۴ میلیون جلد کتاب در کتابخانه‌های اصفهان وجود دارد / نیمی از کشورهای پیشرو جهان از نظر تعداد کتاب‌های موجود در کتابخانه‌ها

ساعت: 16:20
تاریخ انتشار: ۱۳۰۰/۰۸/۲۲
کد خبر: 1783954

مدیرکل کتابخانه های عمومی استان اصفهان گفت: حدود چهار میلیون جلد کتاب در کتابخانه های اصفهان وجود دارد و اصفهان بیشترین کتاب را در کتابخانه های کشور دارد. در شش ماه گذشته 10 باب کتابخانه عمومی افتتاح شد و اولین باغ کتاب در شهرضا افتتاح شد. امسال در تلاش هستیم شش کتابخانه دیگر افتتاح کنیم.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش صاحب نیوز؛ امیر هلاکویی پیش از ظهر امروز با گرامیداشت حماسه 25 آبان مردم اصفهان گفت: شعار امسال هفته کتاب «جاهای خالی را با کتاب خوب پر کن» است.

مدیرکل کتابخانه های عمومی استان اصفهان با اشاره به اهمیت کتاب و کتابخوانی که در قرآن و روایات آمده است، گفت: مقام معظم رهبری نیز کتابخوانی را واجب شرعی بیان می کنند.

وی افزود: ریشه بسیاری از مشکلات ما در عدم آگاهی است و با آگاهی قابل حل است. یکی از موضوعاتی که باعث افزایش آگاهی می شود، کتابخانه های عمومی است.

* اجرای 22000 برنامه تبلیغاتی در فضای مجازی

هلاکویی خاطرنشان کرد: سه حوزه اصلی در کتاب و کتابخوانی تعریف شده است که یکی از آنها ایجاد انگیزه در برنامه های مختلف در این حوزه است. در شش ماه گذشته 22 هزار برنامه تبلیغاتی در فضای مجازی انجام داده ایم.

وی با اشاره به اینکه دومین حوزه توسعه کتابخانه و دسترسی همه مردم به کتابخانه است، افزود: آخرین طرح در این حوزه مربوط به سال 94 بوده که 20 درصد مردم به کتابخانه دسترسی داشتند؛ در حالی که 20 درصد مردم به کتابخانه دسترسی داشتند. در سه چهار سال گذشته 60 کتابخانه عمومی ایجاد کرده ایم و بیشترین تعداد کتابخانه را در کشور داریم.

مدیرکل کتابخانه های عمومی استان اصفهان با بیان اینکه اولین کتابخانه سیار را در شهرسا خواهیم داشت، گفت: حوزه سوم مهارتی است که از انتخاب کتاب تا چکیده نویسی بر مهارت تمرکز دارد و افراد باید در این زمینه مهارت کسب کنند.

امیر هلاکویی خاطرنشان کرد: 10 هزار برنامه در هفته کتاب در کشور اجرا می شود که از این تعداد بین 800 تا 1000 برنامه در اصفهان است. یکی از این برنامه ها سایه شهر نام دارد که میزبان 770 برنامه با موضوعات مختلف است.

هلاکویی گفت: برنامه دیگری به نام باغ کاغذی است که یکی از اهداف این برنامه حمایت از ناشران است. پاتوق شیشه ای دیگر برنامه ای است که 52 موضوع پرطرفدار را انتخاب کرده و از مشاهیر ملی دعوت و همکاری می کند.

مدیرکل کتابخانه های عمومی استان اصفهان گفت: جشنواره سوگند کتاب که سومین دوره آن را در اصفهان برگزار کردیم که در این سه دوره حدود 500 هزار جلد کتاب به کتابخانه عمومی اهدا شد.

* 4 میلیون جلد کتاب در کتابخانه های اصفهان وجود دارد

وی افزود: حدود چهار میلیون جلد کتاب در کتابخانه های اصفهان وجود دارد و اصفهان بیشترین کتاب را در کتابخانه های کشور دارد. در شش ماه گذشته 10 باب کتابخانه عمومی را افتتاح کرده ایم و اولین باغ کتاب در شهرضا افتتاح شد و امسال نیز در تلاش هستیم 6 باب دیگر از کتابخانه را افتتاح کنیم.

هلاکویی گفت: استان اصفهان دارای بزرگترین کتابخانه کشور است. ما 27 جشنواره را در دوران تاج برگزار کردیم و انتظار داریم تا پایان سال بتوانیم 50 جشنواره را برگزار کنیم.

مدیرکل کتابخانه های عمومی استان اصفهان گفت: در موضوعات فرهنگ عامه، داستان های کهن و مهارت های فردی روان شناسی یکی از مباحث مطرح شده است.

وی با بیان اینکه برجسته ترین نویسنده در این زمینه ناصر کشاورتس است، گفت: در یک سال بالغ بر سه میلیون جلد کتاب امانت داریم که عدد استثنایی است و نشان می دهد کتاب همچنان مخاطب خود را دارد و برنامه ها را ترویج می کند. این رقم در دهه 80 حدود 600 تا 700 هزار نفر بوده که روند رو به رشدی دارد.

امیر هلاکویی با بیان اینکه سرانه آموزش 16 دقیقه است، گفت: طبق قانون شهرداری موظفند نیمی از درآمد خود را به حساب انجمن کتابخانه های عمومی همان شهر واریز کنند که این امر در سال جاری انجام می شود. برخی شهرها مانند خمینی شهر و نجف آباد. در برخی شهرها نیز انجام نمی شود

هلاکویی گفت: بر اساس مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی در چشم انداز 1404 ذکر شده و باید به آن عدد برسیم. به ازای هر 100 هزار نفر باید هشت متر فضای مفید آموزشی وجود داشته باشد که در حال حاضر سه متر در اصفهان است.

وی در خصوص تحقیقات انجام شده در حوزه علم جریان در استان اصفهان گفت: در این پژوهش 16 میلیون و 600 مورد در کتابخانه مورد بررسی قرار گرفت. در مورد گروه های سنی که از کتابخانه استفاده می کنند، گروه سنی زیر 10 سال 15 درصد، گروه سنی 11 تا 14 سال 7 درصد، گروه سنی 15 تا 24 سال 14 درصد، گروه سنی 25 تا 64 سال است. 58 درصد است.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید