هر طرح جلد یک اثر هنری است/ سیر تحول طراحی جلد کتاب در «زیر جلد»

ساعت: 09:29
تاریخ انتشار: 1400/08/24
کد خبر: 1784393

مدیر عامل انتشارات سوره مهر گفت: رویه نمایشگاه «زیر جلد» جلد کتاب های حوزه هنری و انتشارات سوره مهر در چهار دهه گذشته و لایه های اصلی آن آثار چهل سال گذشته است. سال ها.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ طرح جلد اولین محتوایی است که از کتاب به چشم می خورد و از دید مدیر فروش داشتن توانایی جذب مخاطب پشت ویترین کتابفروشی و انداختن قلاب برای آن مهم است. خرید از دیدگاه سایر ذینفعان، مفاهیمی مانند جداسازی کتاب انتشار از سایر نشریات و طرح طراحی جلد اول به طور کلی تنها یک مدافع قوی برای محافظت از کتاب در برابر گزندها بود.

اما وقتی به نمایشگاه «زیر جلد» می روید و به طرح جلد کتاب نگاه می کنید، بهتر متوجه می شوید که طراحی جلد کتاب صرف نظر از عنوان آن و برای کدام ناشر و نویسنده می تواند فقط با نشستن روی دیوار، یک اثر هنری زیبا باشید. و برای نشان دادن.

با تشکر از هنرمندانی که کتاب را با جلدی هنری تزیین کردند

تصویری دوبعدی از مردی غمگین با تلفن بزرگ و اشک هایی که از مجموعه داستان های «غم خواب» با طراحی ناشناس طراحی شده، پاهایی پوشیده از تنه درختان برگی برای «تکه های پابرهنه»، تصویری دقیق از یک دیو کتاب. کاوش در چهره دیو و پری در افسانه های مازندران، تک درخت پژمرده و غمگین در کتاب ماه و کتان، طراحی خانه های آجری و خورشید و درختان سبز در پس زمینه مجموعه داستان و… همه آثار هنری فردی از کتاب طراحی شده برای جلد. این نمایش بدون توجه به کارکرد و هدفشان، اولین چیزی است که در زیر جلد نمایشگاه دیده می شود. این نمایشگاه که همزمان با آغاز هفته کتاب در گالری خانه عکاسان برگزار شد، سیر تحول طراحی جلد از دهه 60 را به نمایش گذاشت و جلد بیش از 350 عنوان کتاب از انتشارات سوره مهر و خوزه هنری را شکل داد.

بر روی جلد جوایز کتاب چند صد ساله دیده می شود

این نمایشگاه گزیده ای از آثار بیش از هفت هزار جلد کتاب است و به زودی مجموعه کامل تری از آن در قالب کتابی با همین عنوان منتشر خواهد شد که پژوهشی در طراحی جلد کتاب و طراحی جلد خواهد بود. در این سالها . زیرا جلد کتاب به عنوان یک اثر هنری می تواند منبعی برای بررسی تحولات و تحولات هنر در دوره های مختلف باشد.

علی اکبر شیروانی، مدیرمسئول انتشارات سوره مهر، درباره نمایشگاه «زیر جلد» گفت: این مجلدات، اگرچه نمایی از کل انتشارات ایران نیست، اما اگر متواضعانه نگوییم، مهم ترین آنهاست. مراکز نشر کتاب

وی درباره اهمیت جلد کتاب و صحافی از ابتدای تالیف و کتابسازی و همچنین نقشی که هنر در این مسیر دارد، توضیح داد: قرن ها افتخار کتاب را می توان در صحافی مشاهده کرد. از کت های شکاری گرفته تا پوست های صنعتی از کتاب محافظت کرده اند و ماندگاری کتاب در محیط انسان نشان دهنده جایگاه آن است و بخشی از تاریخ بشر را می توان از تاریخ کتاب خواند. او همچنین انقلابی در مطبوعات، کتاب ها و جلدها ایجاد کرد. او کتاب را در شمارگان فراوان منتشر کرد و جلد آن را متنوع کرد. پس از این تحولات صنعتی، پوشش دیگر فقط محافظت در برابر یک شیء مقدس نبود. بلکه مفاهیم مختلفی را به آن اضافه کرد و به این جلد جان بخشید و داستانی از آن ساخت. از آن پس هنر عامیانه مترادف جدی کتاب شد و اغراق نیست اگر بگوییم جلد کتاب در شکل گیری هنر عامیانه نقش داشته است. همانطور که از طریق هنر و به ویژه هنر عامه پسند تحولات سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی قابل ردیابی است، راه تحلیل این تحولات نیز از روی جلد کتاب است. سه ضلع هنر، کتاب و توسعه، آگاهی متفاوتی را برمی انگیزد.

نمایشگاه «تحت پوشش» تا 27 آبان ماه در گالری خانه عکاس برپاست و علاقه مندان می توانند از کوروش پارسانژاد، فرزاد ادیبی، صداقت جباری، رضا عابدینی، علی وزیریان، حمید عجمی، هما دلورای، علیرضا ذاکری کاشانی دیدن کنند. پریسا تشکری، حبیب ایلان، حامد حکیمی، ابراهیم کاشانی، حسن موسی زاده، کیانوش تنها و 2 به گالری خانه عکاسان واقع در خیابان سمیه مراجعه کنید.

انتهای پیام/

منبع: مهر

دیدگاهتان را بنویسید