تامین مالی زنجیره تولید ابزار موفقی برای رشد تولید است/ کنترل رشد نقدینگی نقش مهمی در حفظ ارزش پول ملی دارد.


ساعت: 16:42
تاریخ انتشار: 14/01/01
کد خبر: 1817487

رئیس کل بانک مرکزی گفت: پول پاشی و تزریق بی رویه تسهیلات بانکی مشکلات تولید را حل نمی کند، اما با توزیع وام هدفمند به بخش های اقتصادی می توان تولید را تحریک کرد و اشتغال پایدار ایجاد کرد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ علی صالح آبادی، رئیس کل بانک مرکزی به نقل از بانک مرکزی گفت: همانطور که مقام معظم رهبری فرمودند، پولشویی مشکلی را حل نمی کند و این کاملا درست است. به عنوان مثال، اگر محصولی بدون توجیه اقتصادی باشد، هر چقدر هم که به ازای هر واحد پول تخصیص داده شود، باز هم خروجی آن بهینه نخواهد بود. بنابراین محصولی که صرفه اقتصادی نداشته باشد و از فناوری و دانش بنیان مناسب بهره نبرد، مسلماً هر چقدر هم برای آن هزینه شود، در نهایت به هدف مورد نظر نخواهد رسید.

رئیس کل بانک مرکزی با بیان اینکه عوامل زیادی در تولید نقش دارند، افزود: این دیدگاه که مشکل تولید تنها با سمپاشی و تزریق پول حل می شود، صحیح نیست و دستور مقام معظم رهبری این است که توضیح دهند. فقط با تزریق نمی توان تولید را شروع کرد لذا توجه به توجیه اقتصادی تولید ضروری است.

وی افزود: البته در عین حال باید در نظر داشت که اعطای وام های هدفمند می تواند رونق تولید را تضمین کند. برای توضیح این موضوع باید بگویم که سال گذشته مقوله تامین مالی زنجیره تولید را راه اندازی کردیم تا از ابزارهای اعتباری برای تحرک تولید استفاده شود و امسال نیز این مقوله با قوت دنبال می شود.

وی گفت: یکی از مهم ترین مواردی که بانک ها می توانند در سیاست های اعتباری خود لحاظ کنند، توجه به دو مقوله اعتبار و ضمانت است. این بدان معناست که ما مجبور نیستیم برای تولید هزینه کنیم، اما در این زمینه ضمانت نیز می تواند نقش بسیار مهمی داشته باشد.

صالح آبادی افزود: در توضیح این موضوع مثالی می زنم. به عنوان مثال، زمانی که یک شرکت تولیدی به پول نیاز دارد، با مراجعه به بانک و پرداخت آن به موسسه بالاتر به دنبال پول است. مثلاً فرض کنید یک شرکت خودروسازی به دنبال تأمین سرمایه در گردش از طریق مراجعه به بانک و پرداخت آن به یک شرکت فولادی برای تهیه مواد مورد نیاز برای ساخت خودرو است. حال این شرکت خودروسازی به جای دریافت پول از بانک می تواند به بانک مراجعه کند و به جای ارائه پول به شرکت دیگری، ضمانت های لازم را در بانک بگذارد و اوراق بهادار بگیرد و به سازنده یا شرکت دیگری ارائه کند؛ سپس شرکت دیگر اوراق قرضه را به شرکت دیگری که مواد مورد نیاز آن را تامین می کند، ارسال می کند.

رئیس کل بانک مرکزی یادآور شد: بنابراین به جای اینکه پول بین تولیدکنندگان در گردش باشد، اوراق قرضه بین آنها می چرخد ​​و البته این اوراق توسط بانک ها ضمانت می شود و اگر یکی از حلقه های تولیدی نیاز به نقدینگی داشته باشد، می تواند این اوراق را در بازار سرمایه یا عرضه کند. در بانک تخفیف بدهید و پول خود را دریافت کنید.

وی افزود: در چنین شرایطی با هزینه کمتری می توان رسیدگی را آغاز کرد. بنابراین می توان از این گونه اوراق در راستای زنجیره تولید استفاده کرد و با منابع مالی کمتر چرخه تولید را آغاز کرد.

صالح آبادی با اشاره به حمایت بانک از حوزه دانش بنیان در سال گذشته، گفت: در ده ماهه نخست امسال بیش از 50 هزار میلیارد تن تجهیزات بین شرکت های دانش بنیان توزیع شد که نسبت به سال گذشته بیش از 100 درصد رشد داشته است. حدود 1200 است. شرکت های دانش بنیان توانسته اند از منابع مالی بانک ها استفاده کنند.

وی گفت: امسال نیز به حمایت از شرکت های دانش بنیان ادامه می دهیم و سیستم بانکی را به ادامه این مسیر تشویق می کنیم.

وی محصولات دانش بنیان را کیفیت نامید و اهمیت این حوزه را ناشی از آن دانست که محصول دانش بنیان دارای کیفیت مطلوب و قیمت رقابتی است. لذا با توجه به فرمایشات مقام معظم رهبری و با توجه به نقشی که محصولات دانش بنیان در اقتصاد ملی ایفا می کنند، در نظر داریم از این حوزه حمایت جدی کنیم.

رئیس کل بانک مرکزی ثبات و آرامش بازار ارز را امری بسیار مهم و موثر برای حفظ ارزش پول ملی دانست و تصریح کرد: ثبات بازار یکی از این عوامل است و البته پایه پولی و نقدینگی در کشور. کشور برای حفظ ارزش پول ملی مهم است. بنابراین لازم است نقدینگی متناسب با وضعیت اقتصادی باشد، زیرا کنترل رشد نقدینگی نقش مهمی در حفظ ارزش پول ملی دارد.

وی افزود: این یکی از مشکلاتی است که از سال گذشته شروع کردیم و امسال نیز آن را پیگیری می کنیم. در بحث تناسب نقدینگی با اقتصاد کشور باید تاکید کنم که این قسمت به انضباط مالی دولت و ارتباط آن با نظام بانکی مربوط می شود و البته بخشی دیگر نیز به رابطه بانک مرکزی و بانک ها مربوط می شود.

رئیس شورای پول یکی از اصلاحات اساسی در سال جاری را اصلاح روابط بانک مرکزی با دولت عنوان کرد و گفت: علاوه بر این، روابط بانک مرکزی با بانک ها نیز نیاز به اصلاح دارد، بنابراین ضروری است. بر این اساس دریافت پول و اضافه برداشت از منابع بانک مرکزی باید به عنوان آخرین راه حل مورد توجه بانک قرار گیرد، بنابراین بانک ها باید مانده نقدینگی خود را رعایت کنند و از این رو برنامه های مفصلی داریم که در سال جاری اجرایی می شود و امیدواریم که با اجرای این طرح ها اقتصاد کشور آرام تر خواهد شد.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید