی هر منطقه هستند.


ساعت: 18:42
تاریخ انتشار: 1301/08/22
کد خبر: 1910648

محمد طاهریان گفت: از ابتدای امسال تاکنون نزدیک به 6 هزار فعالیت فرهنگی در سطح کتابخانه های عمومی انجام شده که نیمی از این برنامه ها به کودکان اختصاص دارد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ محمد طاهریان، مدیرکل کتابخانه های عمومی استان سمنان در گفت و گو با مرات؛ وی با اشاره به نرخ سرانه یادگیری استان سمنان تصریح کرد: بر اساس نتایج پیمایش فرهنگ رفتاری خانوار، کل سرانه مطالعه غیردرسی افراد 15 سال و بالاتر از باسواد در سراسر کشور 8 دقیقه و 18 دقیقه است. ثانیه و در استان سمنان 7 دقیقه است. دقیقه و 20 ثانیه است. همچنین سرانه مطالعه کتب غیردرسی چاپی و الکترونیکی در بین باسوادان 15 سال و بالاتر در کل کشور 6 دقیقه و 32 ثانیه و در استان سمنان هر ماه 6 دقیقه و 5 ثانیه است.

مدیرکل کتابخانه های عمومی استان سمنان نیز گفت: از ابتدای سال 1400 تاکنون 46 هزار و 535 نسخه کتاب اهدایی در کتابخانه های عمومی استان سمنان به ثبت رسیده است. نزدیک به 70 درصد از منابع اهدایی از اعضای کتابخانه ها و 30 درصد مابقی از سوی دستگاه های اجرایی، ریاست، مؤلفان، ناشران و … دریافت شده است. همچنین از جمله این منابع اهدایی می توان به سرب، سنگ و نسخه های خطی اشاره کرد.

وی با اشاره به جمعیت 39 هزار و 421 نفری در گروه سنی 14 تا 20 سال به عنوان بیشترین استفاده کنندگان از کتابخانه های عمومی استان، گفت: این آمار در محدوده سنی 20 تا 25 سال، 33 هزار و 876 نفر و در محدوده سنی 11 تا 14 سال جامعه 32 هزار و 176 نفری را شامل می شود.

طاهریان افزود: در زمینه تجهیزات کتابخانه ای نیز با توجه به تملک استانی و اعتبارات ویژه از نهاد کتابخانه ها، تجهیزات مورد نیاز کتابخانه ها در اولویت خریداری شد و در بازدیدهای صورت گرفته لیست تجهیزات مورد نیاز کتابخانه ها در نظر گرفته شد و در صورتی که بودجه اختصاص یافت، این تجهیزات خریداری شد

مدیرکل کتابخانه های عمومی استان سمنان با بیان اینکه امروزه کتابخانه از وظیفه امانت و استرداد ساده کتاب فاصله گرفته و به عنوان یک پایگاه اجتماعی نقش مهم و فعالی در پاسخگویی به نیازهای اطلاعاتی مردم دارد، گفت: وی بیان کرد: از جمله این خدمات می توان به ارائه خدمات نابینایان و کم بینا، ارائه خدمات ناشنوایان و کم شنوایان، ارائه خدمات مشاوره اطلاعاتی برای تمامی مخاطبان، ارائه خدمات میز مرجع مجازی مخاطبان، ارائه خدمات از کتابدار بپرس و اجرای برنامه ها اشاره کرد. وی به موارد فرهنگی اشاره کرد

وی خاطرنشان کرد: کتابخانه‌ها اکنون از رویکرد سنتی خود که تنها به امانت گرفتن کتاب است، دور شده‌اند و در حال تبدیل شدن به پایگاه‌های فرهنگی-اجتماعی قدرتمند در هر منطقه جغرافیایی هستند. وی بیان کرد: این مشکل باعث شد تا برای همه اقشار جامعه فعالیت های متفاوت و متعددی داشته باشند. از ابتدای امسال تا امروز نزدیک به 6 هزار فعالیت فرهنگی در سطح کتابخانه های عمومی اجرا شده که نیمی از آن به کودکان اختصاص دارد.

طاهریان همچنین گفت: علاوه بر فعالیت های فرهنگی برای کودکان، برنامه های فرهنگی کتاب محور دیگری از جمله رونمایی از کتاب، نشست کتابخوانی در کتابخانه ها و مدارس، رونمایی از کتاب، کارگاه های آموزشی، نمایشگاه های ویژه کتاب، مسابقات فرهنگی، برنامه های مشاوره، ادبی و… در نظر گرفته شده است. محافل، نمایشنامه خوانی و جلسات مطالعات در کتابخانه ها برگزار می شود.

مدیرکل کتابخانه های عمومی استان سمنان در ادامه به برگزاری 11 جشنواره کتابخوانی در رضوی به منظور آشنایی عموم مردم با سیره و سیره معصومین(ع) و توسعه و ترویج کتابخوانی اشاره کرد. : برنامه «روایت مادر» با هدف تجلیل و ارج نهادن به مقام شامخ مادران شهدای نویسنده برگزار شد. برگزاری دومین جشنواره دوسالانه قصه گویی نهال امید در سطح استان، تجلیل از ایثارگران کلام، برگزاری جشن های کودکانه در هفته کودک، تجلیل از نویسندگان و شاعران و بسیاری دیگر از برنامه های فرهنگی که توسط کتابخانه های عمومی برگزار می شود.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید