گشایش نمایشگاه اسناد کتابخانه ای یزد/بهسازی کتابخانه های یزد در دستور کار است


ساعت: 14:32
تاریخ انتشار: 21.08.1401
کد خبر: 1910302

رفیعی مدیرکل کتابخانه های عمومی یزد گفت: چشم اندازی برای توسعه کتابخانه ها در شهر یزد وجود ندارد و کیفیت، بهسازی و شاداب سازی فضاهای موجود در دستور کار قرار دارد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش یزدرسا ، محمد محسن رفیعی صبح امروز در نشست خبری سی امین برنامه های هفته کتاب در استان یزد اظهار داشت: 112 باب کتابخانه ای با زیربنای بیش از 71 هزار متر مربع با نزدیک به دو میلیون و 500 هزار نسخه کتاب در بر این اساس به ازای هر 11000 نفر یک کتابخانه و در کتابخانه های استان به ازای هر نفر دو کتاب وجود دارد.

مدیرکل کتابخانه های عمومی استان یزد ادامه داد: 89 هزار و 437 نفر در استان یزد تقریبا معادل 7.2 درصد جمعیت استان عضو کتابخانه های عمومی استان یزد هستند و با وجود رتبه اول استان یزد در اکثر شاخص های مختلف کتابخانه ای. در کشور شیوع کرونا در شاخص عضویت کتابخانه های استان موثر بود و با کاهش این شاخص در استان مواجه شدیم.

وی افتتاحیه نمایشگاه اسناد کتابخانه و کتابخانه یزد برای اولین بار در استان، عضویت رایگان در کتابخانه های عمومی، طرح کتاب خون با اهدای خون توسط کتابداران، افتتاح چند کتاب از نویسندگان یزد با مشارکت حوزه هنری، جشنواره کتاب و تجلیل از کتابداران استان، برگزاری جشنواره ادبی اعضای کتابخانه های روستایی مهریز و آیین بازگشایی کتابخانه شهدای شاهدیه را از جمله برنامه های هفته کتاب در استان برشمرد.

رفیعی با بیان اینکه بهسازی و بهینه سازی فضای کتابخانه ها در استان مورد توجه است، گفت: با وجود اینکه برای مناطقی از شهر که کتابخانه وجود ندارد برنامه داریم، اما نگاه جامعی به توسعه کتابخانه ها در سطح شهر وجود ندارد. شهر و کیفیت، بهسازی و شاداب سازی فضاهای شهر، توانمندسازی در دستور کار قرار دارد که منجر به استفاده بیشتر از کتابخانه ها از نظر زیرساخت های فیزیکی خوب می شود.

وی افتتاح کتابخانه مرکزی یزد را یکی از اتفاقات خوب استان که در حال حاضر بیش از 10 هزار عضو فعال دارد، دانست و افزود: در این کتابخانه خدمات جدیدی ارائه می شود که پیش از این در کتابخانه های عمومی ارائه نمی شد. اکنون 30 خدمت جدید در کتابخانه مرکزی یزد وجود دارد.

رفیعی با بیان اینکه سیاست نهاد کتابخانه های عمومی استان تبدیل کتابخانه های عمومی به پاتوق فرهنگی است، ادامه داد: هزاران فعالیت فرهنگی کتاب محور در کتابخانه مرکزی قابل انجام است و بر اساس سیاست نهاد می توان خدمات رسانی را انجام داد. با توجه به نیاز اعضا تعریف و ارائه می شود.

مدیرکل کتابخانه های عمومی استان یزد درباره مناطق بی بهره از کتابخانه گفت: منطقه صدرآباد در شهر یزد کتابخانه ندارد و در شهرستان های آزادشهر، خیرآباد و آیش آباد که تقریباً یک پنجم جمعیت شهر در آن زندگی می کنند، کتابخانه ای وجود ندارد. تنها یک کتابخانه آذر یزدی با سه هزار عضو است. ما باید این کتابخانه را توسعه دهیم یا فضای کتابخانه ای جدید در این زمینه بسازیم.

وی ادامه داد: در روستاهای مرکز یزد که جمعیت زیادی دارد باید کتابخانه سیار ایجاد کنیم که در حال پیگیری هستیم و در روستاهای تفت که ساخت کتابخانه در آنها مقرون به صرفه نیست اگر فرمانداران شهرستان باشند. ماشینی برای این منظور تهیه می کنیم، امکانات و نیروی انسانی را فراهم می کنیم، آنچه را که برای راه اندازی کتابخانه سیار در مناطق محروم از کتابخانه نیاز است، فراهم می کنیم.

رفیعی تخصص را یکی از شاخصه های مهم کتابخانه های عمومی استان یزد برشمرد و یادآور شد: در حال حاضر بیش از 70 درصد کارکنان کتابخانه های عمومی استان یزد دارای مدرک تخصصی کتابداری هستند و تنها انتصاب در این نهاد بر اساس آن صورت می گیرد. تجربه در این زمینه

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید