استان اصفهان ۲۹۴ کتابخانه دارد / هر شهر و منطقه باید یک کتابخانه مرکزی داشته باشد


ساعت: 16:24
تاریخ انتشار: 1301/08/22
کد خبر: 1910667

مدیرکل اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان اصفهان:

مدیرکل اداره کل کتابخانه های عمومی استان اصفهان گفت: استان اصفهان در مجموع دارای 294 کتابخانه است که از این تعداد 209 کتابخانه نهادی و مابقی مشارکتی و مستقل هستند که باید گفت شهرداری ها، مدارس، دانشگاه ها، حوزه های علمیه مساجد و مصلی های نماز جمعه نیز کتابخانه هایی دارند که خودشان اداره می کنند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش صاحب نیوز؛ حجت الاسلام رمضانعلی معتمدی پیش از ظهر امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه با اشاره به سوره کلام در قرآن و اهمیت مطالعه اظهار داشت: کتابی که خدا را به انسان نزدیک کند، ارزشمند است، غذای روح انسان است. خواندن است و همه ما باید در هر کدام تلاش کنیم. این وظیفه ماست که کتاب بخوانیم تا سخنانمان بر دیگران تأثیر بگذارد.

مدیرکل کتابخانه های عمومی استان اصفهان گفت: یکی از جلوه های زیبای جهاد تابین در عرصه کتابخوانی کتاب و کتابخوانی است و مطالعه باید حس نیاز به مطالعه را در خانواده ها ایجاد کند.

معتمدی با اشاره به سخنان مقام معظم رهبری گفت: در نظام جمهوری اسلامی و بحث کتابخوانی و کتابخوانی سرمایه گذاری خوبی صورت گرفته است و در دولت انقلابی و مردمی خوب است به این امر توجه شود. حوزه.

وی افزود: اکنون حدود 3 هزار و 728 کتابخانه در قالب شبکه مویرگی در کشور داریم که بعد از وزارت آموزش و پرورش بزرگترین شبکه فرهنگی کشور توسط نهاد عمومی کتابخانه های کشور، 2 هزار و 735 کتابخانه به صورت مستقیم یا نهادی است. و 854 فصل کتابخانه با هم کار می کنند.

رمضانعلی معتمدی ادامه داد: همچنین 140 شعبه کتابخانه مستقل داریم اما چون می خواهند خدمات آموزشی ارائه کنند باید از نهاد کتابخانه مجوز بگیرند و 7500 کتابدار و همکار در سراسر کشور داریم.

مدیرکل اداره کل کتابخانه های عمومی استان اصفهان تصریح کرد: بر اساس اعداد و ارقام، در منطقه اول، در جهان اسلام اول و در آسیا پس از ژاپن، چین و هند در حوزه کتاب و کتابخوانی رتبه چهارم را داریم.


* استان اصفهان 294 کتابخانه دارد

معتمدی با اشاره به اینکه کتابخانه ها در بخش های عمومی، بخش های کودکان، نابینایان و ناشنوایان فعال هستند، افزود: استان اصفهان در مجموع دارای 294 کتابخانه است که از این تعداد 209 کتابخانه نهادی و مابقی مشارکتی و مستقل شامل شهرداری ها، مدارس، دانشگاه ها و حوزه های علمیه است. ، مساجد، مساجد نماز جمعه هم کتابخانه هایی دارند که خودشان مدیریت می کنند.

وی خاطرنشان کرد: یکی از نیازهایی که در حال حاضر برای ایجاد هماهنگی بین این کتابخانه ها وجود دارد، قرار دادن همه این کتابخانه ها در یک سیستم واحد است تا بتوانیم وضعیت کشور و استان را از نظر کتابخانه ها، عضویت و تعداد، رصد کنیم. کتاب و محاسبه نیازهای کشور.

مدیرکل اداره کل کتابخانه های عمومی استان اصفهان خاطرنشان کرد: در حوزه ای که بر عهده ماست اکنون با عدم مراجعه خانواده ها به کتابخانه ها مواجه هستیم. از کل جمعیت استان اصفهان، تنها سه درصد از جمعیت استان عضو کتابخانه های نهادی استان هستند که این رقم باید ده درصد باشد.

این مسئول بیان کرد: کتاب های کتابخانه ها باید هر سال به روز شود، مهم این است که عده ای اصلا به کتابخانه مراجعه نمی کنند و باید کتاب را دغدغه خانواده کنیم و عضویت در کتابخانه برای شهروندان افتخار محسوب می شود.


* استان اصفهان در حوزه خیریه و مردمی ظرفیت بالایی دارد

معتمدی بیان کرد: استان اصفهان در حوزه خیریه و مردمی ظرفیت بسیار خوبی دارد، تمام کتابخانه های ما در استان توسط دولت ساخته شده است، بخش خیریه و نیمی از سهم شهرداری ها، خیرین می توانند در ساخت کتابخانه و تامین منابع موثر باشند. منابع

وی افزود: ما به طور رسمی انجمن خیرین تشکیل، ثبت شده و کاری برای ساخت کتابخانه نداریم، اما خیرینی هستند که به صورت انفرادی کتابخانه می سازند و برای خدمت به ما تحویل می دهند.

رمضانعلی معتمدی با اشاره به اینکه برای هر نفر باید 4 کتاب در استان وجود داشته باشد، گفت: در هر شهر و شهرستانی نیازمند کتابخانه مرکزی هستیم، جمهوری اسلامی باید با کتابخانه معرفی شود و این مشکل در استان اصفهان امکان پذیر است.

وی افزود: بعد از کتابخانه های مرکزی نیازمند باغ کتاب هستیم. در هر کتابخانه شورایی متشکل از مدیر مدرسه، مدیر کتابخانه، کشیش محلی و دانشگاه ایجاد کردیم که شورای فکری کتابخانه محلی آنها می شود و موضوعاتی را که ما مطرح می کنیم بحث می کند، آنها افکار و ایده ها را تولید می کنند.

معتمدی بیان کرد: تصمیمات این شورا به شورای شهر می رود و در آنجا تصمیماتی گرفته می شود تا بتوانیم مدارس، خانواده ها و مساجد را در حوزه کتاب و کتابخوانی فعال کنیم، همچنین باید برای مردم خود در حوزه کتابخوانی برنامه ریزی کنیم. خواندن

در ادامه محسن شمس ادجه ای اظهار داشت: از سال 1390 نهاد کتابخانه های عمومی کشور بزرگترین شبکه کتابخانه های عمومی را ایجاد کرده است که هم اکنون در سامانه موجود است، افراد در این سامانه به اطلاعات 46 میلیون نسخه دسترسی دارند. از کتاب هایی که در بیش از 2700 کتابخانه عمومی در کشور وجود دارد.

رئیس اداره برنامه ریزی، انجمن ها و مشارکت های کتابخانه های استان اصفهان گفت: تمامی 2700 کتابخانه موجود دارای پورتال هستند و با وجود مستقل بودن، تک کد هستند، سامانه الکترونیکی یکپارچه وجود دارد، اما فقط کتابخانه های عمومی کشور دارای این سامانه هستند. .

شمس بیان کرد: از نظر زیرساختی این سامانه قابلیت پوشش تمامی کتابخانه های کشور را دارد، گفتنی است این پدیده در دنیا نادر است چرا که تا قبل از سال 90 در دنیا تجربه داشتیم اما این بود. فقط در فهرست اطلاعات کتابشناختی اکنون فهرستی که در اختیار سازمان کتابخانه های عمومی کشور است، نه تنها فهرست کتابخانه ها را نشان می دهد، بلکه شبکه بزرگی از اطلاعات اعضا، کتابداران و معاملات هر دو را نشان می دهد. .

وی با اشاره به اینکه این سامانه به گونه ای طراحی شده است که نمی توان اعداد و ارقام را در آن وارد کرد، بلکه به تنهایی بر اساس عملکرد کتابخانه ها محاسبه می شود، افزود: این سامانه الکترونیکی دقیق ترین سامانه آماری و اطلاعاتی کتابخانه های عمومی کشور است. در صفحه اصلی این سامانه رکورد 11 میلیون کاربر و 46 میلیون کتاب وجود دارد.

محسن شمس اذعان داشت: افقی که این سامانه باید طی کند، تضمین اطلاعات تمامی کتابخانه های عمومی کشور، سامانه سامانپل است. ir به شما اطلاع می دهد که چه کتاب هایی در کدام کتابخانه ها وجود دارد.

رئیس اداره برنامه ریزی، انجمن و مشارکت کتابخانه های استان اصفهان تصریح کرد: در نظام آموزشی پس از حذف پست کتابدار، کتابخانه های مدارس به کلی از بین رفت و بار این کتابخانه ها بر دوش کتابخانه های عمومی افتاد.

شمس ادامه داد: یکی از کارهایی که به لحاظ رسالت نباید انجام دهیم، اما داریم انجام می دهیم، عرضه کتاب های درسی است که فقط یک سال مصرف دارند و قیمت خرید هم بالاست اما جمعیت چند نفر است. میلیون او آموزش و پرورش را پشت درهای کتابخانه ها نگه داشت.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید