طراحی استایل خودرو شاهین کاملاً داخلی و توسط کارشناسان گروه سایپا طراحی و اجرا شده است/12 پروژه زنجیره تامین و بهبود تولید برای شاهین طراحی و اجرا شد.


ساعت: 10:58
تاریخ انتشار: ۱۳۰۱/۰۷/۲۷
کد خبر: 1905875

معاون فنی و مهندسی گروه خودروسازی سایپا با بیان اینکه شاهین اولین محصول پلت فرم SP100 است، گفت: طراحی این خودرو علاوه بر استانداردهای تعریف شده با رعایت ایمنی طراحی شده و بر این اساس طراحی شده است. بر اساس کلاهک سه ستاره Euro N طراحی شده است. این بدان معناست که قدرت بدنه در نمونه سازی و قطعات در نظر گرفته شده است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به نقل از سایپانیوز، معاون فنی و مهندسی گروه سایپا با اشاره به طراحی و تولید خودرو شاهین گفت: شرکت های خودروسازی چاره ای جز طراحی محصولات جدید و غلبه بر مشکلات کیفیت، قیمت گذاری ندارند. و تحویل قطعات.» سایپا نیز در این زمینه اقدام کرده است.

وی افزود: پلتفرم قدیمی یعنی پلتفرمی که توانایی ارتقای کیفیت و رفع نیازهای جدید را نداشته باشد، در این زمینه سال تولید پلت فرم مورد نظر بی ربط است چرا که برخی از شرکت های مطرح دنیا مانند تویوتا دارای پلت فرمی است که چندین سال از عمر آن می گذرد اما قابل ارتقا و استفاده است و در حال استفاده است.

مهدی پازوکی بیان کرد: بر این اساس سایپا از 10 سال پیش برنامه ای را در دستور کار قرار داد و پلتفرم SP1 را تعریف کرد و با توجه به پیشینه و دانشی که در طول سالیان متمادی کسب کرده، توانسته از بستری در صنف بهره مند استفاده کند. مختلف

وی افزود: طراحی اولیه بر اساس یک مگا پلت فرم است به این معنی که بر روی این پلت فرم می توان خودروهایی از کلاس های مختلف را در دسته بندی های مختلف تولید کرد و با تغییراتی در ابعاد کف و برآمدگی خودرو، خودرو را به شکلی درآورد. کلاس B و C و انواع سدان، هاچ بک و کراس اوور قابل تولید است، بنابراین دو پلتفرم SP100 و SP0 توسط این مگا پلت فرم تعریف شده است.

پازوکی تصریح کرد: در این شرایط خودرو شاهین تست های ایمنی و تصادفات مختلف را با موفقیت پشت سر گذاشته و نتیجه تصادفاتی که این خودرو تاکنون داشته و به گونه ای رسانه ای شده که خوشبختانه از استحکام و استحکام خوبی برخوردار است. یکی از دلایل علاقه مندی به خرید این خودرو ایمنی آن است.

معاون فنی و مهندسی گروه سایپا تاکید کرد: ایجاد الزامات جدید در خودروهای با پلت فرم قدیمی مشکل است و در برخی موارد افزایش الزامات استاندارد باعث ارتقای کیفیت محصول نمی شود، بلکه در محصول شاهین است زیرا تمام استانداردها از ابتدا برآورده شد و الزامات جدید و به روز در طراحی اولیه دیده شد، شرایط و الزامات مورد نظر را می توان به راحتی در آن قرار داد و این امر باعث افزایش کیفیت محصول نیز می شود.

وی با بیان اینکه در انتخاب پلت فرم و اینکه خودرو در چه کلاسی طراحی و تولید شود، گفت: تولید اولیه گروه سایپا در خودروهای کلاس A و B بوده و در طول طراحی این مگا پلت فرم، پس از بررسی وضعیت بازار و علاقه مردم به خودروهای کلاس C در پاسخ به نیاز بازار و همچنین در راستای توسعه بازار، در دستور کار تولید خودروهای بزرگتر قرار گرفت و سایپا به سمت طراحی مگا پلت فرمی رفت که بتواند هر دو نوع C را تولید کند. خودروهای کلاس و از آن با کمترین تغییرات می توان خودروهای کلاس B را تهیه کرد

پازوکی بیان کرد: طراحی خودرو بر اساس دو قسمت است. اول، طراحی سبک ماشین، و دوم، عملیاتی کردن آن طراحی، که شامل طراحی قالب، عملیات و ساخت قطعات است. طراحی استایل خودرو توسط کارشناسان و متخصصان مرکز تحقیقات و نوآوری خودرو سایپا که یکی از افتخارات این گروه از خودروسازان می باشد انجام می شود و طراحی استایل خودرو به صورت کاملا بومی و بدون مشاور انجام می شود. در طراحی قالب ها و قطعات، این قابلیت در گروه سایپا وجود داشت و بخشی از آن انجام شد، اما با توجه به اینکه ظرفیت تولید همزمان تمامی قالب ها در کشور وجود نداشت، برخی از قالب ها، علیرغم امکان تولید داخل، در خارج از کشور ساخته می شد. این کار توسط کشور انجام شد تا پروژه خودروسازی شاهین طبق برنامه به اتمام برسد.

معاون فنی و مهندسی گروه سایپا درباره بهبودهای صورت گرفته در محصول شاهین گفت: پس از عرضه خودرو شاهین به بازار و در بازخوردهای دریافتی از سوی مشتری، خودرو نیاز به اصلاحات خاصی دارد و بر این اساس 12 پروژه در زنجیره برای تحویل و تولید تعیین شد.

وی افزود: یکی از اصلی ترین پروژه هایی که در رابطه با خودروی شاهین تعریف و محقق شد، صدای توربوشارژر بود که اصلاح شد. توربوشارژر یک ساختار مکانیکی است که صدا تولید می کند و باید از انتقال صدا به داخل محفظه سرنشین جلوگیری کرد. بر این اساس نزدیک به 24 قطعه عایق طراحی و اصلاح شد و خوشبختانه از ابتدای اسفند سال گذشته استفاده از عایق صوتی در این خودرو وارد شد و رضایت کامل مشتریان را جلب کرد و این طرح نیز در این خودرو گنجانده شد. فرآیند عملیات خدمات پس از فروش برای حل مشکل صدا برای خودروهایی که در گذشته تولید شده اند.

پازوکی گفت: علاوه بر این طرحی در سیستم خنک کننده خودرو مشخص شد. با توجه به اینکه کشور آب و هوای متفاوتی دارد و اختلاف دما در دو نقطه کشور بیش از 40 درجه است و خودرو در مناطق گرمسیری تحت بار کامل با مشکل سرمایش مواجه بود و از طرفی موتور توربوشارژ حرارتی بالاتری دارد. چگالی و ضریب انتقال حرارت بیشتر از موتورهای تنفس طبیعی است، بنابراین برای حل مشکل سیستم خنک کننده خودرو دوباره طراحی شد.

وی افزود: رادیاتور دو ردیفه نیز بر همین اساس طراحی شد که وظیفه خنک سازی خودرو را در شرایط سخت بر عهده دارد. این رادیاتور در اصل برای خودرو شاهین اتوماتیک طراحی شده بود و به دلیل ایجاد شرایط مناسب برای شاهین معمولی نیز استفاده می شد.

معاون فنی و مهندسی گروه سایپا درباره قوای محرکه این خودرو گفت: به طور کلی برای هر خودرو موتوری مشخص می شود که مناسب آن خودرو باشد. اینکه موتور باید برای خودرو طراحی شود هیچ مبنای مهندسی ندارد و در حال حاضر در خودروهای چینی طیف بسیار وسیعی از خودروهای موتور خانواده میتسوبیشی وجود دارد و موتور خودرو زمانی قابل توجه می شود که خودرو چه چیزی ارائه می کند. ما می خواهیم و نیاز داریم.

وی افزود: در خصوص موتور خودرو شاهین با توجه به بررسی های انجام شده عملکرد خارجی برای مشتریان تایید شده است و هیچ نارضایتی از عملکرد آن وجود ندارد زیرا موتور دارای ویژگی های مورد نظر خودرو شاهین است.

پازوکی در خصوص طراحی و تولید شاهین اتوماتیک گفت: طبق بررسی های انجام شده حدود 40 درصد مشتریان متقاضی خودروهای اتوماتیک هستند. با توجه به اینکه سایپا در گذشته خودروهای ساینا و کوئیک اتوماتیک را تولید و عرضه کرده و رضایت خوبی از این خودروها دارد، لذا طراحی و تولید خودروی شاهین اتوماتیک در دستور کار قرار گرفت و خوشبختانه مراحل اصلی کار به پایان رسیده است.

وی افزود: خودروهای اتوماتیک از نظر امکانات، راحتی داخلی و آپشن های مختلف دارای تنوع زیادی هستند و با وجود اینکه برخی از تنوع آپشن های خودروهای لوکس به دلیل تحریم ها محدود بود اما خوشبختانه توانستیم در این زمینه تمایز بصری ایجاد کنیم. ماشین.

معاون فنی و مهندسی گروه سایپا گفت: در این خودرو آپشن هایی مانند دستگیره ها، جلوپنجره و تریم عقب خودرو کروم شده است، همچنین داشبورد داخلی در دو رنگ طراحی شده و خودرو به گیربکس CVT مجهز شده است. سازنده این گیربکس پانچ بلژیک است که صاحب سبک در دنیا و حضور فعالی در بازارهای جهانی دارد.

پازوکی تاکید کرد: تست های تایید صلاحیت محصول انجام شده و پیش بینی می شود تمامی تست ها و مراحل شماره گذاری این خودرو تا پایان سال انجام شود و طبق برنامه زمان بندی از اردیبهشت سال آینده عرضه محصول آغاز شود.

وی در خصوص قوای محرکه محصولات گروه سایپا گفت: در سایپا سیتروئن خط موتور EC5 نصب و در حال راه اندازی بود و با شروع تحریم ها و خروج سیتروئن، سایپا طرح احیای این موتور را تهیه کرد. در خط تولید موتور شرکت مگاموتور که موتور خودروهای رنو در آنجا ساخته می شود، این موتور آماده تولید است. این موتور در محصولات گروه پژو سیتروئن و همچنین در خودروهای داخلی پژو 2008، سیتروئن C3 و تارا فعال است.

معاون فنی و مهندسی گروه سایپا گفت: این موتور 16 سوپاپ دارد و با نام موتور ME16 معرفی شده و تا نیمه دوم سال 1401 و در پروژه P90 برای خودروهای شاهین CVT دستی و اتوماتیک استفاده می شود.

وی در پایان گفت: علاوه بر این پروژه، نوع دیگری از خودروی شاهین به نام شاهین پلاس با موتور ME16 و گیربکس شش سرعته اتوماتیک مشخص شده و فعالیت کالیبراسیون آن در حال انجام است و در نیمه اول سال 1391 به بازار عرضه می شود.

دیدگاهتان را بنویسید