کتابخانه مرکزی یزد نمونه بارز کتابخانه استاندارد در کشور/استان یزد است که نیازمند کتابخانه سیار است.


ساعت: 16:29
تاریخ انتشار: 1401/06/15
کد خبر: 1895615

معاون اداری و مالی کتابخانه های عمومی کشور در یزد گفت: کتابخانه دیگر تنها مجموعه ای برای مطالعه و امانت کتاب نیست و کتابخانه مرکزی یزد نمونه بارز کتابخانه های جدید و استاندارد کشور است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش یزدرسا ، محمد احمدوند ظهر امروز در مراسم تکریم و معارفه رئیس سابق و جدید نهاد کتابخانه های عمومی استان یزد با اشاره به خدمات و تلاش های مدیرکل سابق کتابخانه های عمومی استان یزد، راه اندازی کتابخانه مرکزی یزد پس از پایان سال 1394. 25 سال حاصل تلاش او و همکارانش در این موسسه است.

وی با اشاره به خدمات ارائه شده در کتابخانه مرکزی یزد، ادامه داد: با تعریف جدید کتابخانه در دنیا، کتابخانه دیگر تنها مجموعه ای برای قرائتخانه و مخزن کتاب نیست که کتابخانه مرکزی یزد نمونه بارز آن است. کتابخانه های جدید نه تنها در استان یزد، بلکه در سراسر کشور

معاون اداری و مالی سازمان کتابخانه های عمومی کشور افزود: خدمات گسترده کتابخانه مرکزی یزد ما را بر آن داشت تا تعریفی متفاوت از کتابخانه در سایر نقاط کشور ارائه کنیم و تمایل مدیران عالی کشور به ایجاد کتابخانه های استاندارد پس از افزایش بازدید از این کتابخانه که منجر به توسعه خدمات کتابخانه ای به مردم شد.

احمدوند با بیان اینکه خدمات فعلی کتابخانه مرکزی نباید کافی باشد، افزود: کتابخانه مرکزی در حال حاضر امکانات دیگری دارد که می توان ایجاد کرد و در صورتی که مدیرکل جدید این نهاد این نگرش را انجام دهد باید امکانات جدیدی به آن اضافه شود.

وی بیان کرد: استان یزد با 112 کتابخانه رتبه اول کشور را از نظر سرانه فضای کتابخانه ای دارد اما هم در استان یزد و هم در کشور با نقطه ایده آل فاصله داریم که این امر نیازمند همکاری و همکاری مسئولان فرهنگی استان است. و کشور برای ما باید این فاصله را کاهش دهیم.

احمدوند همچنین به رزومه مدیرکل جدید نهاد کتابخانه های عمومی یزد اشاره کرد و گفت: کسب موفقیت مدیرکل جدید از رکن اصلی خدمت در این نهاد به مدیرکل نشان از توانایی وی بر اساس تجربیات وی دارد و در در کشور، انتخاب مدیران توسط مسئولان کتابخانه در هر استان صورت می گیرد

وی همکاری مدیران فرهنگی و سایر مدیران استان به ویژه استاندار و شهرداری را برای توسعه کتابخانه های استان ضروری دانست و ادامه داد: در استان یزد تعامل خوبی بین نهاد کتابخانه ها ایجاد شده است. و شهرداری و استان یزد یکی از استان های پیشرو در این زمینه است و امیدواریم این همکاری ادامه داشته باشد و منجر به توسعه خدمات کتابخانه ای در استان شود.

معاون اداری کتابخانه های عمومی کشور با اشاره به اهمیت به روز رسانی منابع کتابخانه ای گفت: حجم قابل توجهی کتاب جدید خریداری شده که تا پایان سال توزیع می شود و استان یزد نیز سهم خوبی خواهد داشت. از این منابع

احمدوند تصریح کرد: اگر چه استان یزد از نظر سرانه کتابخانه های شهری و روستایی نسبت به استان های دیگر از وضعیت خوبی برخوردار است، اما تنها یک کتابخانه سیار وجود دارد و از متولیان فرهنگی می خواهیم که خیرین را برای مشارکت در راه اندازی کتابخانه سیار متقاعد کنند. کتابخانه .

وی با بیان اینکه قابل حمل بودن کتابخانه سیار نوع خدمات را متفاوت کرد، ادامه داد: راه اندازی کتابخانه ثابت با محدودیت های جغرافیایی در روستا یا شهر هزینه زیادی دارد، بنابراین منابع واقعی مورد نیاز برای راه اندازی کتابخانه ثابت می تواند باشد. برای ایجاد یک کتابخانه هزینه شده است. یک محله، روستا یا منطقه با داشتن کتابخانه های سیار و حمایتی بیشتر که می توانند منابع مکتوب خود را فراهم کنند، به خوبی خدمات رسانی می شود.

احمدوند افزود: دیدگاه مسئولان و خیرین استانی در خصوص افزایش تعداد کتابخانه های شهری و روستایی خوب است اما باید توجه داشت که وجود کتابخانه های سیار با هزینه بسیار کمتر در شرایط کنونی بخش زیادی از مشکلات را حل می کند. نیاز ما به دسترسی به کتابخانه

وی یادآور شد: باید فرصت خدمت را مغتنم شمرد و راه قدردانی از این خدمت، همت و برنامه ریزی برای خدمت به مردم است و همه باید با برنامه ریزی و ارتباط مستمر با نهاد ستاد کتابخانه ها برای استفاده از این فرصت اهتمام ویژه داشته باشیم. .

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید